دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات/ گذر از تبلیغات سنتی به تبلیغات مدرن

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی فرهنگی و سیاسی افراد بازی می‌کنند و امروزه این رسانه‌ها به منبعی برای تبلیغات سیاسی تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۲۳۵۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹ - 16April 2017
نقش شبکه های اجتماعی در انتخابات/ گذر از تبلیغات سنتی به تبلیغات مدرنبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، موضوع شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی هر چند در سال‌های اخیر مورد توجه برخی اندیشمندان قرار گرفته است اما هنوز به طور دقیق به رابطه میان شبکه‌های اجتماعی و ابعاد مختلف زندگی اعم از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پرداخته نشده است.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به منبعی قدرتمند برای تغییر یا تقویت گرایش‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شوند.

اکنون با پیشرفت چشمگیر فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی، دیگر کاربران فیس بوک و توییتر هدف اصلی فعالان سیاسی در فضای مجازی نیستند بلکه شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام نقش موثری در سرنوشت سازی‌های سیاسی دارند به گونه‌ای که کاندیداهای عرصه‌های سیاسی برای تشویق حامیان و تاثیرگذاری بر کسانی که در انتخاب خود دچار تردید هستند، از این شبکه‌های اجتماعی برای پیروزی خود استفاده می‌کنند.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران استفاده از فضای مجازی به طور چشمگیری توسط احزاب و گروه‌های مختلف افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که استفاده از فضای مجازی، ابزاری مناسب برای کسب پیروزی در انتخابات پیشرو باشد.

در ایران بیش از 42 میلیون کاربر اینترنتی فعال هستند که نزدیک به 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که فضای مجازی در ایران نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات خواهد داشت.

گذر از تبلیغات سنتی به تبلیغات مدرن

دکتر «محمد کمالی» جامعه شناس در گفت‌وگو با دفاع پرس با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی امروزه گفت: شبکه‌های مجازی یک واقعیت مسلمی هستند که زندگی‌های امروزی را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی در ادامه افزود: با گسترش این شبکه‌ها یک پدیده‌ی اجتناب ناپذیر به وجود خواهد آمد که این امر باعث می‌شود زمینه کاری فراهم شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: اینترنت در گذشته در اختیار افراد خاصی بود اما در حال حاضر با گسترش اینترنت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر علاوه بر کارکرد بر روی کامپیوترها بر روی موبایل هم وصل شده است.

وی در ادامه با اشاره به رسانه‌های اجتماعی گفت: می‌توان گفت با وجود رسانه‌های اجتماعی تلویزیون و رادیو تحت شعاع قرار گرفتند.

این جامعه شناس افزود: از زمانی که تلگرام در ایران گسترش یافت، باعث شد کسانی که علمی می‌دانند کانالی بزنند و این علم را به اشترک بگذارند مانند استاد دانشگاه، کانال آشپزی و کانال‌های دیگر.

کمالی با بیان اینکه باید دید اشخاص از شبکه‌های اجتماعی در چه بسترهایی استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: قاعدتا یکی از بسترهایی که در جامعه مد نظر است بستر انتخابات است و تبلیغاتی که کاندیداهای انتخابات در کانال‌های مختلف انجام می‌دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی برخی افراد به دنبال روشنگری، برخی به دنبال تخریب، برخی به دنبال نظر سنجی، برخی به دنبال معرفی نامزد مورد علاقه خود و برخی به دنبال افشاگری هستند.

این جامعه شناس گفت: انتخابات در شبکه‌های مجازی از مُد سنتی انتخابات که چسباندن عکس بر دیوار بود به تبلیغات مُدرن رسیده است.

کمالی در ادامه افزود: در تبلیغات سنتی، تبلیغی یک طرفه صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر اشخاص می‌توانند از کاندیدای انتخاباتی سوال کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه در صورتی که از شبکه‌های اجتماعی بتوان به خوبی استفاده کرد بستر مناسبی برای معرفی نامزد می‌باشد، اظهار کرد: با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان مبارزه کرد و شبکه‌های اجتماعی یک واقعیت در زندگی هستند و باید آن را کنترل کرد و با توجه به ایام انتخابات و حجم بالای پیام‌هایی که برای کاربران ارسال می‌شود باید با تفکر با آنها برخورد کنیم. کاربران باید در فضای انتخاباتی به این موضوع توجه داشته باشند که با توجه به حجم پیام‌هایی که برای آن‌ها ارسال می‌شود، قدرت تفکر و تحلیل داشته باشند و یکی از کسانی نباشند که شایعات را گسترش می‌دهند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها