خانکه:

سازمان مدیریت بحران باید در حد معاونت رئیس جمهوری باشد/ در حادثه پلاسکو تقاضای بسیج نادیده گرفته شد

دبیر علمی هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا گفت: وزارت کشور به دلیل آن که مجموعه‌ای سیاسی است نتوانسته سازمان مدیریت بحران را در کشور گسترش دهد، به همین دلیل می‌بایست این سازمان در حد معاونت ریاست جمهوری قرار گیرد.
کد خبر: ۲۳۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ - 17April 2017
سازمان مدیریت بحران باید در حد معاونت رئیس جمهوری باشد/ در حادثه پلاسکو تقاضای بسیج نادیده گرفته شدبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،‌ دکتر خانکه دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا در نشستی خبری که بدین منظور برگزار شد با انتقاد از اینکه سازمان مدیریت بحران نباید در مجموعه وزارت کشور باشد، اظهار داشت: وزارت کشور به دلیل آن که مجموعه‌ای سیاسی است نتوانسته سازمان مدیریت بحران را در کشور گسترش دهد به همین دلیل می‌بایست این سازمان در حد معاونت ریاست جمهوری قرا گیرد تا فراگیری بیشتری داشته باشد، از سوی دیگر اگر اداره سازمان مدیریت بحران را بر عهده بسیج می‌گذاشتند، شاید به مراتب عملکرد بهتری می‌داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه مردم آگاهی صحیح و شناخت دقیق از خطر ندارند و از سوی دیگر مسئولان هم به مدیریت خطر توجه زیادی نمی‌شود، افزود: یکی از نمونه‌های این نبود شناخت و بی توجهی گسترش شرقی و غربی تهران است؛ گسترشی که در امتداد گسل‌های تهران صورت می‌گیرد و متاسفانه توجهی هم نسبت به آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت در ادامه به مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی در ایران، عنوان کرد: از این پس تا پنج سال آینده سیل‌های خطرناک و گرد و غبارهای مهلک خواهیم داشت به نحوی که بارندگی‌هایی صورت می‌گیرد که حجم بارش آن به اندازه آب یک رودخانه خواهد بود و علاوه بر این طی این مدت 25 تا 30 استان کشور درگیر گرد و غبار خواهد شد که به این موارد آلودگی هوا را نیز باید اضافه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر زلزله دغدغه شهر تهران نیست بلکه خشکسالی‌های پیاپی و غفلت در ساخت و سازها همگی دست به دست هم داده است تا یک سیل که با این مقیاس در جهان شاید تنها یک کشته به جای گذارد در ایران بیش از 40 کشته داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم هر چقدر احساس خطر نکنند برای حوادث نیز آمادگی خود را بالا نمی‌برند، گفت: روحانیون نیز باید در این مقوله براساس روایات درباره عذاب و بلا ورود کنند و در مساجد مردم را از نظر آگاهی و شناخت خطر بالا ببرند.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا در ادامه به حادثه پلاسکو نیز اشاره کرد و بیان داشت: حادثه پلاسکو نمونه‌ای از غفلت مسئولین از استانداردها بود که موجب شد در مدیریت آن به خوبی عمل نشود و همین غفلت موجب شد تا مکاتباتی از سایر کشورها برای کمک با ما صورت گیرد که این موضوع برای کشور مناسب نیست، البته در بحث پلاسکو تقاضای بسیج این بود که این حادثه نباید به موضوع ملی تبدیل شود چون این جزو مباحث محلی است اما متاسفانه این حادثه به موضوع ملی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه 270 مقاله در دبیرخانه این کنگره پذیرفته شده است، عنوان کرد: در این کنگره از سوئد، آمریکا، لهستان، انگلیس، کانادا و سایر کشورها میهمان داریم و حدود 380 برنامه علمی مطرح می‌شود. همچنین 25 مقاله نیز به افراد برجسته کشور سفارش داده‌ایم که در مجموع بالای 150 مقاله ارائه خواهد شد؛ همچنین 16 پایان نامه دکتری در کنگره امسال مطرح می‌شود که جزو مباحث جدید در حوزه مدیریت بحران، سلامت و آموزش به مردم است.

دکتر خانکه تصریح کرد: در کنگره امسال 216 پنل ارائه می‌شود و کارگاه‌های علمی از 29 فروردین تا 5 اردیبهشت برقرار است. امیدواریم کنگره امسال بتواند تاثیر خود را در نوع مدیریت بحران بگذارد و ما نیز با تلاش تعداد تلفات وقوع بلایا را کاهش دهیم.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها