قاسمی در نشست خبری:

دولت آمریکا در آینده تاوان حمایت از تروریسم را خواهد پرداخت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیدار سناتور آمریکایی با گروهک تروریستی منافقین نشان داد علیرغم تغییر در دولت آمریکا سیاست‌های تروریسم‌پرور آن‌‌ها ادامه دارد که در آینده آمریکا حتما تاوان آن را خواهد پرداخت.
کد خبر: ۲۳۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ - 17April 2017
دولت آمریکا در آینده تاوان حمایت از تروریسم را خواهد پرداختبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اولین نشست خبری در سال 96 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران در ساختمان این وزارتخانه آغاز شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای مصری‌اش اظهارداشت: در این گفت‌وگو که هفته گذشته انجام شد حوادث تروریستی در مصر از سوی ایران محکوم و مراتب تسلیت ایران اعلام شد. همچنین دو وزیر در مورد مسائل دو جانبه نیز رایزنی کردند.
 
دولت آمریکا در آینده تاوان حمایت از تروریسم را خواهد پرداخت
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار جان مک‌کین با سران منافقین در آلبانی بیان داشت: این تماس‌ها جدید نیست و برخی مقامات آمریکایی نشان داده‌اند طی دهه‌های اخیر نتوانسته‌اند از تاریخ عبرت بیاموزند و با اقدامات خود در مسیر تعمیق تروریسم در منطقه تلاش کرده‌اند. این دیدار نشان داد علیرغم تغییر در دولت آمریکا سیاست‌های تروریسم‌پرور آن‌ها ادامه دارد که در آینده دولت آمریکا حتما تاوان آن را خواهد پرداخت.
 
انگلیس در تعهدات برجام بدعهدی داشته است

وی در خصوص جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در اردیبهشت ماه و مسئله انگلیس و مخالفت آن با خرید کیک زرد از سوی ایران تصریح کرد: انگلیس در این خصوص بدعهدی داشته و امیدواریم نهایتا به تعهدات خود در برجام بازگردد. اختلاف خاصی نیست، اراده سیاسی دولت انگلیس ممانعت از صدور این محموله به ایران بوده که آن‌ها باید متوجه شوند که خلاف برجام عمل می‌کنند.
 
انتخابات تغییری در برنامه‌های وزارت امور خارجه نمی‌دهد
 
قاسمی با اشاره به اینکه انتخابات در روزهای جاری هیچ خلل و تفاوتی در برنامه های وزارت خارجه ایجاد نکرده است گفت: وزارت خارجه و دکتر ظریف طبق برنامه‌های از پیش تعیین شده کارهای خود را جلو می‌برند و هیچ تغییری به دلیل انتخابات نخواهیم داشت؛ چنانچه شاهد سفر منطقه ای آقای ظریف بودیم و ایشان دیدارهای مشخص خود را ادامه می‌دهند تا انتخابات و پس از آن وضعیت روشن است و تغییری در شرایط فعلی نخواهیم داشت.
 
قاسمی در خصوص اظهارات روحانی درباره برجام در زمان ثبت نام انتخابات تصریح کرد: این سوال را باید سخنگوی دولت پاسخ دهد و بخشی هم به مسائل داخلی مربوط می‌شود بحث برجام کاملا مشخص است، در اجلاس اخیر G7 تعهد کشورها نسبت به تمامی بندهای برجام بیش از پیش تاکید شد. کشور ما نیز آن را زیر پا نخواهد گذاشت. چرا که بر پایه عزم و اراده ملی بوده و هر دولتی که در نهایت در راس حاکمیت قرار بگیرد برجام را ادامه خواهد داد ما تحت هیچ شرایطی پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم بود مگر آنکه دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.
 
نشست مسکو نیاز زمان بود
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص غیبت ترکیه در نشست مسکو و برآیند این نشست همچنین بیان داشت: نشست مسکو ضرورت خاص زمانه خود را داشته و پس از حوادث تلخی که در سوریه رخ داد ضرورت پیدا کرد که بیشتر بر پایه بحث مسائل شیمیایی و حمله یک جانبه و مغایر با قواعد بین‌المللی توسط آمریکا صورت گرفته است. در این نشست ایران نقش فعالی داشته است و تماس‌های تلفنی و رایزنی‌های متعدد آقای ظریف با لاوروف همراه شد و در نهایت قرار شد بین سه کشور نشستی انجام و مروری بر آنچه پیش آمده انجام شود. در پایان نیز بر روی مسائل منطقه، روابط دو جانبه ایران و روسیه و همچنین پیگیری در خصوص سفر روحانی تاکید شد. همچنین رفتار دیپلماسی ایران بیش از پیش بر تشکیل کمیته حقیقت یاب بی‌طرف که بتواند از نزدیک مسائل را دنبال کند تاکید شد و سه کشور با صدای بلند به این مسئله اقرار کردند و از جامعه جهانی خواستند تا برای شفافیت این مسئله صحه گذارند چرا که برخی مسائل می‌تواند باز هم تکرار شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از ان نیازمند تشکیل کمیته حقیقت یاب بیش ازپیش احساس می‌شود.

نشست کارشناسی آستانه فردا در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فردا نشست کارشناسی سه جانبه ایران ترکیه و روسیه در تهران برگزار می‌شود که یک روزه است و هیئت‌هایی از روسیه و ترکیه در آن شرکت خواهند کرد و امیدواریم این نشست در ادامه نشست‌های قبلی تأثیرات مثبت خود را داشته باشد و بعد از آن در ١٣ اردیبهشت در آستانه نشستی خواهیم داشت.
 
استرداد زندانیان ایران و ترکمنستان در دستور کار ظریف
 
وی در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر استرداد زندانیان بین ایران و ترکمنستان تاکید کرد: مصوبات جای خود را دارد و بین اجرا و عمل ممکن خلل‌هایی ایجاد شود که در نهایت کار با تاخیر و دشواری روبرو می شود اما به هر حال موضوع روی میز کنسولی قرار دارد و شخص آقای ظریف پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا بتواند گره این مشکل را باز کند و روند طولانی مدت در کوتاه مدت به نتیجه لازم برسد.
 
خواهان روابط سازنده با همسایگان هستیم
 
قاسمی با تکیه بر تعامل با همسایگان در منطقه افزود: ما خواهان روابط سازنده با همسایگان هستیم تحولاتی نیز با آمدن وزیر خارجه کویت به تهران انجام شد. وزیر امور خارجه نیز در ادامه در قطر سفری داشت تا بتواند تعاملات لازم را انجام دهد و تنها در منطقه به یک یا دو کشور با مشکل برخورده‌ایم که اگر آنها با اقدامات سازنده خود در رفع این تنش‌ها بکوشند ما می‌توانیم با همکاری هم در صلح و ثبات منطقه گام برداریم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انتشار خبر احضار سفیر ایران در باکو نیز خاطر نشان کرد: در خصوص مسجد شوشا کشور ایران هیچ حضور و دخالتی نداشته و در این باره نیز خبری را دریافت نکرده‌ام.
 
توضیحات قاسمی درباره حضور ظریف در عسلویه
 
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اینکه گفته می‌شود حضور ظریف در افتتاحیه پارس جنوبی شائبه تبلیغاتی دارد، اظهار داشت: این مسئله به نگاه و رویکرد افراد بستگی دارد که آیا این اقدام سازندگی قلمداد می‌شود یا اینکه شائبه انتخاباتی دارد. به هر حال واقعیت آن است که اتفاقی مهم در پروژه پارس جنوبی رخ داده و امیدواریم آثار مثبتی برای مردم کشورمان ایجاد کند.

قاسمی با اشاره به واکنش ایران درباره حمله آ‌مریکا به سوریه تصریح کرد: روابط ایران با سوریه مطلوب و قابل قبول است. درباره حمله نظامی آمریکا به این کشور مواضع خود را اعلام و حمله شیمیایی را نیز محکوم کردیم همچنین کمیته حقیقت‌یاب در نظر گرفتیم و با همسایگانمان از جمله روسیه به تفاهماتی مبنی بر اینکه حادثه شیمیایی سوریه مشکوک است دست پیدا کردیم.
 
وی ادامه داد: همان طور که می‌دانید سال‌ها پیش کشور سوریه از سوی سازمان ملل به منظور کاربرد سلاح شیمیایی منع و خلع سلاح شد. بر این اساس نقطه مبهم و مشکوک آن است که گروه‌های تروریستی به سلاح‌های شیمیایی دسترسی داشتند و قادر بودند سلاح‌های خاصی وارد سوریه کنند لذا این مسئله در کمیته حقیقت یاب مطرح شده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به فلسطین متذکر شد: مواضع ایران در خصوص فلسطین واضح و روشن است و امیدواریم آزادی خود را کسب کند. آنچه توسط دیگران در این زمینه مطرح می‌شود تنها نقطه نظرات فردی است اما آنچه به ایران مربوط می‌شود آن است که مواضع ما در گذشته در خصوص فلسطین مطرح شده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها