اسد:

حمله شیمیایی به خان شیخون توسط غرب و به دست تروریست‌ها انجام شده است

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ای تاکید کرد که حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه توسط غرب و به دست تروریست‌ها انجام شده است.
کد خبر: ۲۳۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲ - 13April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بر ضرورت تحقیقات «بی‌طرفانه» در خصوص حادثۀ شیمیایی خان شیخون تأکید کرد و در مورد بهره‌برداری از آن با «مقاصد سیاسی» علیه دمشق هشدار داد.

سه‌شنبه 15 فروردین امسال حادثۀ شیمیایی مشکوکی در شهر خان شیخونِ سوریه دستکم 86 کشته بر جای گذاشت. آمریکا مسئولیت این حمله را بر عهدۀ دمشق دانست و به همین بهانه، جمعۀ گذشته به پایگاه الشعیرات در حمص سوریه حملۀ موشکی کرد و 9 غیرنظامی ازجمله 5 کودک را کشت.

دولت سوریه ضمن رد اتهام حملۀ شیمیایی به خان شیخون تأکید کرد هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نمی‌کند.

بشار اسد، چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فرانسه در دمشق گفت: «فقط می‌توانیم اجازۀ انجام تحقیقاتی را بدهیم که بی‌طرفانه باشد و مطمئن شویم کشورهایی که ذینفع نیستند در هیئت (تحقیق) حضور دارند تا اطمینان حاصل شود از آن برای مقاصد سیاسی استفاده نمی‌کنند.»

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد حمله به خان شیخون، اقدامی «ساختگی» بوده تا به‌عنوان بهانه‌ای برای حملۀ ایالات‌متحده به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

اسد با اشاره به حادثۀ شیمیایی خان شیخون افزود: «قطعاً، از نظر ما 100 درصد، ساختگی بود... تصور ما این است که غرب، به‌احتمال‌زیاد، ایالات‌متحده به دست تروریست‌ها آن را انجام داده است.»

رئیس‌جمهور سوریه همچنین اطمینان داد که دولت وی همۀ ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را در سال 2013 از کشور خارج کرده و در نتیجه نمی‌توانسته عامل حادثۀ خان شیخون باشد.

اسد تأکید کرد دولت وی حتی اگر هنوز زرادخانۀ شیمیایی داشت، از آن استفاده نمی‌کرد.

بشار اسد درعین‌حال تأکید کرد حملۀ آمریکا نتوانسته از توانایی دولت وی در انجام حملات علیه تروریست‌ها بکاهد.

رئیس‌جمهور سوریه در جای دیگری از سخنانش افزود واشنگتن در مورد حل بحران این کشور عربی «جدی نبوده» بنابراین مذاکرات صلح سوریه به نتیجه نرسیده است.

اسد گفت: «ایالات‌متحده در دستیابی به راه‌حل سیاسی، جدی نیست. آن‌ها می‌خواهند از آن (مذاکرات) به‌عنوان چتری برای تروریست‌ها استفاده کنند.»

ارتش سوریه، پنجشنبه از حملۀ هوایی آمریکا به انبار گازهای سمی داعش خبر داد که به کشته شدن صدها تن از جمله شمار زیادی غیرنظامی منجر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها