امامیان عنوان کرد؛

صرفه جویی سالانه 30 میلیون دلاری با ساخت دستگاه کمک بازرسی بومی خودروها

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه گفت: طراحی و ساخت دستگاه کمک بازرسی بومی خودروها در کشور سالانه 30 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال دارد و علاوه بر این برای حدود 2700 نفر نیز شغل ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۲۳۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ - 16April 2017
صرفه جویی سالانه 30 میلیون دلاری با ساخت دستگاه کمک بازرسی بومی خودروهابه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، دکتر «سهیل امامیان» رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره ساخت دستگاه کمک بازرسی خودروهای سنگین که چندی پیش با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه رونمایی شد، اظهار داشت: فعالیت‌هایی که در سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه انجام می‌شود به نحوی است که می‌توان از محصولات این سازمان در بخش غیر نظامی هم با اندکی تغییر استفاده کرد، به عبارت دیگر ما در این سازمان بر آن هستیم تا بتوانیم گلوگاه‌های تکنولوژی را رفع کنیم و این را هم با همت جوانان و دانش بومی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این کار از دانش تمامی افرادی که در این حوزه می‌توانند کمکی داشته باشند مانند دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و اساتید، بهره می‌بریم، افزود: بر این اساس وسعت سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه به وسعت کشور است و از تمامی افرادی که می‌توانند ما را در به نتیجه رساندن طرح‌ها یاری دهند، استفاده خواهیم کرد.

دکتر امامیان سپس ادامه داد: این سامانه کمک بازرسی خودروهای سنگین که پیش از این نمونه دستگاه مورد اشاره برای خودروهای سبک ساخته شده بود، پایه (بیس) نظامی دارد و برای بکارگیری در برخی مناطق مرزی کشور طراحی شده است تا با این وسیله میزان قاچاق را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: این دستگاه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که خودروهای سبک اعم از سواری تا کلاس «وَن» یا وانت در مبادی ورودی کشور بدون توقف با عبور از زیر این دستگاه بازرسی شوند؛ با این کار از بوجود آمدن صف‌های طولانی بازرسی در مبادی ورودی کشور ممانعت به عمل می‌آید و علاوه بر این دقت بازرسی با این دستگاه به مراتب نسبت به بازرسی بوسیله نیروی انسانی بیشتر است.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه سپس با بیان اینکه چنانچه نیروی انسانی بخواهد خودروها را بازرسی کند، کارایی آن برای مدت دو ساعت خواهد بود، تصریح کرد: نیروی انسانی به صورت فیزیکی می‌تواند حداکثر دو ساعت کارآیی داشته باشد زیرا پس از آن به علت خسته شدن، کارایی بالایی نخواهد داشت اما با این دستگاه چنانچه کاربر آن خسته شود سیستم به گونه‌ای طراحی شده که به محض تشخیص وجود شیئی قاچاق، با آلارم‌هایی که می‌دهد، کاربر را متوجه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در مناطقی که چنین دستگاهی نصب شده از ورود اشیاء قاچاق جلوگیری کردیم، بیان داشت: سامانه بومی کمک بازرسی بومی کانتینری در راستای شعار سال یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» است که برای اولین بار در کشور طراحی و تولید شده است.

امامیان در ادامه با اشاره به اینکه سامانه کمک بازرسی خودرویی از سال 94 کار مطالعاتی و تحقیاتی آن آغاز شد و در سال 95 تست عملیاتی آن با موفقیت صورت گرفت، عنوان کرد: سامانه کمک بازرسی کانتینری بر پایه سامانه کمک بازرسی خودروهای سبک طراحی شده که کار ساخت آن از سال گذشته آغاز شد و در ابتدای سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی درباره یکی از ویژگی‌های این دستگاه گفت: یکی از قابلیت‌های این دستگاه تصویر برداری پرسرعت و نمایش محتویات بار کانتینرها و ارسال آنلاین تصاویر به هر نقطه‌ای حتی به تهران یا مرکز استان، است و این در حالی است که در نمونه‌های مشابه خارجی، برای تعمیر و بازبینی دستگاه می‌بایست تکنسین مربوطه از خارج کشور می‌آمد که این هم مستلزم هزینه‌های بسیار بود اما این دستگاه تمام مراحل بازبینی و تعمیر آن توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه با طراحی و ساخت این دستگاه در کشور سالانه 30 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: سامانه کمک بازرسی خودروهای سبک به نحوی طراحی شده که حداقل 200 خودرو در ساعت می‌تواند با سرعت 5 کیلومتر تا 20 کیلومتر با حداکثر وزن 5 تن از زیر آن عبور کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ساخت این دستگاه‌ها برای حدود 2700 نفر شغل ایجاد می‌کند، ادامه داد: چون هزینه نگهداری و تعمیرات دستگاه‌های مشابه خارجی بسیار بالا است، برخی از این دستگاه‌ها در تعدادی از مبادی ورودی کشور خاک می‌خورند.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها