با آسمانی‌های ارتش/ 13

آشنایی با اولین شهدای لشکر 77 ثامن الائمه (ع)

لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان حرکت‌‌های تجزیه‌طلبانه دشمنان در منطقه ترکمن صحرا و کردستان و همچنین دفاع مقدس جمع زیادی از نیروهای دلاور خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرد.
کد خبر: ۲۳۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰ - 18April 2017
به گزارش دفاع پرس از مشهد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نا آرامی‌ های قومی در شهرهای گنبد و تربت جام با تدبیر مسئولان و حضور به موقع واحدهایی از لشکر 77 خراسان و نیروهای انتظامی فرونشست. سال 1358 نیز یگان‌هایی از لشکر خراسان برای مبارزه با عناصر ضد انقلاب و تجزیه‌طلب استان کردستان اعزام شدند. همچنین در واقعه طبس، لشکر 77 خراسان با اعزام نیرو به محل فرود نیروهای آمریکایی، ضمن جلوگیری از مراجعت مجدد آنها، تمام تجهیزات باقی‌مانده را جمع‌آوری و به مبادی مربوطه تحویل داد.

در آخر شهریور سال 1359 و با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نیروهای لشکر 77 خراسان برای مقابله با تجاوزات دشمن به مناطق غرب و جنوب غرب کشور اعزام شدند. این ماموریت حدود دوازده سال به طول انجامید که هشت سال از آن با درگیری و جنگ مستقیم همراه بود و چهار سال آخر آن، با وضعیت نه جنگ و نه صلح در حال حراست از مرزهای کشور سپری شد.

لشکر 77 خراسان در طول سال­های دفاع مقدس در بیشتر عملیات­‌ها حضور فعال یا پشتیبانی‌کننده داشت که موثرترین آنها اجرای عملیات ثامن‌الائمه (ع) بود. عملیاتی که منجر به شکست حصر آبادان شد.

این لشکر در سال‌های دفاع مقدس 5367 نفر از پرسنل خود را تقدیم اسلام و انقلاب کرد که پیکر مطهر 280 تن از این شهدا بازنگشت.

لشکر 77 خراسان 15 هزار و  949 جانباز و 2 هزار و  865 آزاده نیز در کارنامه زرین خود دارد.

به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین سال روز ارتش جمهوری اسلامی با سه تن از اولین شهدای این لشکر آشنا خواهیم شد.

اولین شهید لشکر 77 در مبارزه با ضد انقلاب

از اوایل اسفند 1357 عناصر ضد انقلاب در شهر گنبد، حزبی به نام «ستاد خلق ترکمن» تشکیل داد، نقاط مختلف شهر را سنگر بندی کردند. بیشتر اعضای این ستاد از افراد غیر ترکمن و غیر بومی تشکیل شده بود که اهداف تجزیه‌طلبانه در سر داشتند.

به همین سبب، با پیشنهاد دولت موقت و تصویب حضرت امام خمینی (ره)، به ستاد مشترک ارتش که در آن‌روزها «ارتش ملی اسلامی» خوانده می‌ شد، دستور داده شد تا با اعزام نیروهای لشکر 77 خراسان به منطقه گنبد و ترکمن صحرا و تشکیل «ستاد تامین» در پادگان گنبد، کنترل شهر را به دست گرفته و امنیت را به منطقه بازگرداند.

با صدور این فرمان، روزدهم فروردین 1358 یک گروهان سوار زرهی به عنوان یگان پیشرو عازم گنبد شد و در مواضع خود مسقر گردید.

روز 12 فروردین 1358 گروهبان یکم وظیفه سید رضا شمسایی جمعی خدمات تیپ لشکر77 خراسان مستقر در بجنورد در درگیری با عناصر ضدانقلاب بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. ترکمن های محلی، پیکر این شهید والامقام را در قبرستان ترکمن‌ها دفن کردند؛ تا آنکه 9 روز بعد با راهنمایی خود آنان، پیکر شهید شمسایی پس از نبش قبر، تحویل خانواده اش شد. یک روز بعد از شهادت گروهبانیکم شمسایی، سرباز میرزا محمد حسینی معصوم جمعی گروهان دوم گردان 134 تیپ 3 مشهد نیز درگنبد به شهادت رسید.

آشنایی با اولین شهدای لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) 
 

اولین شهید لشکر77 در کردستان

از اوایل سال 1358 شهرهای مختلف استان کردستان دچار آشوب و فتنه گروه های تجزیه طلبی شد که قصد داشتند پادگان ارتش را تصرف نموده و اسلحه و مهمات آنجا را غارت کنند.

اولین یگانی که از لشکر77 خراسان به مناطق نا آرام شهرهای مهاباد، بانه و کامیاران اعزام شد،گردان 129 به فرماندهی سرگرد سید کاظم نسطورفر بود که در 13 اردیبهشت 1358 در این منطقه مستقر شد.

اولین شهید لشکر خراسان در منطقه کردستان، گروهبان یکم پایور احمدشعبانی است که به همراه گردان 129 تانک به فرماندهی سرگرد شهید سید کاظم نسطورفر به مناطق نا آرام کردستان اعزام و در شهر مهاباد مستقر شد.

در این ماموریت، شش نفر از کارکنان گردان در اولین ماه حضور در کردستان به شهادت رسیدند که اولین آنها، گروهبان یکم احمدشعبانی کلاته بودکه در 23 اردیبهشت 1358 به شهادت رسید.

آشنایی با اولین شهدای لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) 
 

اولین شهید لشکر در جنگ با عراق

یگان­ های اعزامی لشکر 77 خراسان از اوایل مهرماه 1359 با استقرار در مناطق عملیاتی، مانع ادامه پیشروی دشمن شدند. یکی از این یگانها، گردان 291 تانک بود که در دزفول و سر پل ذهاب مستقر گردید.

روز 14 مهر 1359 آتش تهیه سنگین دشمن بر روی مواضع رزمندگان ایرانی آغاز شد و در تبادل آتش، استوار یکم امرالله غلامزاده فرمانده تانک،جمعی گردان 241 تانک مورد اصابت ترکش خمپاره قرارگرفت و به شهادت رسید و نام او به عنوان نخستین شهید پایورلشکر 77 خراسان در جنگ با ارتش بعث عراق ثبت شد.

آشنایی با اولین شهدای لشکر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار