کارشناس روس:

حمله به سوریه سرپوشی بر شکست‌های سیاسی «ترامپ» بود

«لئونید ایواشف»، رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه گفت: حمله موشکی آمریکا به سوریه با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست‌های داخلی و خارجی دولت «دونالد ترامپ» انجام گرفت.
کد خبر: ۲۳۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ - 11April 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «ایواشف ژنرال»، بازنشسته و رئیس پیشین اداره امور همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع روسیه در گفت‌وگویی به فشارهای سیاستمداران آمریکایی به «ترامپ» اشاره و اظهار کرد: بسیاری از سیاستمداران در آمریکا معتقدند، «ترامپ» علیه منافع سیاسی این کشور اقدام کرده و صلاحیت تصدی ریاست جمهوری را ندارد.

کارشناس روس ادامه داد: ترامپ اکنون زیر فشار بی سابقه مخالفان به ویژه نمایندگان حزب دمکرات و حتی جمهوریخواهان، رسانه های لیبرال مانند شبکه خبری سی.ان.ان و روزنامه نیویورک تایمز قرار گرفته که ادعا می کنند با روسیه ارتباط داشته است.

کارشناس امور ژئوپلیتیک اظهار کرد: حتی برخی اعضای کنگره خواهان برکناری و استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شده اند و ترامپ هم از هر وسیله ممکن برای کاهش فشارها استفاده می کند.

ایواشف ادامه داد: حمله موشکی روز جمعه به پایگاه الشعیرات سوریه هم برای کاهش همین فشار انجام گرفت تا با اقدام نظامی علیه سوریه متحد اصلی روسیه در منطقه بر ادعاهای گرایش داشتن خود به روس ها و ارتباط با مسکو خط بطلان بکشد.

وی افزود: حمله موشکی همچنین تلاش برای قهرمان سازی ترامپ در نگاه نخبگان سیاسی آمریکا و افکار عمومی این کشور بود و در واقع تسکین دهنده موقت محسوب می شود، زیرا باز هم بار دیگر این فشارها از سرگرفته می شود و مجبور به انجام اقدام جدید خواهد شد.

کارشناس روس گفت: عامل مهم دیگر اقدام ترامپ، روند مذاکرات سوری آستانه است که بدون حضور گسترده آمریکا برگزار می شود وغرور سیاسی واشنگتن به عنوان مدعی ابرقدرتی جهان وعادت به قرار گرفتن در مکان نخست هر موضوعی را نادیده گرفت.

ایواشف ادامه داد: روسیه، ایران و ترکیه بانی مذاکرات سوری آستانه هستند و افزون بر آن، تهران و مسکو در این عرصه هماهنگی ها و همگرایی های منطقه ای خود را به نمایش گذاشته اند.

وی افزود: آمریکا با تمام امکان تلاش می کند به همکاری های منطقه ای ایران و روسیه ضربه بزند و موشکباران سوریه نیز همین هدف را دنبال می کند.

کارشناس ژئوپلیتیکی روس خاطرنشان کرد: حمله موشکی به الشعیرات از پیش برنامه ریزی شده بود و هیچ ارتباطی با حادثه اخیر شیمیایی خان شیخون نداشت. این رویداد مشکوک که با طراحی تروریست ها برنامه ریزی و مورد تبلیغ قرار می گیرد، دستاویز حمله شد.

ایواشف گفت: آمریکا اگر در مواضع خود صادق بود، منتظر تحقیقات واقعه خان شیخون می شد، اما شاهد بودیم َشتابان عمل کرد. این حمله موشکی مقاصد واقعی واشنگتن را در خاورمیانه به تصویر کشید که خواهان برقراری صلح و آرامش در سوریه، عراق و دیگر کشورهای منطقه نیست.

وی تاکید کرد: کشورهای منطقه به ویژه ایران و روسیه حامیان اصلی مبارزه با تروریسم باید مواظب طرح های شوم آمریکا و متحدانش باشند که از تروریست ها برای دسیسه جویی و پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.

رئیس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه در پایان گفت: در این شرایط، ضرورت دارد همکاری های کارآمدی برای مبارزه با پدیده شوم تروریسم از راههای مختلف از جمله تبادل اطلاعات تجسسی و مبارزه با کانون های تروریستی فعال و همچنین به اصطلاح خفته انجام گیرد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها