کارشناس برجسته آلمانی:

اتهامات آمریکا علیه سوریه بدون مدرک است/ واشنگتن استراتژی روشنی ندارد

ینز پیتر استفن گفت: اتهامات یک‌جانبه آمریکا مبنی بر دست داشتن اسد در عملیات شیمیایی سوریه بدون سند و مدرک است.
کد خبر: ۲۳۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰ - 15April 2017
اتهامات آمریکا علیه سوریه بدون مدرک است/ واشنگتن استراتژی روشنی نداردبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حمله موشکی چندی پیش آمریکا به سوریه بازتاب گسترده‌ای بخصوص در رسانه های غربی و روسی داشت و نگرانی‌های زیادی را در بین اروپاییان ایجاد کرد.

بسیاری از تحلیلگران درباره عواقب نظامی دخالت مجدد آمریکا در خاورمیانه هشدار داده و برخی نیز از وقوع جنگ سرد دیگری بین روسیه و آمریکا خبر دادند.

در همین ارتباط گفتگویی را با «ینز پیتر استفن»، یکی از کارشناسان برجسته موسسه صلح «پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگ های اتمی» در آلمان (ippnw) انجام داده‌ایم.

لزوم تحقیقات مستقل درباره حمله شیمیایی در سوریه

استفن در ارتباط با این مسئله که ترامپ به بهانه حملات شیمیایی اسد به سوریه حمله کرد در حالی که هنوز این مسئله ثابت نشده بود گفت: سازمان پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگ‌های اتمی خواستار بررسی مستقل از همه طرف‌های به‌رسمیت شناخته شده از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره عملیات شیمیایی اخیر در سوریه است. باید برای بازرسان این سازمان دسترسی آزاد و امنیت تضمین شود. این گونه اتهامات یکجانبه (از طرف آمریکا) تا به حال بدون مدرک مطرح شده است.

وی افزود: انسان‌ها همه حق دارند این گونه اتهامات دروغ که اغلب برای شروع یک جنگ یا مداخله نظامی مطرح می‌شود را زیر سوال ببرند. سوال کردن و درخواست کردن مدارک برای این گونه ادعاها تئوری توطئه نیست.

سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه متناقض است

استفن درباره این مسئله که آیا اقدام نظامی آمریکا در سوریه می‌تواند به تقابل بین واشنگتن و مسکو بیانجامد و عواقب این اقدام ایالات متحده چیست گفت: در حال حاضر استراتژِی روشن و آشکاری در قبال سوریه از طرف آمریکا دیده نمی‌شود.

خطر تشدید تنش‌ها بین واشنگتن - مسکو

وی با اشاره به سیاست‌های متناقض آمریکا در قبال سوریه از جمله این اظهار نظر، که اسد باید در دوره انتقالی باقی بماند و حمله موشکی به نیروهای دولتی سوریه از طرف آمریکا گفت: خطر تشدید تنش بین سوریه و آمریکا در چنین شرایطی وجود دارد؛ ما فراموش نکنیم که این یک اختلاف بین دو قدرت اتمی است. باید امیدوار باشیم که ترامپ از طریق واکنش‌های مثبت متحدانش به حمله موشکی خود به سوریه، جایگاه خود به عنوان قدرت رهبری در غرب را دوباره تقویت شده دیده و پوتین نیز به دنبال پاسخ معادل به آمریکا نباشد.

انتقاد شدید از حمایت غرب از حمله موشکی آمریکا به سوریه

استفن در ادامه درباره واکنش آلمان به حمله موشکی آمریکا به سوریه نیز گفت: صدر اعظم آلمان، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع کشور ما حمله موشکی آمریکا به سوریه را توجیه کرده و استدلال‌ها و استراتژِی مطرح شده ایالات متحده در این راستا را تایید کردند.

سازمان پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگ‌های اتمی در آلمان به شدت به این موضع‌گیری آلمان انتقاد دارد. آلمان و همچنین اروپا از طریق توجیه حمله موشکی آمریکا یک نقش احتمالی به عنوان میانجی در این مسئله را از خود سلب کردند.

استفن در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود این حمله نظامی راه حل سیاسی در سوریه دوباره می‌تواند موفقیتی داشته باشد گفت: من تمایلی به این مسئله ندارم که این باور را پیدا کنم که اوضاع برای سوریه رو به وخامت می‌رود قبل از اینکه بتواند بهبود یابد. شاید تنش‌های اخیر بتواند سیاستمداران را به بازنگری واداشته تا دیگر دیدگاه یک جنگ رو به گسترش که البته اروپا نمی‌تواند درباره آن اظهار نظری کند را به عنوان یک گزینه مطرح در این کشور ندانند.

رنج غیرنظامیان در سوریه

وی در باره شرایط غیرنظامیان در چنین شرایطی نیز گفت: مانند همیشه غیرنظامیان عواقب عملیات نظامی دولت سوریه، روس‌ها، آمریکایی‌ها، گروه‌های مختلف شورشی، اسلام‌گرایان افراطی و تعداد زیاد دیگری از نیروهای مداخله‌گر نظامی را باید تحمل کرده و رنج بکشند.

آمار کشته شدگان و مجروحین و پناهندگان از این کشور به صدها و میلیون‌ها نفر می‌رسد. این بی‌عدالتی دردناکی است که آن‌ها همچنین هزینه اختلافات کشورهای دیگر را باید با آوارگی، ویرانی، سلامتی و یا زندگی خود پرداخت کنند.

لزوم راهکار سیاسی برای سوریه

وی درباره راه حل بحران سوریه نیز گفت: بسیاری راه حل در سوریه را راهکار سیاسی می‌دانند. جنبش صلح ما نیز با این نظر موافق است. برای این منظور همه گروه‌های درگیر باید ائتلاف‌های سیاسی خود را شکسته و به حمایت‌های نظامی خود پایان دهند، به گونه‌ای که مذاکرات صلحی مانند ژنو بتواند گزینه‌های واقع‌بینانه و راه‌کارهایی برای یک سوریه در صلح را نشان دهد. درخواست ما از دولت آلمان این است که از چنین راهکاری حمایت کرده و فعالانه و همچنین از نظر مادی در روند صلح در این کشور مشارکت کند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار