معاون ادبیات دفاع مقدس موسسه 27 بعثت به دفاع پرس خبر داد؛

رونمایی از کارنامه عملیاتی «خیبر» در سوم خرداد/ نگارش شش عنوان کتاب جدید درباره مدافعان حرم

جواد کلاته‌عربی گفت: کتاب کارنامه عملیاتی خیبر با نام «شراره‌های خورشید» به قلم «گلعلی بابایی» و «حسین بهزاد» در سوم خرداد سال جاری طی مراسمی رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵ - 17April 2017
رونمایی از کارنامه عملیاتی خیبر و بدر در سوم خردادبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، موسسه فرهنگی روایت 27 بعثت در طول فعالیت خود در زمینه نشر و توزیع کتاب اقدامات موثری در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس برداشته است.
 
این موسسه با انتشار کتاب‌های شاخصی چون «ضربت متقابل» و «همپای صاعقه» توانسته به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی در حوزه کتاب تبدیل شود. به همین منظور خبرنگار دفاع پرس گفت‌وگویی را با «جواد کلاته‌عربی»، معاون ادبیات دفاع مقدس مصاحبه‌ای درباره فعالیت‌های این موسسه انجام داده است، که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: از چه زمانی فعالیت خود را با موسسه فرهنگی هنری روایت ۲۷ بعثت شروع کردید؟

این موسسه پنج سال است که فعالیت خود را شروع کرده و بنده هم بیش از سه سال است که با این مجموعه همکاری دارم.

دفاع پرس: موسسه روایت ۲۷ در طول فعالیت خود چه اقداماتی را انجام داده است؟

مؤسسه فرهنگی هنری روایت ۲۷ بعثت در حوزه انتشار کتب دفاع مقدس و تولیدات تلویزیونی فعالیت می‌کند. معاونت هنری و رسانه‌ی این مؤسسه، به عهده آقای حاتمی است، که تولیدات این بخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شده و بخشی از آن نیز در حال پخش است؛ اما در بخش ادبیات دفاع مقدس که بنده در آن فعالیت می‌کنم، سعی شده آثار متنوعی تالیف و منتشر شود.

بخشی از آثار ما شامل تاریخ جنگ تحمیلی است، که کارنامه‌ی لشکر ۲۷ را در عملیات‌های مختلف بررسی می‌کند. کتاب‌های «گردان نهم» و «حبیب، تولدی دیگر» (جلدهای اول و دوم کارنامه عملیاتی گردان حبیب‌ابن‌مظاهر لشکر 27) در این دسته قرار می‌گیرند، که در سال‌های گذشته به چاپ رسیده‌اند.

کتاب کارنامه عملیاتی خیبر با نام «شراره‌های خورشید» به قلم آقایان گلعلی بابایی و حسین بهزاد زیر چاپ است؛ که ان‌شا‌ءالله سوم خردادماه امسال در سالروز فتح خرمشهر، طی مراسمی از آن رونمایی می‌شود. از همین رده،‌ دو پروژه کارنامه عملیات‌های «مسلم تا والفجر ۴» و «والفجر ۸» نیز در حال نگارش است.

غیر از تاریخ جنگ، مجموعه کتاب‌های سرگذشت‌نامه را داریم، که با محوریت فرماندهان ارشد لشکر ۲۷ و در قالب «۲۷ در ۲۷» تعریف شده است. از این کتاب‌ها تاکنون هفت عنوان به چاپ رسیده است؛ البته مجموعه دیگری از این سرگذشت‌نامه‌ها هم به زندگی فرماندهان گردان‌ها و واحدهای لشکر 27 می‌پردازد، که تا کنون موفق شدیم حدود 20 عنوان از آنها را به چاپ برسانیم.

بخش دیگر کتاب‌های منتشر شده در انتشارت 27 بعثت، خاطرات خودنوشت، تاریخ شفاهی، مدافعان حرم و کتاب کودک است. همچنین ما در بخش ترجمه آثار دفاع مقدس هم فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم، که ترجمه انگلیسی «گردان نهم» و ترجمه عربی «مهتاب خیّن»، «در هاله‌ای از غبار» و «ماه همراه بچه‌هاست» از آن جمله آن‌هاست.

دفاع پرس: برای ترجمه این آثار اولویت خاصی در نظر دارید؟

اولویت قاعدتا وجود دارد، که این امر نیز بستگی به اهمیت کتاب دارد. اینکه در داخل چقدر مورد توجه است، یا اینکه در نمایشگاه‌های خارج از کشور کدام مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. همچنین با مشورت با کارشناسانی که در موسسه هستند، کتابی برای ترجمه در نظر گرفته می‌شود. تاکنون ترجمه عربی کتاب‌های «در هاله‌ای از غبار» و «ماه همراه بچه‌هاست» مورد استقبال خوب مخاطبان کشورهای عراق،‌ سوریه و لبنان قرار گرفته است و ان‌شاءالله به زودی ترجمه عربی کتاب پرفروش «پیغام ماهی‌ها» روانه بازار نشر خواهد شد.

دفاع پرس: موسسه ۲۷ چقدر از نویسندگان جوان و تازه‌کار برای تالیف کتاب حمایت می‌کند؟

ما با طیفی از نویسندگان در موسسه همکاری می‌کنیم. این طیف از نویسندگان کتاب‌ اولی تا نام‌های برجسته ادبیات دفاع مقدس را در بر می‌گیرد. بسیاری از نویسندگانی که کتاب اولشان را با ما شروع کردند، الان با انتشارات مختلفی در حال همکاری هستند. موسسه ۲۷ از ابتدا به امر تربیت نویسنده اهتمام داشته و دارد. سعی هم شده که در این زمینه رویش داشته باشیم. کارگاه‌های نویسندگی هم در موسسه دایر شده است، که هم‌اکنون با تعدادی از هنرجوهای این کلاس‌ها همکاری داریم.

دفاع پرس: در بحث تحقیق و پژوهش هم کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود؟

به دلیل اینکه کار تحقیق هر کتاب در موسسه ۲۷ انجام می‌گیرد، ما یک تیم تحقیق تشکیل دادیم و در مورد هر یک از شهدا به طور جداگانه تحقیقات مفصلی انجام می‌شود. وقتی کارشناس تحقیق به این نتیجه برسد که مراحل تحقیق به خوبی انجام شده است، منابع تحقیق را در اختیار نویسنده قرار می‌دهیم، تا کار نوشتن متن را شروع کند.

در همین زمینه توانستیم محققین زیادی تربیت کنیم. یعنی زمانی که کارشناس تحقیق، مصاحبه‌ها را مطالعه می‌کند، ضمن آن بحث آموزش هم مطرح می‌شود. یعنی آموزش ضمن کار صورت می‌گیرد. در کنار کارشناسان تحقیق، دوستانی هم هستند که در جزئیات متن به نویسندگان ما مشاوره می‌‌دهند. علاوه بر این خانواده شهید، دوستان و همرزمان شهید متن را می‌خوانند و اصلاحیه آنها در متن اعمال می‌شود. در نهایت یک ناظر نظامی متن را می‌خواند و کتاب به دست چاپ سپرده می‌شود.

دفاع پرس: موسسه منحصرا راجع به شهدای لشکر ۲۷ کار می‌کند یا کتاب شهدای دیگر را هم منتشر می‌کند؟

منحصرا راجع به نیروی‌های لشکر ۲۷ کار می‌کند؛ البته کتاب‌های نوشته ‌شده پیشنهادی از خارج مجموعه هم این شانس را دارند که مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت دارا بودن استانداردهای لازم، در انتشارات 27 بعثت به چاپ برسند.

موسسه روایت ۲۷ بعثت در مقابل فاجعه‌ تحریف دفاع مقدس چه اقداماتی انجام داده است؟

با فیلترهای مختلف نظارتی که در جریان تولید کتاب داریم، سعی می‌کنیم آثار تولیدی ما به دور از هر گونه تحریف، فعالیت‌های رزمندگان را در سال‌های دفاع مقدس روایت کند.

دفاع پرس: بعضی از آثار موسسه مثل «حجت چریک» یا «سالار تیپ عمار» از نثر روان و جذابی استفاده کرده است، که در عین مستند بودن، واجد ارزش‌های دراماتیک هم هست؛ چگونه به این مهم رسیدید که از این نوع آثار هم در موسسه تولید شود؟

یکی از اولویت‌های موسسه شناخت سلیقه و ذائقه نسل جوان و دانشجو است، که به عنوان بخش مهمی از مخاطبان ما در نظر گرفته شده. هرچند همرزمان و خانواده شهید مطالبات خاص خود را دارند و سعی کردیم به آن‌ها هم پاسخ بدهیم؛ اما هدف‌گذاری مهم ما این بوده که کتاب را در نهایت عموم مردم بخوانند. بنابراین سعی شده از فرمتی استفاده شود که طیف‌های مختلف مردم بتوانند با کتاب‌های منتشر شده ارتباط برقرار کنند.

دفاع پرس: در حوزه کتاب‌های مدافعان حرم چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

انتشارات 27 بعت این افتخار را داشته است که از جمله نخستین کتاب‌های این حوزه را روانه بازار نشر کند. کتاب‌های «پیغام ماهی‌ها» و «بی‌قرار» از اولین آثار ما در این زمینه بوده است. پیغام ماهی‌ها به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مدافعان حرم توانست در سال گذشته عنوان برگزیده بخش مستند «جایزه جلال آل احمد» را از آنِ خود کند. هم‌اکنون هم تعداد شش کتاب از مجموعه مدافعان حرم در حال نگارش داریم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار