به گزارش گروه اجتماعی
دفاع پرس، در این یادداشت آمده است:
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) شهروندان جامعه را اصلیترین سرمایه اجتماعی خود میداند. به سامان رساندن ماموریتهای مهم و پرشمار مردمی این نیرو، آنگاه موفقیت آمیز خواهد بود که از حمایت، پشتیبانی و همراهی قاطبه شهروندان برخوردار باشد. نیازی به یادآوری نیست که شهروندان جامعه، از کوچک تا بزرگ و از شهری تا روستایی، نیز تنها از حیطههای پرشمار زندگی جمعی و فردی خود، خرسند و خشنود باشند. ناگفته پیداست که خشنودی و رضایت مردم نیز بیش از هر چیز متاثر از عواملی نظیر کنش، منش، سمت و سو و سرعت عمل پلیس، خواه به مفهوم فردی و روان شناختی آن و خواه به مفهوم ساختاری و سازمانی، است.
برای پلیس ایران، به عنوان سازمانی هوشمند و جامعه محور، ایجاد رضایت در شهروندان از تراز اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است. چه، پلیس شواهد آماری و پژوهش متقنی در اختیار دارد که نشان میدهد فزونی رضایت مردم از عملکرد، سرعت عمل و برخورد پلیس، با افزایش معنی دار احساس امنیت، نظم جویی و هنجارمندی شهروندان پیوند و ارتباط وثیقی دارد.
از همین روی، این نیرو به صورت مستمر و با بهره جستن از ساز و کارها و روشهای مختلف علمی میکوشد تا میزان رضایت شهروندان را رصد و پیمایش و فعالیت خود را متناسب با آن تنظیم نماید.
نظرسنجی از مسافران نوروزی یکی از روشهای مورد استفاده ناجا برای آگاهی از رضایت شهروندان است. برای این منظور، در ایام تعطیلات نوروز سال 1396 همانند سه سال پیش، این نظرسنجی در سطح کشور به سامان رسید. سطوری که در پی میآید خلاصهای از فرآیند و یافتههای آن گزارش است.
** روش شناسیبرای انجام این نظرسنجی از روش پیمایش دو مرحلهای استفاده شد. برای این منظور نظر و نگرشها و دیدگاههای گروهی به حجم 6981 نفر از شهروندان 31 استان کشور، که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری دارای پایایی 88/0 و روایی سازه و صوری بسنده، اندازه گیری شد. نتایج حاصل با استفاده از چند آزمون آماری و به کمک نرم افزار کامپیوتری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
** یافتههای جمعیت شناختی 51.7 درصد پاسخ دهندگان این نظرسنجی را مردان و 48.3 درصد آنان را زنان سراسر کشور تشکیل میدادند. پاسخ دهندگان از میان گروههای سنی مختلف، با میانگین سنی 37 سال، انتخاب شدند. همچنین، پاسخ دهندگان از میان شاغلان مشاغل مختلف انتخاب شدند. لیکن، بیشترین تعداد پاسخ دهندگان را افراد دارای مشاغل آزاد، خانهدار و کارمند بخش دولتی و خصوصی به خود اختصاص دادند. میزان تحصیلات پاسخ دهندگان نیز از بی سواد تا دکترای تخصصی در نوسان بود. بنابراین، یافتههای جمعیت شناختی نشان داد که پاسخ دهندگان (مسافران نوروزی) از میان همه گروههای سنی، تحصیلی، شغلی و ... جامعه انتخاب شدهاند.
** نقش حضور پلیس در احساس امنیت مسافرانیافتههای این پیمایش نشان داد که اولاً: اغلب پاسخ دهندگان، حضور پلیس را مایه امنیت و آرامش خود ارزیابی نمودهاند. (نمره کل پاسخ دهندگان در این مولفه 78 از 100 بوده است.)
ثانیاً: بین مشاهده پلیس در جاده، معابر و... و تجربه احساس امنیت روانی همبستگی معنی دار بالایی وجود دارد. از این یافته میتوان این گونه نتیجه گرفت که مشاهده پلیس برای مسافران نوروزی سال 1396 به محرکی برای رها شدن از ترس، خطر، ناامنی و تجربه آرامش و امنیت تبدیل شده است.
** ارزیابی میزان حضور پلیسحدود 84 درصد مسافران نوروزی در همه مناطق کشور حضور ماموران پلیس (اعم از ماموران پلیس راهور، پیشگیری و ...) را مکفی و بسنده ارزیابی نمودهاند، 16 درصد بقیه یا حضور ماموران پلیس را کم تعداد ارزیابی کردهاند و یا پر تعداد. به هر روی، این نظرات تا حدود زیادی با واقعیت حضور پلیس همخوانی دارد. چه، نیروی انتظامی در ایام تعطیلات نوروزی امسال حضور کمی و کیفی ماموران خویش را در معابر و اماکن عمومی، در مقایسه با سالهای گذشته، افزایش داد.
** رضایت از رفتار و برخورد ماموران پلیسیافتهها آشکار ساخت که حدود 81 درصد مسافران امسال، رفتار و برخورد ماموران پلیس را احترام آمیز، سنجیده و حرفهای ارزیابی نمودهاند. نیمی از 19 درصد بقیه مسافران نرمی رفتار ماموران را بیش از حد ضرورت و نیمی دیگر کمتر از حد ضرورت ارزیابی کردهاند.
** اهتمام پلیس برای پیشگیری از وقوع کجروییافتههای این سنجش نشان داد که حدود 77 درصد مسافران نوروزی امسال از عملکرد پلیس در پیشگیری از وقوع جرم و کجروی، به ویژه سرقت اموال شهروندان، از خیلی زیاد تا متوسط رضایت داشتند. لیکن بر اساس آن یافتهها 23 درصد شهروندان عملکرد پلیس را ناکافی تلقی نمودهاند.
افزون بر آن، بیش از 91 درصد مسافران اذعان داشتند که در چند سال اخیر سرقتی از منازل، خودروها، مغازهها و ... آنان صورت نگرفته است. آنان این پیشگیری موفقیت آمیز را ناشی از هوشیاری خود، آموزشهای همگانی و هوشمندی پلیس میدانستند.
** ارزیابی عملکرد ترافیکی پلیسعملکرد ترافیکی پلیس در چند قلمرو به نظرسنجی گذاشته شد. قلمرو اول حضور به موقع پلیس در صحنه تصادفات بود. حدود 78 درصد مسافران نوروزی در حد خیلی زیاد و زیاد از عملکرد پلیس راهور در این حیطه راضی بودند. قلمرو دوم میزان اطلاع رسانی پلیس در خصوص وضعیت ترافیکی معابر و جادهها بود. یافتهها بیانگر رضایت 79 درصدی مسافران در این خصوص بود.
** مقایسه میزان رضایت مسافران نوروزی امسال با سالهای قبلیافتههای حاصل از سنجش کلی عملکرد پلیس در ایام تعطیلات نوروزی امسال با یافتههای سه سال مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که میانگین رضایت کلی امسال (78) نسبت به میانگین سه سال قبل (77) یک نمره افزایش داشته است.
** نمره کلی شهروندان به ناجا در یکی از سئوالات مقیاس اندازه گیری از مسافران نوروزی و شهروندان خواسته شده در مقام ارزیابی کننده در تراز 1 تا 20 به عملکرد ناجا نمره دهند؛ نمرهای که آنان به پلیس خود دادند حدود 17 بود.
** مقایسه عملکرد با سایر نهادهادر این نظرسنجی میانگین نظرات شهروندان پیرامون عملکرد پلیس با نظرات آنان در خصوص سایر نهادها و سازمان دیگر در تعطیلات نوروزی مقایسه شد. نتایج نشان داد که در مجموع شهروندان از همه نهادها رضایتمندی بالایی دارند.
** نتیجه گیری
در مجموع نتایج این نظرسنجی کشوری آشکار ساخت که:
اولاً: اغلب مسافران نوروزی در فضای روانی امن و ایمن، تعطیلات نوروزی خود را سپری نمودهاند. بخش عمده این احساس امنیت نیز متاثر از ادراک حضور به موقع و هوشمندانه پلیس بوده است.
ثانیاً: قاطبه مسافران، عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی را در تنظیم رفتارهای ترافیکی شهروندان و یاری رساندن به آنان در صورت نیاز، رضایت آمیز و خرسند کننده ارزیابی نمودهاند.
ثالثاً: اغلب مسافران نوروزی عملکرد کلی یگانهای مختلف ناجا را در تعطیلات نوروزی رضایت آمیز و مطلوب دانستهاند. بنابراین، نمره ناجا در تعطیلات نوروزی از نظر شهروندان بالا (حدود 17 از 20) بود.
ارزیابی ما در ناجا نیز نشان از آن دارد که ایمنی، آرامش، نظم و انضباط جاری در ایام تعطیلات امسال بیش از هر سال دیگری بوده است. به زعم ما این امنیت، نظم، هنجارمندی رضایت بخش و نشاط آفرین متاثر از هم افزایی سه عامل کلیدی بوده است:
1- مسئولیت پذیری و قانونمندی شهروندان، به ویژه مسافران نوروزی
2- روشنگری، اطلاع رسانی دقیق و مسئولانه رسانههای جمعی، به ویژه آگاهی بخشیهای پیش از تعطیلات نوروزی آنان و بالاخص اطلاع رسانی، آگاهی بخشی دقیق و به موقع و به هنگام (آنلاین) رسانههای فضای مجازی و البته رسانه ملی
3- حضور هوشمندانه، سرعت عمل، چابکی و مجهز شدن بیش از پیش پلیس به فناوری روز و افزایش بهره گیری از آن در تمام جادهها و خطوط مواصلاتی کشور
این سه عامل، زمینه و بستر تحقق حداکثری شعار نوروزی امسال ، یعنی آرامش و نشاط بهاری با قانونمندی و نظم اجتماعی را فراهم ساختند.