نگاهی به تنش‌های اخیر آمریکا و کره شمالی؛

بوی باروت در شبه‌جزیره کره

رزمایش های دریایی آمریکا با متحدانش در شبه جزیره کره برای مقابله با برنامه موشکی کره شمالی، این منطقه را به انبار باروتی تبدیل کرده است که هر گونه خطای استراتژیک از جانب یکی از طرفین می‌تواند آتش جنگ را شعله ور کند.
کد خبر: ۲۳۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰ - 16April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، شبه جزیره کره که همواره از آن به عنوان یکی از کانون‌های بحران‌زا در جهان یاد می‌شود این روزها به نقطه جوش نزدیک شده است و همچون بمب در حال انفجاری است که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد. پس از هشدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به چین که گفته بود اگر پکن برای مقابله با تهدیدات اتمی و موشکی کره شمالی همکاری نکند به طور یک‌جانبه برای مقابله با این کشور اقدام خواهد کرد الان ناوهای آمریکا به همراه ناوهای ژاپن و کره جنوبی با برگزاری رزمایش در پی قدرت نمایی در شبه جزیره کره هستند تا کره شمالی را به عقب‌نشینی از برنامه‌های موشکی و اتمی خود وادار کنند. آزمایش‌های موشکی و برنامه اتمی کره شمالی مدتهاست که ذهن مقامات آمریکایی را به خود مشغول کرده و نگرانی شدید واشنگتن و همچنین کره جنوبی و ژاپن را برانگیخته است.

تحرکات آمریکا و متحدانش در منطقه سبب نگرانی بسیاری از کشورها از جمله چین شده‌است، زیرا آنها نگران هستند که تنش‌ها در این نقطه از جهان از کنترل خارج شده و جنگ منطقه‌ای را ایجاد کند و ناخواسته پای قدرت‌های جهانی مثل چین و روسیه نیز به این درگیری‌ها کشیده خواهد شد. حتی اخیرا شایعاتی مبنی بر حمله ناوهای آمریکایی به کره شمالی مطرح شد که مقامات کره جنوبی این خبر را تکذیب کردند. ترامپ با حمله غیرمنتظره به سوریه نشان داد که در سیاست خارجی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و همین مسئله نگرانی‌ها را نسبت به تکرار حادثه سوریه در شبه جزیره کره افزایش داده است. افزایش هشدارهای واشنگتن درحالی است که رهبر کره شمالی، روز شنبه یکصد و پنجمین سالگرد تولد پدربزرگ خود که موسس کشور کنونی کره شمالی است را برگزار می‌کند.

گزینه نظامی روی میز ترامپ

جامعه بین‌الملل چند سال است در حل بحران‌های خاورمیانه عاجز مانده و ورود آمریکا به بازی خطرناک دیگری با کره شمالی، جهان را با فاجعه بزرگی روبرو خواهد کرد که عواقب آن به مراتب گسترده تر از بحران خاورمیانه خواهد بود. مسئله مهمی که بر تشدید ناامنی‌ها دامن می‌زند، غیرقابل پیش‌بینی بودن دونالد ترامپ و کیم جون اون، رهبر جوان کره شمالی است که هر دو به ماجراجویی‌های خطرناک تمایل دارند و اشتباه راهبردی از سوی هر یک از طرفین ممکن است به جنگ اتمی منجر شود. کره شمالی به آمریکا هشدار داده که در صورت مشاهده هرگونه اقدام خصمانه از سوی آمریکا، دست به اقدام هسته‌ای خواهد زد و در مقابل هر تجاوزی دست بسته نخواهد بود.

آمریکا سعی دارد برای مهار این اسب چموش در شرق دور سامانه «تاد» را در خاک کره جنوبی مستقر کند تا  بتواند کره شمالی را تحت فشار بگذارد و امنیت متحدان خود را تضمین کند؛ اما کره شمالی اخیرا گفته است سامانه موشکی آمریکا نمی‌تواند برای کره جنوبی امنیت به ارمغان آورد، بلکه این کشور را به یک قربانی حمله تبدیل خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» درباره تصمیم واشنگتن برای انجام حمله پیشگیرانه موشکی علیه کره شمالی تاکید کرد که آمریکا برای دفاع از منافع خود و همپیمانانش همه گزینه‌‌ها از جمله گزینه نظامی را در دست بررسی دارد. چین به آمریکا هشدار داده که استفاده ار نیروی نظامی برای مقابله با برنامه موشکی کره شمالی تنش‌های موجود در شبه جزیره کره را حل و فصل نخواهد کرد و مذاکره بهترین راه برای حل این موضوع است. روسیه نیز با انتقاد از سیاست خارجی دونالد ترامپ نسبت به هرگونه ماجراجویی واشنگتن علیه کره شمالی هشدار داده است.  

هرچند دولت ترامپ در ظاهر مدعی رویارویی نظامی با کره شمالی است؛ اما خطر جنگ بزرگ در میان نیست و شاید در بدترین حالت آمریکا پس از 20 سال تسلیحات هسته‌ای خود را به کره جنوبی انتقال دهد تا موازنه اتمی در برابر پیونگ یانگ ایجاد کند. از طرفی آمریکایی‌ها ممکن است با استفاده از عملیات مخفیانه رهبر کره شمالی را ترور کرده و به بحران دو دهه‌ای در این منطقه پایان دهند. چیزی که در دستور کار رهبران واشنگتن قرار گرفته است. گزینه دیگری که ممکن است در برنامه ترامپ قرار گرفته باشد و بسیاری نیز بر این مسئله تاکید دارند، این است که ممکن است آمریکا با عملیات محدود و برق آسا و پیش از انکه کره شمالی واکنشی نشان دهد، زیرساخت‌های نظامی این کشور و مکان‌های حمل تجهیزات نظامی در مرز با کره جنوبی را بمباران کنند.

هرچند بعید به نظر می‌رسد آمریکا و کره شمالی در برهه کنونی به سمت رویارویی نظامی گسترده پیش بروند؛ اما اشتباهات راهبردی دو طرف می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری برای کشورهای منطقه در پی داشته باشد. زیرا کره شمالی دو دهه است که از سوی جامعه بین‌الملل تحریم شده است و چیزی برای از دست دادن ندارد. آمریکا پیش از آنکه اقدامی علیه کره شمالی انجام دهد باید همه جوانب کار را بسنجد و اگر درک درستی از میزان توانایی‌های نظامی پیونگ یانگ نداشته باشد سبب می‌شود تا کره شمالی به پایگاه‌های واشنگتن در خاک کره جنوبی و ژاپن حمله اتمی کند. برخلاف ادعای ترامپ، آنچه از شواهد و قرائن پیداست این است که آمریکا باز هم به تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ یانگ بسنده خواهد کرد تا اینکه راهکار نظامی و مخرب را برای مهار کره شمالی بکار بگیرد. هدف ترامپ این است که با هشدار حمله نظامی، کره شمالی را به پای میز مذاکره بکشاند و در این میان روی کمک چینی‌ها حساب باز کرده است.

حمله به سوریه پیامی به کره شمالی


با تشدید برنامه‌های نظامی‌گری آمریکا و خطاهای راهبردی کاخ سفید در شبه جزیره کره خطر درگیری نظامی این کشور با کره شمالی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. ناظران بر این باورند که حضور ناوهای هواپیمابر و هسته‌ای واشنگتن در این منطقه می‌تواند سبب تجریک نظامی کره شمالی شود.

به نظر می‌رسد، حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه حاوی پیام برای کره شمالی بوده است مبنی بر اینکه باید برنامه اتمی خود را کنار بگذارد و الان اعزام ناوهای جنگی به شبه جزیره کره، پیام دیگری به کره شمالی است. پس از حمله آمریکا به سوریه، مقامات پیونگ یانگ اعلام کردند که حمله واشنگتن ثابت کرد که کره شمالی در پیگیری برنامه اتمی بر حق بوده و این کشور در ساخت تسلیحات اتمی اشتباه نکرده است زیرا که این مسئله را برای افزایش امنیت خود ضروری می‌داند.  

هرچند آمریکا در سال‌های اخیر سعی کرده با افزایش فشارهای اقتصادی کره شمالی را به عقب‌نشینی از برنامه اتمی وادار کند؛ اما این سیاست‌ها ناکام مانده و نتیجه عکس داده و هر چه فشارها بیشتر شده سیاست‌های مقاومتی پیونگ یانگ نیز افزایش یافته است و در مقابل فشارهای بین‌المللی سر تعظیم فرود نیاورده است. کره شمالی بارها آمریکا را به حمله اتمی به خاک این کشور و متحدانش تهدید کرده و بدون توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توان اتمی و موشکی خود را بیش از پیش توسعه داده و به آزمایش‌های موشکی متعددی دست زده است.

آمریکا تلاش می‌کند با تهدید خواندن کره شمالی برای صلج جهانی زمینه حضور خود در شرق دور را توجیه کرده و به بهانه مقابله با کره شمالی، از نزدیک تحولات چین را رصد کند چرا که واشنگتن، چین را به عنوان بزرگ‌ترین رقیب و تهدید برای منافع اقتصادی خود در جهان می‌داند و با موج سواری روی بحران اتمی کره شمالی در پی مهار چین است. چین که به عنوان متحد اصلی کره شمالی است هر گونه  نفوذ واشنگتن در شرق آسیا را تهدیدی برای منافع ملی خود می‌داند و نمی‌خواهد برنامه موشکی کره شمالی دستاویزی برای حضور بلند مدت آمریکا در منطقه باشد و از اینرو برخلاف میل باطنی تلاش می‌کند رهبران پیونگ یانگ را برای عقب‌نشینی از آزمایش‌های موشکی‌اش متقاعد کند و برخی مقامات چینی گفته اند که چین در تلاش است تا تحریم‌هایی را علیه کره شمالی ایجاد کند تا از این طریق از حمله احتمالی آمریکا که ممکن است خطر جنگ اتمی را افزایش دهد، جلوگیری کند.

ارزبایی نهایی

در پایان خاطرنشان می‌شود، رزمایش‌های اخیر واشنگتن و متحدانش در شبه جزیره کره و تقویت ناوگان دریایی آمریکا، خطرات و احتمال رویارویی نظامی را بیش از هر زمان دیگری در این منطقه از جهان تشدید کرده است. باتوجه به اینکه سران چین و آمریکا در دیدار خود در آمریکا نتوانستند به توافقی بر سر حل برنامه اتمی کره شمالی دست یابند و باتوجه به اظهارات تهدید آمیز مقامات واشنگتن مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه پیونگ یانگ، به نظر می‌رسد هفته‌های آینده شبه جزیره کره و شرق دور از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود و این منطقه به آتش زیر خاکستری می‌ماند که در صورت سوء محاسبات می تواند پیامدهای مخربی به همراه داشته باشد.   

 منبع: سایت تحلیلی طنین

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها