یادداشت/ یدالله دلارام

29 فروردین یادآور وفاداری ارتش به انقلاب اسلامی است

نامگذاری روز 29 فروردین به نام روز ارتش پاسخی مناسب به وفاداری این سازمان نسبت به آرمان‌های انقلاب و اهداف و برنامه‌های امام راحل برای آینده انقلاب نوپا بود.
کد خبر: ۲۳۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ - 17April 2017
روز29 فروردین یادآور وفاوداری ارتش به انقلاب اسلامی است/// تنظیم مجدد خبر/ فونت و عکس تنظیم شود//گروه استان‌های دفاع پرس- سرهنگ یدالله دلارام؛ از بیست و نهم فروردین سال ۱۳۵۸ که امام خمینی (ره) این روز را به عنوان روز ارتش تعیین نمودند، ۳۸ سال می گذرد و آن زمان در شرایطی بود که تنها دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت و ارتش ایران در آن برهه با کارشکنی‌های مختلفی که از طرف گروه‌های سیاسی داخلی و برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه رو به رو بود، این ابتکار امام راحل پاسخی مناسب به وفاداری این سازمان بزرگ به آرمان‌های انقلاب و اهداف و برنامه‌های امام راحل برای آینده انقلاب نوپا بود.

از 19 بهمن 57 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) ارتشی‌ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از همان روز نخست روز، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند. نخستین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرزهای شوروی (سابق) توسط گروه های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد. ارتش به سراغ کنترل ناآرامی‌های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود.

همین جوسازی‌ها سبب شد تا شهید سپهبد ولی‌الله قرنی نخستین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای استعفای خود را در روز یکم فروردین 1358 به امام تقدیم کند و بگوید برخی مسئولین دولت موقت به نحوی در امور نظامی دخالت می‌کنند که زمینه شکست انقلاب را فراهم خواهد شد. همین مسایل سبب شد که کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر ناآگاه در ارتش جریان داشت، بی‌انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.

مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی (ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره‌اندیشی کنند و از امام راحل بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نماید. امام نیز با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸آمده است:

روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام مى‌‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداكارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى كشور اعلام نمایند. اكنون مخالفت با ارتش اسلامى كه حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت كشورمان كوشش كنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم.

از آن تاریخ به بعد هر سال در سالگرد صدور این پیام، این روز در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود و ارتش در شهرهای مختلف به رژه و نمایش قدرت می‌پردازد. ما نیز این روز را پاس می‌داریم و به ارتشیان قهرمان که با حضور نیرومند خود همراه با سایر نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس زمینه شکست دشمن بعثی را فراهم نمود، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار