همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه/ گرامیداشت «روز ارتش» جمهوری اسلامی در مسکو

آئین گرامیداشت «روز ارتش» جمهوری اسلامی ایران در مسکو روز (سه شنبه) با حضور مقام‌های دولتی و نظامی فدراسیون روسیه، سفرا و وابستگان نظامی کشورهای مختلف برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷ - 18April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در این آئین گفت که ایران و روسیه با درک خطرها و تهدیدهای ناشی از گسترش شبکه‌های تروریستی در سطح منطقه و جهان، طی سال‌های اخیر همکاری‌های خود را افزایش داده و در گسترش صلح و ثبات منطقه‌ای نقش قابل توجهی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش انکارناپذیر ارتش و نیروهای مسلح در همه کشورها برای تامین امنیت و برقراری ثبات یادآورشد: در جمهوری اسلامی ایران ارتش و سایر قوای نظامی جایگاه رفیعی دارند و دولت و ملت به آنها افتخار می‌کنند.

سنایی در این مراسم که در اقامتگاه سفیر ایران برگزار شد، همچنین با برشمردن نقش ارتش جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران که ناشی از تجاوز رژیم بعثی بود گفت: ارتش در این جنگ در پاسداری از تمامیت ارضی ایران نقش بالایی ایفا کرد و همراه سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بسیج توانستند جلو توسعه‌طلبی صدام را بگیرند و تجاوز را دفع کنند.

سفیر ایران همچنین روند رشد توانمندی‌های ارتش ایران را مطرح و اظهار کرد: امروز ارتش و دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، امکانات نظامی گسترده‌ای دارند و به وضعیتی رسیده‌اند که می‌توانند در برابر هرگونه تجاوزی ایستادگی کنند.

وی در عین‌حال خاطرنشان کرد: افزایش قابل توجه توانمندی‌های نظامی ایران در‌حالی است که راهبرد اصولی و اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر تعامل و دوستی با کشورها و تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان است و هرگز در صدد جنگ با کشورها نبوده‌ایم.

سنایی در ادامه یکی از ماموریت‌های مهم ارتش و دیگر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را مقابله با گروههای تروریستی و افراط‌گرایان برشمرد و با اشاره به اوضاع امنیت منطقه و جهان به ویژه وضعیت سوریه، عراق و افغانستان، تاکید کرد: تهران اعتقاد دارد که مقابله با تروریسم و افراط‌‌گرایی مستلزم همکاری جدی منطقه‌ای و جهانی است.
وی همچنین با یادآوری فرآیند رو به رشد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی ایران و روسیه ادامه داد: نیروهای مسلح دو کشور ارتباطات مستمر و وسیعی دارند و از داشتن چنین همکاری‌هایی خرسند هستند.

سنایی گفت که با امضای موافقتنامه همکاری‌های نظامی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سال 2015، چارچوب همکاری‌های دو کشور در این حوزه مشخص شد. از آن پس اقدام‌های مهمی در روابط دفاعی- نظامی دوجانبه صورت گرفت و یکی از آنها هم تحویل سامانه‌های پدافندی«اس 300‌» به جمهوری اسلامی بود که در واقع نشانه اعتماد متقابل دو کشور درعرصه همکاری‌های دفاعی است.

وی یادآور شد: همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش فدراسیون روسیه یادداشت تفاهم همکاری امضاء کرده‌اند که نتیجه آن افزایش سطح همکاری بوده است.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: امروز همکاری و رایزنی فرماندهان نظامی ایران و روسیه ابعاد منطقه‌ای بی‌سابقه‌ای به خود گرفته و دو طرف در مقابله با تروریست‌هایی که از کشورهای مختلف به مردم سوریه هجوم آورده‌اند در یک صف واحد قرار دارند و به ارتش سوریه کمک می کنند تا تروریست‌ها را شکست دهند.

سنایی در پایان تصریح کرد: نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران راههای گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی را با همکاران خود در فدراسیون روسیه به طور مرتب مورد پیگیری قرار می‌دهند و فرماندهان نظامی دو کشور نشست‌ها و دیدارهای منظمی در تهران و مسکو دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار