نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد:

نتیجه هنر انقلابی باید ساخت انسان و جامعه انقلابی باشد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر قرار باشد هنر، هنری انقلابی باشد باید مبدأ آن نگرش انقلابی داشته و نتیجه آن هم ساخت انسان و جامعه انقلابی باشد.
کد خبر: ۲۳۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 12April 2017
نتیجه هنر انقلابی باید ساخت انسان و جامعه انقلابی باشدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از یاسوج، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی مسئولان و کارکنان دستگاه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز چهارشنبه 23 فروردین با آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در این استان دیدار کردند.

آیت‌الله ملک‌حسینی در این دیدار با بیان اینکه ارزش انسان به رفتاری است که از خود بروز می‌دهد، اظهار داشت: شاید هنر یک ارائه زیبا از آن چیزی باشد که انسان آن را می‌شناسد.

وی افزود: ارزش انسان به ارائه زیبای آن چیزی است که می‌داند، می‌شنود و یا می‌بیند، اما نکته اینجا است که این حد و مرز هرگز بار ارزشی ندارد و انسان نمی‌تواند بگوید متعهدانه است یا غیر متعهدانه، اسلامی است یا غیر اسلامی، انقلابی است یا غیر انقلابی و این بحث وجود دارد که آیا اساسا هنر قابل ارزش‌گذاری اخلاقی است یا نه؟ که این مسأله در راستای کار متخصصان و متولیان امور هنری است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر بپذیریم که هنر قابل ارزش‌گذاری اخلاق است، نکته اینجاست که چه هنگام می‌توانیم هنر را مثبت و یا منفی تلقی کنیم، گفت: برای این موضوع سه رکن می‌تواند لحاظ شود، رکن اول آرمان حاکم بر این زیبا نشان دادن و رکن دوم غایت و نتیجه‌ مورد نظر از آن چیزی است که انسان زیبا ارائه می‌دهد.

ملک‌حسینی بیان کرد: اگر این دو رکن بتواند بار ارزشی دینی و الهی داشته باشد یک هنر متعهدانه و مثبت است، و اگر آرمان مدنظر، آرمان صحیحی نباشد، هرگز نمی‌توانیم هنر را هنری متعهدانه بنامیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی سخنرانی کند، نقاشی بکشد، تنظیم و تألیفی از کلمات ارائه دهد و هدف و نتیجه کارش این نباشد که انسانی تغییر کند و به سمت رشد برود، بلکه هدفش این باشد که سرش گرم شود، نمی‌توان این هنر را متعهدانه نامید، می‌توان گفت هنر است، اما ممکن است به جای نگرش رحمانی، نگرش شیطانی بر آن حاکم باشد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر هدف این نباشد که انسان تبدیل به انسانی که مورد رضای خداوند شود، باز نمی‌توان این هنر را متعهدانه نامید.

ملک‌حسنی ادامه داد: رکن سوم برای ارزش‌گذاری اخلاقی هنر که متأسفانه از آن غفلت می‌شود این است که روش و حرکت انسان الهی بر اساس قواعدی باشد که انبیاء از جانب خداوند برای انسان آورده‌اند، یعنی نظام مدنظر، نظام حلال بوده و حرکت بر پایه شرع باشد و اگر این سه رکن به دست آید، آن زمان می‌توان این هنر را انقلابی دانست.

وی با طرح این پرسش که کسی که نگرش انقلابی ندارد چگونه می‌تواند هنر انقلابی ایجاد کند و کسی که نخواهد با هنرش انسان انقلابی بسازد چگونه می‌تواند مدعی هنر انقلابی شود؟ گفت: کسی که بخواهد بر حرکت هنری حاکم باشد باید محکوم به قاعده‌ها و شاکله‌های انقلاب باشد، نه سیاست.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود: کاش روزی را می‌دیدیم که عرصه آموزش و پرورش چه مقدماتی و چه عالی و عرصه هنر از چمبره قوای اجرایی و مقننه خارج می‌شد و تحت یک دایره دیگر قرار می‌گرفت که نگرش توحیدی و انقلابی بر آن حاکم باشد و دستخوش تغییرات سیاست بازانه نمی‌شد.

وی ابراز کرد: اگر قرار باشد هنر، هنری انقلابی باشد باید مبدأ آن نگرش انقلابی داشته باشد و نتیجه آن هم ساخت انسان انقلابی و جامعه انقلابی باشد و قواعد حاکم بر آن نظام باید قواعد انقلابی باشد و اگر این امر محقق شود آن هنر انقلابی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نباید تصور کنیم که هر چیزی که نام هنر بر آن گذاشته شد روا است و بعد به بهانه اینکه جامعه شاد باشد هر ابتذالی را ترویج دهیم، زیرا این کار در راستای اهداف انقلاب نیست.

ملک‌حسینی بیان کرد: رسالت انقلاب، رشد انسان الهی و ساخت انسان انقلابی است و متولیان این مسائل می‌تواند کسانی باشند که غیر دولتی هستند و ضرورت ندارد از بودجه دولت برای برخی مسائل که نام هنر می‌توان بر آنها گذاشت اما هنر متعهد نیستند استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دینی پایدار می‌ماند که بتواند خود را در جلوه هنری میان بشر حفظ کند، گفت: دین خدا را هنر آن حفظ کرده است و قرآن یعنی پردازش هنر و حقایقی که خدا خواسته به بشریت القاء کند و اساسا قرآن جلوه هنری گفتار وحیانی نبی مکرم اسلام یعنی معجزه خالد است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هنری که بتواند رمز پایداری تمدن‌ها، افکار و آرمان‌ها باشد باید مورد احترام قرار گرفته و گرامی داشته شود، اما باید قاعده‌های آن و ارکانی که می‌تواند برای ما ارزش‌گذاری اخلاقی کند را بدانیم.

ملک‌حسینی افزود: هدف دین از حفظ مرزها برای انسان این است که عزت، غیرت و رشد عقلانی او در پرتو رذایل اخلاقی به انحطاط کشیده نشود.

وی با بیان اینکه مرزهای وجودی انسان برای آزادی، رهایی و رشد او است، گفت: انسانی که به مرزها و محدودیت‌ها بی‌توجه باشد، آنچنان پست و رذل می‌شود که در اسارت می‌سوزد، اما انسانی که مرزها و محدودیت‌ها را رعایت کند بی‌شک به حریت و آزادگی می‌رسد و انسان الهی یک انسان حر و آزاد است و هنر انقلابی یعنی هنری که می‌خواهد انسان را به یک آزادی الهی برساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار