با آسمانی‌های ارتش/ 4

رزمنده‌ای که در دفاع از خرمشهر راهی حریم «کبریا» شد

شهید مصطفی کبریایی در طول 34 روز نبرد سنگین و تن به تن در دفاع از خرمشهر حماسه‌های بدیعی را از ایثار و شهادت خلق کرد و در تاریخ 16 مهرماه 1359 شربت شهادت نوشید و به جمع شهیدان مظلوم خرمشهر پیوست.
کد خبر: ۲۳۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰ - 17April 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از البرز، شهید سرلشکر «مصطفی کبریایی» در 8 اردیبهشت سال 1324 در شهرستان طالقان استان البرز دیده به جهان گشود، وی فرزند سوم و پسر ارشد خانواده کبریایی بود که دوره‌های ابتدایی و دبیرستان خود را در طالقان طی و سپس وارد دبیرستان نظام ارتش در تهران شد.

با اخذ دیپلم ریاضی و قبولی در آزمون ورودی دانشکده افسری ارتش، در سال 1346 به استخدام ارتش درآمد و پس از اتمام دانشکده در مهرماه سال 1349 به درجه ستوان دومی مفتخر و برای طی دوره مقدماتی رسته پیاده عازم شیراز گردید. پس از موفقیت در دوره مقدماتی پیاده در سال 1350 به لشکر 77 پیاده خراسان منتقل ودر تیپ 2 قوچان پادگان امام قلی (واقع در مرز ایران با ترکمنستان) مشغول خدمت گردید.

 مصطفی در جمع همکاران خود، شایستگی های متعددی از جمله حسن مدیریت، اخلاق مداری، شجاعت وفرماندهی مطلوب از خود نشان داد و به عنوان افسر نمونه تیپ بارها مورد تشویق قرار گرفت.

شهید سرافراز «مصطفی کبریایی» پس از طی موفقیت‌آمیز دوره عالی پیاده به دانشکده افسری منتقل و مسئولیت فرماندهی و استادی یگان‌های دانشجویی را بر عهده داشت و تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به تربیت و آموزش دانشجویان پرداخت که افسران تربیت یافته وی الحق با شایستگی تمام در طول هشت سال دفاع مقدس خوب درخشیدند.

در سال 1358 با انجام تغییرات در وضعیت ارتش و انتقال افسران دانشکده افسری به سایر یگان‌ها، شهید بزرگوار به لشکر 92 زرهی اهواز منتقل و در گردان 1581 دژ خرمشهر، به عنوان افسر عملیات گردان منصوب گردید. با شروع جنگ تحمیلی و شلیک اولین گلوله توپ به خرمشهر، «کبریایی» به همراه سایر همرزمان خود و دیگر مدافعین خرمشهر با دشمن بعثی متجاوز شجاعانه جنگید و با مقاومت دلیرانه و سرسختانه ارتش، سپاه و نیروهای مردمی در طول 34 روز نبرد سنگین و تن به تن حماسه‌های بدیعی را از ایثار و شهادت خلق کرد.

حاصل ازدواج شهید کبریایی در سال 1353، دو فرزند دختر می‌باشد که این فرزندان گرامی همچون پدر، در سنگر علم و دانش برای اعتلای نام ایران اسلامی و شهدای این وطن در تلاشند.

شهید گرانقدر ارتش اسلام پس از نبرد شبانه‌روزی در صحنه کارزار دفاع از خرمشهر در تاریخ 16 مهرماه 1359 شربت شهادت نوشید و به جمع شهیدان مظلوم خرمشهر پیوست.

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار