امام علی(ع) با دشمن خود چگونه برخورد می‌کرد؟

امام علی(ع): ای »مالک»، هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خوشنودی خداوند در آن است رد مکن که آسایش رزمندگان و آرامش فکری تو و امنیت کشور در صلح تامین می‌گردد.
کد خبر: ۲۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳ - 18April 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، امام علی(ع) در بخشی از نامه 53 کتاب شریف نهج‌البلاغه خطاب به «مالک اشتر» در مورد نحوه برخورد با دشمنان می‌فرماید: اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روى برمتاب که خشنودى خداى در آن نهفته است . صلح سبب آسایش سپاهیانت می‌شود و تو را از غم و رنج دور می‌کند و کشورت را امنیت می‌بخشد.
 
ولى، پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش . زیرا دشمن، چه‌بسا نزدیکى کند تا تو را به غفلت فرو‌گیرد . پس دوراندیشى را از دست مده و حسن ظن را به یک‌سو قرار ده و اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستى بستى و امانش دادى به عهد خویش وفا کن و امانى را که داده‌اى ، نیک رعایت نماى.
 
در برابر پیمانى که بسته‌اى و امانى که داده‌اى خود را سپر‌ ساز ، زیرا هیچ یک از واجبات خداوندى که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید، در آن همداستان و هم رأى هستند، بزرگتر از وفاى به عهد و پیمان نیست. حتى مشرکان هم وفاى به عهد را در میان خود لازم مى‌شمردند، زیرا عواقب ناگوار پیمان‌شکنى را دریافته بودند. پس در آنچه بر عهده گرفته‌اى، خیانت مکن و پیمانت را مشکن و خصمت را به پیمان مفریب . زیرا تنها نادانان شقى در برابر خداى تعالى، دلیرى کنند .‌

امام در ادامه می فرماید: خداوند پیمان و زینهار خود را به سبب رحمت و محبتى  که بر بندگان خود دارد، امان قرار داده و آن را چون حریمى ساخته که در سایه‌سار استوار آن زندگى کنند و به جوار آن پناه آورند . پس نه خیانت را جایى براى خودنمایى است و نه فریب را و نه حیله‌گرى را. پیمانى مبند که در آن تأویل را راه تواند بود و پس از بستن و استوار کردن پیمان براى بر‌هم زدنش به عبارتهاى دو پهلو که در آنها ایهامى باشد، تکیه منماى .

امام علی(ع) در ادامه می فرماید: مبادا که سختى اجراى پیمانى که بر گردن گرفته‌اى و باید عهد خدا را در آن رعایت کنى، تو را به شکستن و فسخ آن وادارد بى‌آنکه در آن حقى داشته باشى. زیرا پایدارى تو در برابر کار دشوارى که امید به گشایش آن بسته‌اى و عاقبت خوشش را چشم مى‌دارى  از غدرى که از سرانجامش بیمناک هستى بسى بهتر است و نیز به از آن است که خداوندت بازخواست کند و راه طلب بخشایش در دنیا و آخرت بر تو بسته شود .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار