منابع خبری:

طرح 4 مرحله‌ای دونالد ترامپ برای سوریه

منابع خبری از طرح چهار مرحله‌ای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای حل و فصل اوضاع سوریه خبر دادند.
کد خبر: ۲۳۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ - 19April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طرحی چهار مرحله‌ای را برای حل و فصل درگیری در سوریه تدوین کرده است که همکاری فعال با روسیه را ایجاب می‌کند.

این مطلب را خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آمریکایی مسئول بدون ذکر نام منتشر کرد.

مرحله اول شامل از بین بردن گروه تروریستی داعش است و واشنگتن تاکید کرده که قصد اعزام نیروهایش به سوریه برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه را ندارد. این مطلب را نیز خبرگزاری اینتر فکس روسیه بیان داشت.

دومین مرحله از طرح یاد شده، روی لزوم برقراری ثبات در سوریه متمرکز است. در جریان این مرحله، آمریکا قصد دارد که به بسته شدن توافقنامه‌های آتش‌بس بین دولت سوریه و گروه‌های معارض کمک کند و همچنین سخن از ایجاد «مناطق ثبات موقت» مطرح است که باید مسئولان سوریه در ایجاد این مناطق سهیم شود. در این حالت، هواپیماهای آمریکا و هم پیمانانش می‌توانند بدون خطر برخورد با نیروی هوایی سوریه، بر فراز این مناطق پرواز کنند.

برپایه این گزارش، آمریکا تمایل دارد که نهادهای محلی به کار و فعالیت در مناطق سنی‌نشین بازگردند. این نهادها (در مناطق سنی‌نشین) باید از سوی شخصیت‌های سنی و در مناطق کردنشین از سوی شخصیت‌های کرد اداره شوند.

در این دوره باید کشور سوریه توسط یک دولت موقت اداره شود.

این گزارش افزود: سومین مرحله، دوره انتقالی است که براساس طرح آمریکا، در جریان این دوره بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند و در صورت عدم کناره گیری داوطلبانه، باید از مشارکت وی در انتخابات جلوگیری شود یا (این امر) از طریق تهدید بشار اسد به پیگرد جنایی بین المللی به اتهام جنایات جنگی صورت گیرد. واشنگتن معتقد است که بشار اسد چه بسا با ترک قدرت و ترک سوریه به مقصد روسیه یا ایران در مقابل گرفتن تضمین عدم پیگرد قضایی خود در آینده موافقت کند. اما کاخ سفید همچنین احتمال سرنگونی بشار اسد و قتل او توسط دشمنانش را بعید نمی‌داند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به طرف روس در جریان سفرش به مسکو ابلاغ کرد که واشنگتن گزینه رفتن داوطلبانه اسد از قدرت را ترجیح می‌دهد.

چهارمین مرحله طرح آمریکا مربوط به ساماندهی اوضاع زندگی در سوریه بعد از پایان دوره انتقالی است. سخن حول و حوش حضور نظامی روسیه در داخل سوریه دور می‌زند. آمریکا با وجود اختلاف با روسیه معتقد است که همکاری با روسیه برای متوقف کردن جنگ در سوریه بسیار مهم است؛ زیرا تاثیر روسیه در آنجا بسیار زیاد است. برای تشویق روسیه جهت مشارکت در اجرای طرح آمریکا، واشنگتن به مسکو پیشنهاد باقی ماندن دو پایگاه روسیه شامل پایگاه دریایی در شهر ساحلی طرطوس و پایگاه هوایی در منطقه حمیمیم در سوریه را داده است. اما قابل توجه است که چطور می‌توان اینگونه ضمانت هایی را باوجود ابهام ها و شناخته نبودن نیروهایی که در آینده بر سوریه حکومت خواهند کرد، ارایه کرد.

این درحالی است که دیمیتری ییسکوف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه خبرهایی را که پیشتر درباره ارایه این طرح به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح شده بود، رد کرد. در این خبرها آمده بود که تیلرسون طرح چهار مرحله‌ای آمریکا را در جریان سفر اخیرش به مسکو به پوتین ارایه کرده است.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار