کتاب‌فروش بغدادی، مهمان خیابان‌های جنگ‌زده

کتابخانه کوچک تعبیه شده پشت ماشین جوان عراقی، آخرین نمونه از تلاش‌های او برای ترویج کتاب‌خوانی در بغداد است؛ شهری جنگ‌زده که در گذشته به پایتخت جهان اسلام مشهور بود.
کد خبر: ۲۳۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ - 19April 2017
کتاب‌فروش بغدادی، مهمان خیابان‌های جنگ‌زدهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نظامیان عراقی حالا دیگر چند سالی می‌شود که عادت کرده‌اند در ایست‌های بازرسی متعدد برای یافتن خودروهای انتحاری و بمب گذاری شده و جلوگیری از انفجار آن‌ها، کاروان‌ها و ماشین‌ها را بازرسی کنند، با این حال هیچ یک از آن‌ها خبر نداشتند که وقتی قرار است در ایست‌های بازرسی ماشین علی الموسوی را تفتیش کنند، با چند ده جلد کتاب و مجله رو به رو خواهند شد.
 
کتابخانه کوچک تعبیه شده پشت ماشین جوان 25 ساله عراقی، آخرین نمونه از تلاش‌های او برای ترویج کتاب خوانی و عشق به کتاب در بغداد است؛ شهری که در گذشته به پایتخت جهان اسلام مشهور بود اما اکنون بیشتر با بمب و انفجار شناخته شده است.

ابتدای این حرکت علی الموسوی از آن جا شروع شد که در سال 2015 در فضای مجازی یک گروه با نام دوستداران کتاب به راه انداخت. او پس از آن علاقه مندی خود به کتاب را به دنیای واقعی نیز کشاند، در کافه‌ها و مراکز فرهنگی سمینارها و جلساتی در مورد کتاب برگزار کرد.

«من به خواندن عشق می‌ورزم» این خلاصه‌ای از شخصیت علی الموسوی از زبان خودش است، جوانی که در رشته ترجمه زبان انگلیسی درس خوانده است. مدت‌ها بود که دوست داشتم افرادی شبیه خودم را از نزدیک ببینم به همین خاطر در این فکر بودم که مکانی برای دور هم جمع شدنمان فراهم کنم، مکانی که همه‌مان، هر زمانی که بخواهیم بتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم، فارغ از این که کجای  کشور زندگی می‌کنیم. 
 
او سرانجام برای اجرای این ایده تصمیم گرفت یک کتاب فروشی در بغداد افتتاح کند که علاوه بر پیک کتاب، طراحی قفسه نیز داشته باشد و کتاب‌ها را در صورت درخواست خریدار کادو پیچ هم کند.

ایده اولیه او گسترش یافت و علی الموسوی این بار کتابخانه خود را روی ماشین بنا کرد تا بتواند در ترافیک شهر، از میان ایست‌های بازرسی و لابلای شهر مردم را با کتاب آشناتر کند. اگر چه نیروهای امنیتی اغلب اصرار دارند که ماشین او را بازرسی کنند تا مبادا مواد انفجاری در آن کار گذاشته شود، با این حال، مذاکره علی آن‌ها را قانع می‌کند تا بتواند در کنار خیابان کتاب‌های خود را بفروشد.

8 قرن پس از میلاد مسیح و زمانی که در امپراطوری عباسیان بغداد به پایتخت آن تبدیل شد، موجی از شاعران به آن جا سرازیر شدند با این حال، حمله مغول در سال 1258 به این شکوفایی پایان داد و اقتصاد نفتی عراق نیز پس از آن به رغم نفت فراوان، با جنگ و تحریم نتوانست کمر راست کند و دیگر خبری از آن شکوفایی نشد.  با این حال همچنان این شهر میراث دار آن ادبیات غنی است و جمعه بازارهای کتاب همچنان در این شهر فعال و پویاست. کافه شاه بندر در میانه بازار بغداد همچنان پاتوق نویسندگان و روشنفکران است که ساعت‌ها به تماشای عکس‌های سیاه و سفید چسبانده شده به دیوارهای کافه می‌نشینند.

بر خلاف تصور بسیاری، علی موسوی طرفداران و خریداران زیادی پیدا کرده است. او می‌گوید درآمدش از فروش کتاب به ماهانه 4 هزار دلار می‌رسد و 4 کارگر نیز برای این کار استخدام کرده است. او می‌گوید به خاطر شکاف ایجاد شده در نتیجه حمله آمریکا به عراق در سال 2003 در شهر دسته بندی‌های مذهبی و قومیتی ایجاد شده و به همین خاطر در مناطق مختلف شهر مردم به کتاب‌هایی با موضوعات مختلف علاقه مندند.

در مناطق شیعه نشین مردم بیشتر کتاب‌های مذهبی را خریداری می‌کنند و در مناطق سنی نشین کتاب زندگی نامه صدام فروش خوبی دارد. او حتی زمانی را به یاد می‌آورد که یکی از همسایگانش به طرف ماشین دویده و پس از گرفتن یکی از کتاب‌های وی، با شادمانی جلد آن را بوسیده است. علی موسوی بعد از ظهرها را به مناطق پرجمعیت همسایه خانه‌اش می‌رود و در بازارچه‌ای کنار دانشگاه بغداد پارک می‌کند تا کتاب‌هایش را به فروش برساند. سیل دانشجویانی که از دانشگاه به خیابان سرازیر می‌شوند، رمان‌ها، زندگی نامه افراد مشهور، کتاب شعرها و کتاب‌های درسی را از او خریداری می‌کنند. نکته جالب این است که مشتریان او فقط کتاب‌های عربی نمی‌خرند و بسیاری از آن‌ها خریدار کتاب‌های غیرعربی و به زبان‌های دیگرند.

جوان 25 ساله‌ای که از دانشگاه بیرون آمده به طرف بساط کتاب علی‌الموسوی می‌آید، کتاب‌هایش را برانداز می‌کند و وقتی می‌فهمد من خبرنگارم، می‌گوید که او و خانواده‌اش عاشق شعر و ادبیات هستند اما این بار آمده است تا کتاب زندگی نامه‌ای از یک فرد موفق و مشهور بخرد. می‌گوید: زندگینامه‌ها را دوست دارم چرا که دریچه‌ای است به دنیای افرادی که مانند ما در این جهان به دنیا آمدند اما فهمیدند که در چه زمانی باید چه فرصت‌هایی را غنیمت شمارند و دقیقاً به همین دلیل موفق‌تر از ما شدند.»

گویی که از جنگ به تنگ آمده باشند، مردم خسته و ناامید از فردای بغداد نیز با دیدن این کتابفروشی سیار به سویش شتاب می‌گیرند و حتی برای لحظاتی هم که شده، غم اشغالگری و ویرانی را به کناری گذاشته و در کتاب‌های نه چندان زیاد علی الموسوی غرق می‌شوند.
 
استقبال زیادی که علی موسوی و هم نسلان عراقی‌اش را به آینده امیدوار کرده است. به آینده‌ای که بتوانند به دور از واهمه اشغالگران یا کابوس دیکتاتوری مانند صدام، در کنار هم زندگی کنند و کتاب و کتاب فروشی سیار و ثابت نه دیگر استثنایی در میانشان، بلکه جزیی از زندگی‌شان شده باشد.

منبع: صبح نو
نظر شما
پربیننده ها