دنیا به جنگ نزدیک می‌شود؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه تشدید درگیری‌ها در سوریه و کره شمالی معتقد است که ضریب آرامش و امنیت جهانی کاهش یافته و احتمال جنگ میان قدرت‌ها و سایر کشورها بر پیکره جهان سایه انداخته است.
کد خبر: ۲۳۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ - 16April 2017
دنیا به جنگ نزدیک می‌شود؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ مرتضی خوانساری کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی با توجه به تحولات سوریه و کره شمالی جهان امکان تشکیل نزاع بین‌المللی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که کشورهای بزرگ اروپایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه خود را آماده جنگ کرده‌اند و جنگنده‌های این کشورها بر فراز بالکان و اروپا در حال پرواز هستند، افزون بر آن ناتو ادوات نظامی را در شرق اروپا و نزدیکی مرزهای روسیه مستقر کرده است، این‌ اقدامات نشان می‌دهد که اروپایی‌ها وقوع جنگ را محتمل می‌دانند.

وی افزود: از این رو روس‌ها خود را در اروپا محاصره شده می‌بینند که تنها دو راه برای خروج از آن وجود دارد؛ یا جنگ یا مذاکره.

خوانساری با توجه به شرایط در شرق آسیا و اقدامات آمریکا در این منطقه، ادامه داد: ایالات متحده موشک‌های تات را در کره جنوبی و ژاپن مستقر کرده و به دنبال آن است تا خلع سلاح اتمی کره شمالی را عملیاتی کند، در غیر این‌ صورت جنگ آغاز خواهد شد. کشورهای آسیای شرقی نیز آماده تبعات ناشی از جنگ کره شده‌اند.  

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مقاومت بیشتر روس‌ها موجب کشیده شدن جنگ از شرق آسیا به خاورمیانه می‌شود، خاطرنشان کرد: با این حال تجربه نشان داده مسکو و واشنگتن تا به امروز در مواقع بحران منافع موازی داشته و در مراحل حساسی چون «رویایی و تقابل منافع» به مذاکره روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: این نکته نیز قابل توجه است که در حال حاضر روسیه به دلیل ضعف اقتصادی و سیاسی از توازن قدرت در مذاکره با آمریکا برخوردار نیست و همین عامل تا اندازه‌ای دو کشور را به رویارویی نزدیک می‌کند. با این حال، احتمال درگیری میان دو طرف «صفر» است.

خوانساری ادامه جنگ روسیه و آمریکا را به صورت نیابتی دانست و تاکید کرد: افکار عمومی جهان برای وقوع گسترده نزاع آماده نیست. علاوه بر آن شعله‌ور شدن آتش جنگ به تشدید درگیری‌ها در سوریه بستگی دارد. از این رو در شرایط کنونی می‌توان گفت که جنگ روسیه و آمریکا به صورت نیابتی در سوریه، افغانستان و یمن خواهد بود که ادامه آن ممکن است تا خلیج فارس هم گسترش یابد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار