گزارش/

کابوس مرکاواهای اسرائیلی دوباره زنده شد

رزمندگان حماس روز گذشته موفق شدند که یک تانک مرکاوا متعلق به ارتش اسرائیل را در حوالی نوار غزه منهدم کنند. این تانک پیشرفته، توسط موشک‌ ضدزره کورنت هدف قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۳۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ - 14July 2014

کابوس مرکاواهای اسرائیلی دوباره زنده شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، روز گذشته موفق شدند یک تانک نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده و منهدم کنند.

طبق گزارشهای منتشر شده، این تانک  توسط گردانهای قسام شاخه نظامی حماس و در شمال غزه و با استفاده از "موشک ضدزره کورنت" هدف قرار داده و منهدم شده است.

طبق اعلام جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، تاکنون 3 جیپ نظامی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی توسط رزمندگان مقاومت و با بکارگیری موشکهای کورنت هدف قرار گرفته و منهدم شده است.

طبق گزارشهایی که شبکه 10 تلویزیون اسرائیل و رادیو رسمی این رژیم منتشر کردهاند، بر اثر انهدام دو جیپ ارتش صهیونیستها، که یکی در شرق منطقه "الشجاعیه" و دومی در نقطه دیگری در شمال غزه منهدم شده است، 5 نظامی اسرائیلی زخمی و یک تن هم کشته شده است.

شبکه 10 اسرائیل همچنین گزارش داده که بر اثر انهدام یک تانک مرکاوا توسط موشک کورنت، دو نظامی صهیونیست زخمی شدهاند.


فیلم لحظه انهدام تانک مرکاوا نیز روز گذشته منتشر شده است

هنوز مشخص نیست که جیپ سوم ارتش این رژیم در کدام منطقه منهدم شده و چه تلفاتی داشته است.

نکته مهم در این عملیاتها، استفاده از یک موشک پرقدرت ضدزره به نام "کورنت" برای انهدام تانک و چند جیپ نظامیان ارتش اسرائیل است.

این موشک، همان موشکی است که در جنگ 33 روزه لبنان (2006) توسط رزمندگان حزبالله بکار گرفته شده و مقاومت لبنان با استفاده از آن، برای اولین بار توانست تانک پیشرفته مرکاوا4 (Merkava-4) را منهدم کند. انهدام چندین تانک مرکاوا توسط حزبالله به علت تکنولوژی بالایی که در ساخت این تانک بکار گرفته شده بود، در آن زمان بازتاب بسیاری در رسانههای جهان داشت.

چند سال بعد و در جریان جنگ 22 روزه غزه (2008-2009)، رزمندگان حماس نیز موفق شدند که چند تانک مرکاوا را با استفاده از همین موشکها هدف قرار دهند.

کورنت (Kornet)، یک موشک ضدزره و قدرتمند است که برای هدف قرار دادن تانکها، نفربرها و حتی بالگردهایی که با سرعت پایین و در فاصله نزدیک در حال پرواز هستند، توسط روسیه ساخته شده است.

این موشک دارای 4 باله Xشکل در انتهای بدنه موشک است که کار هدایت و کنترل موشک را برعهده دارد؛ البته 2 باله نیز در جلوی بدنه موشک و نزدیک دماغه دارد که احتمالاً کار پایدارکنندگی موشک را عهدهدار هستند.

این موشک توسط 2 خدمه حمل و در مدت زمان بسیار کمی آماده شلیک میشود و علاوه بر قابلیت استقرار زمینی، قابلیت نصب روی خودروهای نظامی اعم از زرهی و غیرزرهی را هم داراست.

برد این موشک 27 کیلوگرمی، تا 5000 متر اعلام شده است. کورنت، از یک سامانه لیزری برای هدایت و کنترل موشک تا لحظه اصابت به هدف نیز بهره میبرد.

هماکنون، علاوه بر روسیه، چند کشور دیگر نیز جزو دارندگان این موشک هستند. البته ایران اخیرا اقدام به ساخت یک موشک ضد زره به نام دهلایه کرده است که شباهت بسیاری به کورنت روس دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار