دفاع پرس بررسی کرد؛

راهبرد «نظامی» آمریکا در سوریه شکست خورده است

ترامپ با اقدام خودسرانه‌ خود در سوریه به بهانه اینکه مسئول حمله شیمیایی در منطقه خان‌شیخون دولت سوریه بوده، نشان داد که طرح استراتژِیکی برای بحران سوریه ندارد و همچنان به دنبال حمایت از تروریست‌هاست و به این زودی هم اجازه نخواهد داد بحران سوریه از راه مسالمت آمیز حل و فصل شود.
کد خبر: ۲۳۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ - 12April 2017
راهبرد «نظامی» آمریکا در سوریه شکست خورده است/ اقدام خودسرانه «ترامپ» علیه سوریه تقریبا بی‌نتیجه بودبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، شواهد نشان می‌دهد که تا کنون هیچ‌کدام از اهداف مورد نظر آمریکا در حمله به سوریه به بهانه حملات شیمیایی در منطقه «خان‌شیخون» ادلب محقق نشده است. با توجه به اینکه حمله آمریکا به سوریه خلاف تمام قوانین و مقررات بین‌المللی بود، لذا نتایج عکسی هم در پی داشته و خواهد داشت.

آسیب‌ها در این حمله موشکی بسیار محدود بود و باند فرودگاه در این پایگاه هوایی آسیبی ندیده بود به گونه‌ای که نیروی هوایی سوریه دوباره حملات جدیدی را از این پایگاه هوایی انجام داد. پس این عملیات از نظر نظامی تاثیری نداشته و از نظر سیاسی نیز نقش بازدارندگی برای بشار اسد محسوب نمی‌شود.

فقدان برنامه‌ریزی دقیق آمریکا در این حمله نیز نشان داد که آنها در پرونده سوریه راهبرد و طرح مشخصی ندارند و تنها مسئله‌ای که راهبرد آنها در آن واضح و مشخص است، حمایت و پشتیبانی از تروریست‌ها به هر طریق ممکن است. هرچند تلاش می‌کنند در جوامع بین‌الملل به گونه‌ای نشان دهند که دلیل اصلی آنها از ورود به بحران سوریه مبارزه با پدیده‌ای به اسم تروریسم جهانی است.

اما مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی فرماندهان ارشد نظامی بر خطای راهبردی آمریکایی‌ها در سوریه اشاره کردند و فرمودند: « کاری که آمریکایی‌ها کردند، اشتباه و خطایی راهبردی است و آنها در حال تکرار خطای گذشتگان خود هستند. مسئولان قبلی آمریکا داعش را بوجود آوردند یا به آن کمک کردند و مسئولان کنونی نیز در حال تقویت داعش یا گروهی نظیر آن هستند. خطر این گروه‌ها در آینده گریبان آمریکایی‌ها را خواهد گرفت. اروپا امروز به خاطر غلطی که در تقویت تکفیری‌ها انجام داد، گرفتار است و مردم در خانه و خیابان امنیت ندارند و آمریکا نیز در حال تکرار همان غلط است.»

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف آمریکا از حمله به پایگاه الشعیرات سوریه فقط اعلام حضور در منطقه بوده است. رسانه‌های آمریکایی نیز از نارضایتی داخلی از این حمله خبر داده و می‌نویسند که کنگره می‌گوید چرا ترامپ به تنهایی تصمیم به این اقدام گرفته و از آنها مجوز دریافت نکرده است.

پس اقدام خودسرانه ترامپ در سوریه که نتیجه تناقض در مواضع‌ اتخاذی وی است، باعث ایجاد تنش در داخل آمریکا شده است و کوه آرزوهای ترامپ را در جلب رضایت نخبگان آمریکایی متلاشی ساخته است و نه تنها از تعداد مخالفان خود نکاسته است بلکه تعداد مخالفانش افزایش هم یافته است.

علاوه بر این تایید و استقبال از حمله آمریکایی‌ها به سوریه توسط برخی از کشورهای عربی-غربی که در بحران سوریه و منطقه حرفی برای گفتن ندارند و گویا پیروزی‌ها و پیشروی‌های چشمگیر ارتش سوریه و متحدانش در مناطق مختلف سوریه برای مدت‌های طولانی خوشحالی را از آنها ربوده است، نشان می‌دهد که حمله آمریکا تاثیری آنچنانی نداشته و بیش از آنکه روحیه ارتش سوریه و متحدانش در مبارزه با تکفیری‌ها تضعیف کند، بلکه باعث شد آنها مصمم‌تر از گذشته به مبارزه با تروریسم ادامه دهند.

در نهایت می‌توان گفت که ترامپ چیزی از محاسبات سیاسی و نظامی سر در نمی‌آورد و اهمیت قوانین بین‌المللی و توازن قوا و تاثیر آن بر امنیت ملی کشورها را درک نمی‌کند. البته این مسئله خیلی عجیبی نیست، چون ترامپ یک فرد سیاسی نیست و از تجارت به ریاست جمهوری رسیده است و اگر در اقداماتی که انجام می‌دهد دچار خطای راهبردی می‌شود، همه این اشتباهات از ناکارآمدی وی در عرصه سیاست سرچشمه می‌گیرد. اقدام اخیر ترامپ در سوریه که اسد را مسئول حمله شیمیایی می‌داند، در حالی که بازرسان مربوطه سازمان ملل هنوز به نتیجه‌ای در این باره نرسیده‌اند، بهترین مصداق ناکارآمدی و بی‌تجربگی وی در عرصه بین‌الملل است.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار