بازخوانی نامه شهید «صدر» به امام «روح‌الله» و ملت ایران؛ آشکارترین نمایش یک ملت

اسلام رسالت و اصالت خاص خود را در مبارزه دارد و همان اسلامى که بر ضد مارکسیسم قیام مى‏‌کند، در برابر همه انواع ظلم و استبداد مى‌‏ایستد.
کد خبر: ۲۳۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ - 11April 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علامه شهید «سید محمد باقر صدر» در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای به محضر امام روح‌الله(ره‌) در «نوفل‌ لوشاتو» فرانسه تاکید کرد که روحیه دینى، چشمه خشکى‏‌ناپذیر این حرکت بوده و همواره شعارهاى بلند اسلامى در میادین مطرح شده است و مرجعیت حکیمانه، پیشوایى بوده است که مردم مؤمن گرد او جمع شده و در مقاومت و جهاد خود از او الهام گرفته‏‌اند.

شهید صدر در نامه خود تاکید کرده است: این انقلاب شکوهمند براى تضمین موفقیت خود در رسیدن به هدف اسلامیش باید از یک دیدگاه روشن، تفصیلى و جامعى که دربرگیرنده مفاهیم و احکام اسلامى در عرصه‌‏هاى مختلف زندگى اجتماعى است، برخوردار باشد.

شهید صدر این نامه  را در اواسط محرم 1399 (هجری قمری) و در آستانه انقلاب اسلامى ایران به رشته تحریر درآورد و آن را در تاریخ 5.صفر.1399 (هجری قمری) به صورت تلگرافی به بیت امام خمینى (قدس سره) در پاریس ارسال کرد.

متن نامه شهید صدر به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین و الصلاة و السلام على محمّد خیر خلقه و على الهداة المیامین من آله الطاهرین.

از آن‏جا که ما در نجف اشرف با تمام وجودمان با ملت مسلمان ایران زندگى مى‌کنیم و در دردها و آرزوهایش خود را شریک مى‏‌دانیم، ایمان داریم که این ملت بزرگ اثبات کرده است که همواره ملتى سرافراز و شجاع بوده و خواهد بود و مى‌‏تواند در راه قضیه‌‏اى که به آن ایمان دارد و هدف و کرامتش را در آن مى‏‌بیند، فداکارى و مقاومت کند.


اگر مسیر این ملت جهادى را در بازه‌‏اى از این قرن مورد توجه قرار دهیم، مى‏‌بینیم که این ملت در طول این مدت همواره- با شجاعت و ایمان- در راه حفظ کرامت خود و محقق ساختن آرمان‏هاى نیک و اهداف عالیش، وارد نبردهاى دلیرانه متعددى شده است؛ از ماجراى «تنباکو» که در آن، این ملت عظیم حصارى را که حاکمان و رهبران آن‏ها یعنى استعمارگران کافر، مى‏‌خواستند بر کل وجود این ملت بکشند، شکست؛ تا جریان «مشروطه» که‏ درحالیکه جهان اسلام غرق در گونه‏‌هاى اسفبارى از استبداد بود، فرزندان شریف و آزاده این کشور عظیم در برابر انواع زورگویى و استبداد مقاومت کردند؛ تا اقدامات امروز این ملت مبارز که در طى آن قربانی‏هاى بسیارى داده و مى‏‌دهند، با این وجود روز به‏ روز بر ایمان و ایستادگى‌‏شان افزوده مى‏‌شود و روحیه جهادى‌‏شان قوت مى‏‌گیرد.


با بررسى این حماسه‌‏هاى دلیرانه، عمق شخصیت مذهبى مسلمان ایرانى و نقش بزرگى که نگرش دینى او و پایبندى محکم وى به عقیده، رسالت و مرجعیتش در میدان‏هاى این جهاد سلحشورانه، ایفا مى‏‌کند، به خوبى نمایان مى‏‌شود؛ در تمام این حماسه‌‏ها ملاحظه مى‏‌کنیم که روحیه دینى، چشمه خشکى‏‌ناپذیر این حرکت بوده و همواره شعارهاى بلند اسلامى در میادین مطرح شده است و مرجعیت حکیمانه، پیشوایى بوده است که مردم مؤمن گرد او جمع شده و در مقاومت و جهاد خود از او الهام گرفته‏‌اند. صادقانه‏‌ترین و واقعى‏‌ترین هویت یک ملت، هویتى است که آن را در عرصه جهاد، ایثار و ازخودگذشتگى به نمایش مى‏‌گذارد و آشکارترین نمایشى که یک ملت مى‏‌تواند از هویت مبارزه‏اى خود به ظهور برساند، نمایشى است که ملت مسلمان ایران ارائه کرده و در نبردهاى شریف خود، هویت اسلامیش را متجلى ساخته است؛ چه این‏که در تمام این حماسه‏‌ها بسیج مردم تحت لواى اسلام انجام مى‏‌پذیرفت و عواطف و دل‏هاى مردم بر محور اسلام متحد مى‏‌شد و این نیروهاى معنوى و مرجعیت صالح بودند که ملت را در این مبارزه مقدس رهبرى مى‏‌کردند.


اگرچه ملت مسلمان ایران همواره هویت جهادى اصیل خود را نشان داده است اما نهضت زنده و معاصر آن به رهبرى مرجع دینى حضرت آیت ‏الله خمینى، به دلیل استمرار روبه ‏رشد و حجم فداکارىیها و مقاومتى که از خود بروز داده است، بهترین تجلى این هویت است و ما باور داریم که این هویت جهادى مؤمنانه که ملت ایران با آن خود را شناسانده و می‌شناساند، یکى‏ از بزرگترین ذخایر و قوایى است که اسلام در تاریخ جدید خود به دست آورده است.


این شخصیت سلحشور در گذر تجربه‌هاى جهادى مستمر ملت مسلمان ایران، به حقایقى اشاره مى‌‏کند که بسیار روشن و آشکار است و باید چارچوبى اساسى و ثابت براى دیدگاه این ملت نسبت به راه پیش رویش باشد.
یکى از این حقایق ثابت این است که ملت مسلمان ایران، به میزان پیوند و ارتباط با رهبر معنوى و مرجعیت دینى حکیمانه، در مبارزه به پیروزى دست یافته است و هربار که با آگاهى از این حقیقت و پیوند و ارتباط کامل با رهبران و مرجعیت دینى حکیمانه به میدان آمده است، شعارهاى خود را به واقعیت بدل کرده است. اما هرگاه که این ملت مجاهد از این حقیقت غافل شده یا به غفلت کشیده شده است، با سرگشتگى و توطئه مواجه شده است.
بنابراین، رهبران معنوى و مرجعیت حکیمانه، دژ مستحکمى در برابر انواع سرگشتگى و انحراف هستند.
یکى دیگر از این حقایق این است که این رهبران معنوى هر چقدر با یکدیگر همبستگى، اتحاد و مشارکت بیشترى داشته‏‌اند، نقش خود را بهتر ایفا کرده‏‌اند و هرگاه که ملت مسلمان ایران به پیروزى رسیده است، این همبستگى و اتحاد در تحقق آن پیروزى نقش به ‏سزایى داشته است.


یکى دیگر از این حقایق این است که این انقلاب شکوهمند براى تضمین موفقیت خود در رسیدن به هدف اسلامیش باید از یک دیدگاه روشن، تفصیلى و جامعى که دربرگیرنده مفاهیم و احکام اسلامى در عرصه‌‏هاى مختلف زندگى اجتماعى است، برخوردار باشد. هر چقدر در بنیان فکرى و پشتوانه اعتقادى انقلاب، این دیدگاه دقیق و تفصیلى که ویژگیهاى فکرى هویت مبارزه‏‌اى را مشخص مى‌‏کند، وجود داشته باشد، انقلاب قدرت بیشترى براى ایجاد تغییر و تحقق اهداف اسلامى پیدا مى‏‌کند و با توان بیشترى از شخصیت اعتقادى خود در برابر نفوذ دیگران دفاع می‌کند.


انقلاب شکوهمندى که امروز مبارزه ملت مسلمان ایران را رهبرى می‌کند، اکنون که به مرحله‌‏اى حساس از مسیر خود رسیده و وفادارى و حمایت مردم- همه مردم را جلب کرده است، بیش از هر زمان دیگرى نیاز دارد که با یک چشم به نیازهاى فعلى مسیر بنگرد و با چشمى دیگر نیازهاى آینده‏‌اش را رصد کند؛ به این صورت که از هم‌‏اکنون مشخصات دیدگاه تفصیلى خود را که به ایدئولوژى و رسالت اسلامیش مربوط مى‌‏شود، تعیین کند و همان‏طور که در نگاه به نیازهاى فعلى مسیر و ارزیابى آن‏ها و نیز تعیین گام‏هاى حرکت، با مرجعیت دینى در ارتباط است، هم‏چنین باید در نگاه دوم- که تعیین مشخصات ایدئولوژى کامل اسلامى است نیز به مرجعیت دینى که مبارزه این ملت را رهبرى کرده است، بپیوندد؛ زیرا مرجعیت منبع شرعى و طبیعى آشنایى با اسلام، احکام و مفاهیم آن است.


این انقلاب شکوهمند به همه جهانیان فهماند این تصور که اسلام فقط با مارکسیسم مبارزه مى‌‏کند و دغدغه‏‌اى براى مقابله با طرف دیگر ندارد، پندارى باطل است و به نظر ما این، خود، یک دستاورد بزرگ دیگر براى این انقلاب است؛ چه این‏که برخى از این پندار غلط سوءاستفاده کرده و در پى آن بودند که به مبارزه اسلامى هویت عقب‏ ماندگى و دنباله‌روى بدهند؛ اما در جریان انقلاب شکوهمندى که ملت ایران به نام و با قدرت اسلام و تحت رهبرى مرجعیت دینى و بر ضد رژیمى که بیشترین فاصله را با مارکسیسم و مارکسیست‏ها دارد، به راه انداخت، این تصور اشتباه به کلى از بین رفت و ثابت شد که اسلام رسالت و اصالت خاص خود را در مبارزه دارد و همان اسلامى که بر ضد مارکسیسم قیام مى‏‌کند، در برابر همه انواع ظلم و استبداد مى‌‏ایستد.


انقلاب شکوهمند ایران باید این دستاورد را عمیق‌‏تر کند و در اذهان همه روشنى بیشترى به آن ببخشد و این مهم به این شکل محقق مى‌‏شود که مظاهر و ویژگی‏هاى دیدگاه تفصیلى و ایدئولوژى متمایز خود را بیشتر و بیشتر مطرح کند.
این انقلاب شکوهمند- هم‏ اکنون که مردم به رهبرى اسلامى آن اعتقاد پیدا کرده‌‏اند- باید در سطح این مرحله باشد و عمق مسئولیت سنگینى را که براى تحقق اهداف بزرگ مبارزه در فرآیند تغییر بر عهده دارد، درک کند؛ زیرا ساخت اسلامى ایران، تنها با تغییر ظواهر و نام‏ها انجام نمی‌‏شود بلکه افزون بر این، باید محتوا نیز از همه ریشه‌‏هاى فاسد پاک شود و با مضامین نو و زنده‌‏اى پر شود که ارزش‏هاى قرآنى و اسلامى مربوط به عرصه‏‌هاى مختلف زندگى، در آن جریان داشته باشد.


بى‌‏شک شجاعت و بالندگى بى‏‌مانندى که این انقلاب در مبارزه با وضعیت فاسد و از بین بردن آن، از خود نشان داد، شایستگى خود را براى درک این مسئولیت‏ها با عمق روحى، اجتماعى و تاریخی‌شان، تأیید مى‏‌کند.
از خداوند متعال مى‏‌خواهیم که به قربانیهاى بزرگى که ملت ایران در سایه رهبرى علماى اعلام تقدیم کردند، عنایت فرموده و خون‏هایى را که سفاکان بر زمین ریختند، شعله‏‌هایى نورانى قرار دهد که ایران را از ظلمات استبداد و انحراف بیرون برده و به سرمنزل اجراى کامل اسلام در همه عرصه‌‏هاى زندگى برساند.
این کاروان اخیر کشتگان در مشهد مقدس نیز قسمت دیگرى از جنایات ستمگران است. خداوند متعال این کشتگان را غرقه دریاى رحمت خویش فرماید و ایشان را به شهدا، صدیقین و صالحین ملحق بگرداند؛ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً «1» و آن‏ها رفیق‏هاى خوبى هستند، وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ «2»؛ و عاقبت نیک براى پرهیزگاران است، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ/ «3»؛ و آن‏ها که ستم کردند به زودى مى‏دانند که بازگشتشان به کجاست.

نجف اشرف‏
محمد باقر صدر
  (1) سوره نساء، آیه 69.
  (2) سوره قصص، آیه 83.
  (3) سوره شعراء، آیه 227.

آرشیو پژوهشگاه علمى- تخصصى شهید صدر
منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها