کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع پرس:

حمله موشکی آمریکا به سوریه تکرار نمی‌شود/ مواضع ترامپ در قبال سوریه متحدانش را نگران کرده است

امیرعلی ابوالفتح با بیان اینکه مواضع ضد و نقیض ترامپ در قبال سوریه سعودی‌ها و ترک‌ها را نگران کرده است، گفت: توافقاتی بین روس‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفته است که حداقل تا آینده نزدیک حملات موشکی آمریکا علیه سوریه تکرار نشود.
کد خبر: ۲۳۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ - 16April 2017
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: برخی از هیئت حاکمه و افکار عمومی آمریکا بر این باورند که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نفوذ و قدرت کشورشان بنا به دلایلی کاهش پیدا کرده و این کشور سلطه خود را در برابر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای از دست داده است. از جمله شکست‌هایی که افکار عمومی آمریکا از آن یاد می‌کنند، توافق هسته‌ای ایران با 1+5، آزمایش موفقیت‌آمیز بمب اتمی کره شمالی و فعالیت عمده چینی‌ها در شرق آسیاست.

وی در ادامه با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا که می‌گفت آمریکا را دوباره شکوهمند خواهد ساخت، افزود: حمله نظامی به پایگاه هوایی شعیرات سوریه از سوی آمریکا در واقع به نمایش گذاشتن قدرت جدید آمریکا در جهان بود که این حمله پیامی هم به روسیه و ایران داشت. علاوه بر این حمله اخیر آمریکا به سوریه در راستای تقویت روحیه ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نیز تعریف می‌شود که طی ماه‌های اخیرا و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما متحمل شکست‌های سنگین سیاسی و نظامی در سوریه شده بودند.
حمله موشکی آمریکا به سوریه تکرار نمی‌شود/ مواضع ترامپ در قبال سوریه متحدانش را نگران کرده است
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تحرکات اخیر آمریکا در شرق آسیا را نیز در راستای نمایش قدرت آمریکا در جهان دانست و تصریح کرد: اعزام ناو گروه آمریکا به شبه جزیره کره نشان دهنده نمایش قدرت، برتری آنها نسبت به چینی‌ها و دادن قوت قلب به متحدان خود در منطقه است.

وی در ادامه به آزمایش شبه بم‌اتمی آمریکا که روز گذشته آزمایش شد، اشاره و خاطرنشان کرد: ااقدام اخیر آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که این کشور در دوران ریاست جمهوری ترامپ از ابزارهای سخت جهت تهدید و ارعاب رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود استفاده می‌کند تا نشان دهد که از تهدید رقبای خود هیچ ابایی ندارد.

ابوالفتح در ادامه به تحلیل راهبرد نظامی آمریکا در سوریه پرداخت و گفت: هنوز مواضع دولت ترامپ نسبت به سوریه مشخص نیست. صداهای متفاوتی از سیاست‌مدران آمریکایی در قبال سوریه بلند می‌شود. وزارت خارجه آمریکا ادعا می‌کند که اولویت آمریکا سرنگونی بشار اسد نیست، بلکه اولویت مبارزه با داعش است و بعد از اینکه داعش از بین رفت تصمیماتی برای اسد گرفته می‌شود. اما شورای امنیت ملی آمریکا تاکید دارد که اولویت تغییر نظام است و باید اسد از قدرت کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه ترامپ مواضع ضد و نقیضی در قبال سوریه اتخاذ می‌کند، افزود: مواضع ضد و نقیض ترامپ چه به صورت تصادفی و چه به صورت عمدی باعث شده است که یک فضای گنگ و مبهمی برای دولت سوریه و متحدانش ایجاد شود. البته همین وضعیت برای متحدان آمریکا هم بدین صورت است. ترک‌ها و سعودی‌ها از این ابهام در رفتار ترامپ نگران هستند و می‌گویند که این ابهام می‌تواند در موفقیت سیاسی و نظامی آنها در سوریه تاثیرگذار باشد.

ابوالفتح گفت: به نظر می‌رسد راهبرد دولت ترامپ در قبال سوریه هنوز شکل نگرفته و ترامپ در حال ارزیابی میزان مقاومت متحدان سوریه است تا اگر احساس کنند که خللی در حمایت متحدان سوریه ایجاد شده رفتار تهاجم‌گونه بیشتری از خود نشان دهند. و اما اگر احساس کند که دولت بشار اسد از سوی متحدانش همچنان از حمایت بیشتری برخوردار است به سمت مذاکره و مصالحه قدم بر دارد.

 کارشناس مسائل آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد روس‌ها و آمریکایی‌ها در سوریه باهم تقابل مستقیم داشته باشند، گفت: هم می‌توان گفت بله و هم می‌توان گفت خیر. آمریکایی‌ها می‌دانند ورود نظامی در سوریه خطرات گسترده‌ای دارد. اما در عین حال جنگ نیابتی در سوریه در جریان است. آمریکایی‌ها و روس‌ها در سوریه به شکل نیابتی و کنترل شده در حال زورآزمایی هستند. وقتی ارتش سوریه حلب را به کمک روسیه و متحدانش آزاد می‌کند ضربه بسیار سنگینی به آمریکایی‌ها وارد می‌کند و متقابلا آمریکا هم وقتی به پایگاه سوریه حمله می‌کند به روس‌ها ضربه می‌زند.

ابوالفتح در پایان گفت: هرچند در سفر «تیلرسون» به مسکو تصمیمات استراتژیک گرفته نشد؛ اما توافقاتی صورت گرفت که حداقل تا آینده نزدیک آمریکایی‌ها حمله موشکی به سوریه را تکرار نکنند. شاید از نظر روس‌ها پیامی که قرار بود داده شود، دریافت شده است. اما بازهم نمی‌توان گفت که این فرایند تا کی ادامه پیدا می‌کند و آیا جنگ سرد بین آمریکا و روسیه به جنگ گرم تبدیل می‌شود یا نه؟

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار