دفاع پرس گزارش می‎‌‌‌دهد؛

سهم شهرستان‌ها از «هنر انقلاب»/ آیا در توزیع محصولات فرهنگی عدالت وجود دارد؟

لازم است مدیریت فرهنگ عمومی با نگاه عادلانه در توزیع محصولات فرهنگی کشور توجه جدی داشته باشد. شهرستان‌های ظرفیت مقفول مانده تمام جریانات هنری و فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۲۳۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 13April 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، توزیع عادلانه ثروت در بین مستضعفین و پابرهنگان از ناب‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برای مردمی بود که سال‌های سال از حقوق طبیعی خود برخوردار نشده بودند. انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) تفکر و جریانی را در جامعه تزریق کرد تا جریان مستضف نیز به حقوق خود آگاه و مطالبه‌گر آن باشند.

«هنر انقلاب» نمونه‌ای از جریاناتی بود که با حرکت مردمی انقلاب همراه شد و به آرمان‌های آن پرداخت. توجه به محرومین و مستضعفین جهان، ظلم ستیزی، عدالات خواهی و مبارزه با مستکبرین جهان از موضوعات مورد توجه هنرمندان در دهه اول انقلاب اسلامی بود که منجر به تولید آثار هنری فاخری در عرصه‌های موسیقی، فیلم، نمایش و هنرهای تجسمی شده بود.

حمید سبزواری، قیصر امین‌پور، شهید مرتضی آوینی، فرج‌الله سلحشور، ابراهیم حاتمی‌کیا، ناصر پلنگی، علی فریدونی و... از جمله هنرمندانی بودند که هنر انقلاب اسلامی را به ظهور و بروز رساندند.

هفته «هنر انقلاب» که امروز در سالروز شهادت مرتضی آوینی به بازخوانی آثار گذشته و تولیدات جدید و تازه عرصه‎های مختلف فرهنگی و هنری کشور می‌پردازد محلی مناسب برای توجه به ظرفیت‌های هنری ناب انقلاب اسلامی است. برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع رونمایی از کتاب، نشست‌های نقد و بررسی، کارگاه‎‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس، اجرای تئاترهای صحنه‌ای و خیابانی و نمایش آثار فاخر سال‌های گذشته سینمای انقلاب ابتکار قابل توجه در این هفته به شما می‌آید.

تمرکز برنامه‌های هفته هنر انقلاب در تهران و با محوریت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اتفاق مهم این جریان مهم فرهنگی است که بایسته و شایسته است سازمان‌ها و ارگان‌های رسمی متولی فرهنگ عمومی کشور نیز در این عرصه اقدامات جدی انجام دهند و برای بهرمند شدن عموم مردم از برنامه‌های فرهنگی این هفته هم‌افزایی داشته باشند.

سوال مهم درباره بهرمند شدن عموم مردم از این برنامه‌های فرهنگی این است که آیا «هفته هنر انقلاب» فقط برای شهروندان تهرانی است؟ سهم شهرستان‌ها از هنر انقلاب چیست و آیا در توزیع محصولات فرهنگی عدالت وجود دارد؟

هنر انقلاب به مانند تمام مولفه‌های اصیل انقلاب اسلامی برای تمام مردم ایران جذابیت دارد. استقبال از آثار هنری انقلاب در عرصه‌های سینما و رکورد زدن فروش آثار سینمایی بیانگر علاقه مردم نسبت به هنر انقلاب بوده است و می‎‌توان گفت هفته هنر انقلاب اتفاق خجسته‌ای است که نیاز به فراگیر کردن آن توسط دستگاه‌ها و متولیان فرهنگ عمومی کشور ضروری است.

استفاده از ظرفیت‌های مساجد، پایگاه‌های بسیج، مراکز فرهنگی شهرستان‌های که توسط نیروهای خودجوش فرهنگی هدایت می‌شوند می‌تواند بسترهای مناسبی برای توزیع عادلانه تولیدات هنری در هفته منتصب به هنر انقلاب باشد. بهره گیری از تجربه‌هایی چون جشنواره مردمی فیلم عمار که توسط جریان مومن فرهنگی کشور هر ساله در سراسر کشور اجرا می‌شود می‌تواند الگوی موفق برای توزیع محصولات فرهنگی جناح مومن فرهنگی در نظر گرفته شود.

لازم است مدیریت فرهنگ عمومی با نگاه عادلانه در توزیع محصولات فرهنگی کشور توجه جدی داشته باشد. شهرستان‌های ظرفیت مقفول مانده تمام جریانات هنری و فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها