سردار محسن شیخی:

دفاع‌مقدس به غلو نیاز ندارد/ دفاع مقدس در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران گفت: دفاع مقدس ملت ایران آنقدر ظرافت و جان‌مایه دارد که اساسا هیچ نیازی به غلو در آن احساس نمی‌شود.
کد خبر: ۲۳۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ - 18April 2017
دفاع‌مقدس به غلو نیاز ندارد/ دفاع مقدس در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ سردار سرتیپ دوم پاسدار علی‌اصغر محسن شیخی معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران اظهار داشت: امروزه با توجه به تغییر ماهیت و شکل جنگ‌ها، به نوعی با جنگ رسانه‌ای مواجه هستیم. به عنوان مثال کشورهایی که زمانی با حمله به همسایگان خود جنایات زیادی را ‌آفریدند با توسل به همین ابزار رسانه سعی در مظلوم‌نمایی می‌کنند و حماسه‌هایی را به مردم خود و سایر کشورها نشان می‌دهند که در جنگی که خودشان افروخته بودند هیچ نشانی از آن وجود نداشت اما برای پوشش ضعف‌های خود و توجیه اقدامات‌شان مواردی را به عنوان حماسه‌آفرینی و برای کسب هویت ساختگی تبلیغ می‌کنند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تحریف و فراموشی وقایع دوران دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس ملت ایران آنقدر ظرافت و جان‌مایه دارد که اساسا هیچ نیازی به غلو در آن احساس نمی‌شود. اما متأسفانه در مواردی همچون برخی نوشته‌ها و یا فیلم‌ها آثاری را می‌بینیم که هیچ سنخیتی با آنچه در دوران دفاع مقدس روی داده ندارد و همین ضعف‌ها ممکن است باعث تحریف و قلب واقعیت شوند. به عنوان مثال وقتی در فیلمی نشان داده می‌شود که با شلیک یک تیر توسط رزمنده ایرانی، چندین سرباز عراقی فرار می‌کنند نوعی غلو را مشاهده می‌کنیم زیرا اگر چنین چیزی در جنگ واقعیت داشته چرا جنگ هشت سال طول کشید؟ این در حالی است که سربازان عراقی، وقتی توسط ایران اسیر می‌شدند که آنها دیگر فشنگی برای جنگیدن نداشتند و در زمان اسارت با دخیل دخیل گفتن مظلوم‌نمایی می‌کردند.

وی در عین حال گفت: البته ورد هنرمندان به عرصه انتقال فرهنگ دفاع مقدس را به فال نیک می‌گیریم زیرا کارهای خوبی هم مثلا در حوزه فیم ساخته شده و کتاب‌های تاثیرگذاری هم نوشته شده است اما امیدواریم آثار بهتر بیشتری را شاهد باشیم.

سردار محسن شیخی در ادامه با اشاره به تأسیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران گفت: پیش از تأسیس این بنیاد، ترویج فرهنگ دفاع مقدس در شهرستان‌های استان تهران انجام می‌شد اما برای ساماندهی و تأثیرگذاری بیشتر اقدامات، این اداره کل تأسیس شد. هر چند طبق روال گذشته همچنان از ظرفیت عظیم شهرستان‌ها استفاده می‌شود. یعنی ما نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مرکز، راهبردها و ابلاغیه‌ها را دریافت و براساس همین دریافتی‌ها اقدامات‌مان را ساماندهی و محقق می‌کنیم.

سردار محسن شیخی با اشاره به وجود ضعف‌هایی در انتقال ظرفیت عظیم فرهنگ دفاع مقدس گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید در این زمینه کار کنیم. مثلا تبیین نقش زنان در دفاع مقدس یکی از این ضعف‌ها محسوب می‌شود هر چند کارهای انجام شده در این راستا غیرقابل انکار و قابل تقدیر است. مثلا همایش اسوه‌های صبر و مقاومت یکی از برنامه‌های اجرا شده است که تاثیر این همایش را در آینده بیشتر شاهد خواهیم بود.

وی به شهدای گمنام اشاره کرد و گفت:‌ حدود 4700 شهید گمنام در مناطق مختلف کشور تدفین شده‌اند که از این تعداد 800 یادمان متعلق به استان تهران است و ساخت یادمان برای شهدای گمنام، بازسازی و تعیین هیت امنا برای این یادمان‌ها بر عهده با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

سردار محسن شیخی در  ادامه با اشاره به نقش کتاب در ترویج فرهنگ دفاع مقدس گفت: برابر ابلاغیه بنیاد مرکز، هر یک از ادارات کل استان‌ها موظف هستند 30 عنوان کتاب چاپ کنند و ما نیز سعی می‌کنیم با تحقق کامل این ابلاغیه به عنوان الگوی سایر استان‌ها محسوب بشویم. بهره‌مندی از تجارب و خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس در این راستا جزو سیاست‌های ما محسوب می‌شوند چون این پیشکسوتان حجم بزرگی از تاریخ شفاهی جنگ را در سینه خود دارند که نیاز به استخراج دارد. در واقع این خاطرات دیگر متعلق به نسل فعلی و آینده کشورمان است. ضمن اینکه مراکز فرهنگی موجود در شهرستان‌ها هم می‌توانند در پیشبرد اهداف ما در زمینه تبیین فرهنگ دفاع مقدس موثر باشند.

وی به حضور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت:‌ 10 غرفه برای بنیادهای استان‌ها در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که به تناسب جغرافیایی، هر سه استان در یک غرفه محصولات خود را در معرض دید مخاطبان قرار خواهند داد. بنیاد استان تهران هم در این نمایشگاه حضور فعال خواهد داشت. چون تاکنون چندین کتاب به چاپ رسانده و کار چاپ تعداد دیگری از کتاب‌ها هم در حال انجام است.

وی به لزوم وجود بخش‌هایی از دفاع مقدس در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت:‌ با همکاری آموزش و پرورش موضوعاتی از دفاع مقدس در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شود و ما این کار را از مقاطع پایین درسی شروع کرده‌ایم و از نویسندگان ماهر در زمینه رمان و شعر نیز استفاده کرده‌ایم تا برخی از وقایع دفاع مقدس را در قالب ادبیات کودک و نوجوان تبیین کنیم. به ترتیب با حرکت به سمت مقاطع بالاتر، مطالب و محتوای مورد نظر در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان هم گسترده‌تر می‌شود و مثلا در کنار درس آموزش دفاعی، با تاریخ دفاع مقدس و نام‌آوران و جغرافیای دفاع مقدس نیز آشنا می‌شوند. از چند سال قبل هم درس دو واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی در پایان به انتشارات «صریر» وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به مرور تمامی استان‌ها نمایندگی انتشارات صریر را افتتاح و خودشان اقدام به چاپ کتاب و محصولات فرهنگی مربوط به دفاع مقدس خواهند کرد. البته این محصولات تنها مختص بنیاد نخواهد بود و یگان‌های نظامی و سازمان‌های دیگر هم می‌توانند در صورت تمایل کار چاپ آثار خود را به این انتشارات در استان‌ها بسپارند.
 
منبع: ایسنا
نظر شما
پربیننده ها