مروری کوتاه بر ۵ عملیات دفاع مقدس؛

کربلاهایی که فرزندان خمینی آفریدند

سلسله عملیات‌های کربلای6 تا 10 در بازه زمانی چهار ماهه از دی‌ماه 65 تا اردیبهشت‌ماه 66 صورت گرفت که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کرد، اما تمامی آنها متأثر از شرایط پیش آمده در عملیات کربلای5 بودند و شاید به همین دلیل نیز نام کربلا بر آنها گذاشته شد.
کد خبر: ۲۳۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ - 19April 2017
کربلاهایی که فرزندان خمینی آفریدندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، 30 سال پیش در چنین روزهایی جبهه‌های جنگ در تب و تاب عملیاتی به سر می‌بردند که یکی پس از دیگری با نام کربلا در نقاط مختلف به انجام می‌رسیدند، سلسله تک‌های کربلای6 تا 10 که در بازه زمانی چهار ماهه از دی ماه 65 تا اردیبهشت 66 تداوم یافتند.
 
هرچند که نباید این تک‌ها را لزوماً یک طرح به هم پیوسته و منسجم تلقی کرد و در واقع هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کردند، اما به نوعی می‌توان گفت تمامی آنها متأثر از شرایط پیش آمده در عملیات کربلای5 بودند و شاید به همین دلیل نیز نام کربلا بر آنها گذاشته شد. در این گزارش نگاهی گذرا به کربلاهایی خواهیم انداخت که زیر سایه کربلای5، کمتر به آنها پرداخته شده است.

کربلای6
 
این عملیات تنها چهار روز پس از آغاز عملیات کربلای‌5 در غرب و شمال سومار در تاریخ 23 دی ماه 65 شروع شد. هرچند هدف از انجام آن آزادسازی ارتفاعات منطقه و پاسخ به شرارت‌های دشمن در بمباران مناطق مسکونی اعلام شده بود، اما کربلای6 بر آن بود تا از شدت آتش دشمن در منطقه عملیاتی شلمچه و کربلای5 بکاهد و همین طور از فرصت پیش آمده از نقل و انتقال واحدهای زرهی دشمن به منطقه عملیاتی شلمچه استفاده کند و بر پیروزی‌های خود بیفزاید.

طی این عملیات تلاشی هم در جهت آزادسازی نفت‌شهر صورت پذیرفت که البته موفق نبود و این شهر تا پایان جنگ در اشغال دشمن باقی ماند. اما چون توجه عمده دشمن به منطقه شلمچه و عدم از دست دادن بصره معطوف شده بود، رزمندگان ارتشی از لشکرهای 21 حمزه، 77 خراسان، 84 خرم‌آباد و... توانستند موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند و ارتفاعات 249، 241، 289، 252، 306 و... را به تصرف درآورند.
 
کربلای6 همواره زیر سایه کربلای5 باقی ماند، اما تأثیراتش در دو پاره کردن قوای دشمن و پیروزی‌هایی که در شلمچه و پنج ضلعی پیش آمد، ماندگار بود.

کربلای7
 
این عملیات در حالی در تاریخ 12 اسفند ماه 1365 آغاز شد که جنگ در جبهه‌های جنوب در تداوم عملیات کربلای5 همچنان ادامه داشت و کنار دریاچه ماهی به قتلگاه بعثی‌ها تبدیل شده بود. بنابراین بعثی‌ها سعی کردند با شعله‌ور کردن جنگ شهرها و نیز هجوم به شریان اقتصادی کشور در خلیج فارس و مناطق دیگر، از شدت شکست خود بکاهند. از این رو لازم بود رزمندگان عملیاتی را در مناطق دیگر انجام داده و توجه دشمن را به سوی خود معطوف سازند.
 
لشکر 64 ارومیه ارتش یگان اصلی عمل‌کننده بود که طی عملیات کربلای10 موفقیتی کم‌نظیر کسب کرد. آزادسازی ارتفاع 2519 در حاج عمران که پیشتر برخی از گردان‌های سپاه موفق به انجام آن نشده بودند، یکی از موفقیت‌های لشکر 64 به شمار می‌رود که سال‌ها پس از اتمام جنگ نیز از آن به نیکی یاد می‌شود. به هر روی کربلای7 نیز در تعاقب عملیات کربلای5 و تحت تأثیر آن انجام گرفت.

کربلای8
 
با فرا رسیدن نوروز سال 66 در حالی که عملیات کربلای5 به اتمام رسیده بود، بیم آن می‌رفت که دشمن بار دیگر به مواضع تصرف شده رزمنده‌ها در شرق بصره پاتک بزند و دستاوردهای کربلای5 که با تقدیم شهدای بسیاری حاصل آمده بود، به خطر بیفتد. به همین خاطر عملیات کربلای8 در بامداد هجدهم فروردین ماه 1366 در همان منطقه عملیاتی کربلای5 آغاز شد.

هدف از این عملیات ضربه زدن به آن دسته از واحدهای زرهی و پیاده دشمن بود که در منطقه عملیاتی تجمع کرده بودند و باید با وارد کردن تلفات و خساراتی به آنها، مواضع اشغال شده در کربلای5 تحکیم می‌شد. نهاد عمل‌کننده در این عملیات سپاه پاسداران بود که توانست خسارات بسیاری به تیپ‌های زرهی دشمن در منطقه شرق بصره وارد کند.
 
کربلای8 در واقع دستاوردهای کربلای5 را ثبیت کرد و قدرت عمل نیروهای ایرانی را بار دیگر به رخ دشمن کشاند. کارشناسان از کربلای8 با عنوان «ارزیابی توان دفاعی عراق در شرق بصره» یاد می‌کنند.

کربلای9
 
در حالی که عملیات کربلای8 هنوز در جبهه جنوبی ادامه داشت، عملیات کربلای9 در تاریخ 20 فروردین ماه 1366 در محور سرپل ذهاب و قصرشیرین آغاز شد. انگار که زمان به عقب برگشته باشد، همان طور که عملیات کربلای6 سعی می‌کرد از شدت آتش دشمن در منطقه عملیاتی کربلای5 بکاهد، این بار نیز کربلای9 می‌خواست با گشودن جبهه جدیدی، از رزمندگان حاضر در کربلای8 پشتیبانی کند.

در این عملیات نسبتاً محدود، رزمندگان به تنگه باباهادی حمله کردند و آن را به تصرف درآوردند. این منطقه به لحاظ سوق الجیشی برای دشمن حائز اهمیت بود، لذا بعثی‌ها سعی کردند با پاتک‌های متعدد تنگه باباهادی را پس بگیرند. در نهایت عملیات کربلای9 علاوه بر تصرف ارتفاعات 542 و 400 و همین طور تنگه و پاسگاه باباهادی، باعث شد تا دشمن نتواند در منطقه عملیاتی کربلای8 نیروی تازه‌نفسی وارد کند و از نقل و انتقال دشمن برای کمک به نیروهای درگیر در شرق بصره جلوگیری به عمل آمد.

کربلای10
 
نهایتاً عملیات کربلای10 در اولین روزهای اردیبهشت 1366 آغاز شد. ساعت یک بامداد چهارم اردیبهشت ماه 1366 زمان آغاز عملیات به ثبت رسیده است. البته در برخی از منابع نیز زمان انجام این عملیات را واپسین روزهای فروردین ماه اعلام کرده‌اند. به هر روی کربلای 10 سعی داشت تا علاوه بر تصرف ارتفاعات مشرف به شهر ماووت عراق، پاسخی به شرارت‌های عراق در خلیج فارس بدهد که مقارن با انجام عملیات کربلای5 بخش دیگری از جنگ نفتکش‌ها را در خلیج فارس به راه انداخته بود.

عملیات کربلای 10 که آخرین عملیات تحت عنوان نام مقدس «کربلا» بود، در سه مرحله به انجام رسید و تا دهم اردیبهشت ماه نیز ادامه یافت. در عملیات کربلای 10 رزمندگان لرستانی لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) حماسه‌ها آفریدند و در آخرین عملیات از سلسله عملیات‌های «کربلا» خوش درخشیدند.

منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها