برگزاری نشست موضوعی حقوق بشر در شورای امنیت به ریاست آمریکا!‌

نشست موضوعی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر امشب به ریاست «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان‌ملل برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۳۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵ - 18April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نیویورک تایمز گزارش داد: دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای برجسته ساختن تعهد خود به حقوق‌بشر در سراسر جهان است و از این رو نماینده این کشور در سازمان‌ملل نشست امشب در شورای امنیت را درباره حقوق بشر اداره می‌کند.

در یادداشتی که این ماه بین اعضای شورای امنیت توزیع شده آمده است: «‌اعضای شورای امنیت ترغیب شده‌اند تا دیدگاهشان را درباره پیوند حقوق بشر و صلح و امنیت بین‌الملل بیان کنند. نقض حقوق بشر اغلب اولین نشانه از بروز یک مناقشه تمام عیار است».

نشست امشب شورای امنیت درباره حقوق‌بشر اساسا اولین نشست درباره حقوق‌بشر در شورای امنیت است که ارتباطی با یک مناقشه خاص در جهان ندارد. آمریکا می‌تواند در این نشست به نقض‌های حقوق بشر توسط رقبایش اشاره کند و بدون‌شک منتقدان آمریکا نیز به نقض حقوق‌بشر در آمریکا می‌پردازند.

گروههای حقوق‌بشر با حسی از تردید به خبرهای برگزاری این نشست می‌نگرند چرا که «نیکی هیلی» تاکنون با هیچ‌یک از مقامات رسمی سازمان‌های حقوق بشری اصلی ملاقات نکرده است.

رئیس دفتر عفو بین‌الملل در نیویورک گفت: «اگر دولت آمریکا می‌خواهد نشان دهد که به حقوق بشر واقعا متعهد است باید نگاهی جدی به سیاست‌های اخیرش بیندازد. شما نمی‌توانید دستوراتی در واشنگتن صادر کنید که اساسا نقض حقوق بشر است و سپس بگویید از حقوق بشر در سازمان‌ملل حمایت می کنید».

«شرین تادروس»، رئیس دفتر عفو بین‌الملل در نیویورک در پست الکترونیکی اعلام کرد: «‌اگر دولت آمریکا می‌خواهد نشان دهد که به حقوق بشر واقعا متعهد است باید نگاهی جدی به سیاست‌های اخیرش بیندازد. شما نمی‌توانید دستوراتی در واشنگتن صادر کنید که اساسا نقض حقوق بشر است و سپس بگویید از حقوق بشر در سازمان ملل حمایت می‌کنید».

گروههای حقوق‌بشری می‌گویند دولت «ترامپ» به سبب صدور فرمان‌هایی درباره ممنوعیت صدور روادید با هدف کشورهای اکثریت مسلمان‌نشین در داخل با شکایت قضایی مواجه شده است. رئیس جمهور آمریکا از «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مستبد مصر تقدیر کرده است. وی همچنین میزبان معاون ولیعهد عربستان در ماه مارس بود و هیچ صحبتی درباره نقض‌های حقوق بین‌الملل توسط ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در یمن بیان نکرد.

«آکشایا کومار»، معاون رئیس دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان‌ملل متحد نیز گفت: «درصورتی که آمریکا به نقض‌های حقوق بشر توسط متحدانش نظیر عربستان سعودی نپردازد، بحث و گفتگو درباره مسائل حقوق بشر در شورای امنیت کار این شورا را ارتقا نمی‌بخشد».
 
«هیلی»، آمریکا را وجدان اخلاقی جهان خوانده و اعلام کرده است متعهد به رسیدگی به نقض‌های حقوق بشر است!

اینکه آیا «هیلی» اعلام کند آمریکا از شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل خارج می‌شود، هنوز مشخص نیست. دیپلمات‌های سابق آمریکا اعلام کرده‌اند آمریکا از عضویتش برای اعمال فشار به کمیسیون‌های تحقیق از جمله کمیسیون تحقیق درباره نقض ادعایی حقوق بشر در ایران، کره شمالی و سوریه استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار