یادداشت/ علیرضا آخوندی

وعده‌های پوشالی تبر بر ریشه اعتماد

نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که وعده های رنگارنگ اما غیر عملیاتی گره گشای مشکلات مردم نخواهد بود، و روا نیست برای جلب توجه و کسب آراء از قول و قرارهایی صحبت کنیم که پس از پایان انتخابات به فراموشی سپرده خواهند شد.
کد خبر: ۲۳۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ - 21April 2017
وعده‌های پوشالی تبر بر ریشه اعتمادگروه اخبار داخلی دفاع پرس: آرام آرام به روز حساس و سرنوشت ساز 29 اردیبهشت، روزی که دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آن صورت می‌گیرد، نزدیک می‌شویم.

فرآیند انتخاب به گونه‌ای است که امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، قرار است 26 روز زودتر از موعد مقرر (24 خرداد) برگزار شود.

همان‌طور که به کرات از رسانه ملی و خبرگزاری‌ها اطلاع رسانی شد، نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از بیست‌ ودوم فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت 18 روز بیست وششم همین ماه ادامه داشت.

در این بازه زمانی بسیاری، اعم از مردم عادی و آنانکه بر تن لباس قدرت و خدمت داشتند آمدند تا نامشان را در لیست این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت کنند.

هر نامزد و به عبارتی داوطلب انتخابات، که دغدغه‌اش خدمت و اهدافش در راستای برداشتن باری از دوش مردم باشد، قبل از آن که در این عرصه اعلام حضور کند، قطعا و حتما برای خود برنامه‌ای مدون شده باید داشته باشد که در صورت پیروزی، مجری آن باشد.

انتخابات مظهر وحدت و یکپارچگی مردم و از سوی دیگر نشانگر عظمت و قدرت کشور است. حضور در این عرصه بسیار مهم و سرنوشت ساز از یک سو حق و از سوی دیگر تکلیف مردم است.

حق مردم است؛ چرا که با حضور با بصیرت و اندیشمندانه خود در پای صندوق‌های رای و آگاهی و شناخت کامل از ساز و کارهای نامزدهای انتخابی، بتوانند یک انتخاب اصلح داشته باشند و هم تکلیف آنان است، چرا که با حضورشان نظام اسلامی کشورمان، در برابر هر گونه تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی، قوام گرفته و بیمه می‌شود و این حرکت ارزشی، همچون سال های گذشته مشتی محکم بر دهان دشمنان و سلطه جویان غربی خواهد بود.

به همین دلیل است که در انتخابات حضور پرشور مردم انقلابی میهنمان را می‌طلبد. حضور در انتخابات یکی از مهمترین و حساس ترین اقداماتی است که مشارکت سیاسی مردم و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی را در بر دارد و می توان گفت که این رویداد اگر هر چه با کیفیت و تدبیر اندیشی مسولین و مردم برگزار شود می تواند دژ مستحکمی در برابر آسیب های احتمالی از سوی دشمنان باشد.

در حال حاضر که در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران اسلامی در سال 96 هستیم، با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و مشکلات معشیتی موجود، باید دانست که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست، نباید در این برهه از زمان که دارای حساسیت های خاص خود است، در زمینه های فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی دچار خسران شویم.

حضور مردم در پای صندوق های رای و انتخابی درست، همه نیازمند شناخت و آگاهی داشتن از برنامه ها و خط و مشی های کاندید های انتخاباتی است.

این حق مردم است که بدانند، بشناسند و در ذهن خود حلاجی کنند که کدام یک از نامزدهای داوطلب، برآورده کننده حداقل نیازهای روز مره شان خواهد بود؛ که این امر جز با شناخت مهیا نیست. شناختی که قرار است در روزهای تبلیغات حاصل شود تا در این بازه زمانی هر فرد داوطلب بکوشد تا مردم را از کلیات اهداف و اقدامات که در دستور کار خویش دارد، آشنا سازد.

نامزدهای انتخاباتی باید بدانند که وعده های رنگارنگ اما پوشالی آنان گره گشای مشکلات مردم نخواهد بود، و روا نیست برای جلب توجه و کسب آراء از قول و قرارهایی صحبت کنیم که پس از پایان انتخابات آن را به فراموشی بسپاریم، و به عبارتی پیمانی که با مردم در روزهای پرطلاتم انتخابات بسته ایم را در روزهای گذر از این رویداد بشکنیم.

باید باور داشت که وعده های کاذب برخی از داوطلبان انتخابات درمانگر مردم نخواهد بود، نه تنها حلال مشکلات جامعه نخواهد بود بلکه از طرفی باعث صلب اعتماد از جامعه و مردم می شود. که این تهدید و خطری جدی خواهد بود که جامعه را احاطه خواهد کرد و چه بسا دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی کشورمان را به منزلگاه مقصود که در پی رخنه کردن در افکار عمومی ملتمان هستند، برساند.

در زیر به بخشی از فرمایشات امام راحل در این زمینه اشاره می شود:

- امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است، بلکه وظیفه ای شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن، شکست جمهوری اسلامی است، که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرایض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است.

- انتخابات سرنوشت حتی شمایی که در آنجا هستید را تعیین می‏کند. یک امری که سرنوشت آحاد ملت در دست اوست، وظیفه آحاد ملت است که در آن دخالت کنند، مربوط به یک قشری، دو قشری نیست، همه باید در این دخالت بکنند.

آنانکه خدمت بر مردم از بزرگترین آرزوهایشان و درد و رنج مردم درد خودشان است، باید کلمه به کلمه گفته هایشان را مدیریت و خود ناظر بر رفتار و اعمالشان در روزهای تبلیغات باشند، چرا که مردم وعده ها را فراموش نخواهند کرد و زندگی خود را بر پایه همین چراغ سبزهایی برنامه ریزی می کنند که در روزهای جلب توجه و کسب آراء به ایشان داده شده؛ و این به مثل معروفی نباشد که پیمانی که در روزهای طوفانی بسته باشی در روزهای آرام فراموش کنی.

از نخستین روزهای انقلاب اسلامی، این وحدت و اعتماد مردم به حاکمیت و دولتمردان بود که کشتی نجات بخش انقلاب را در این دریای پر طلاتم و طوفانی، امروزه به سمت و سوی آرامش سوق داده است، ملت همیشه در صحنه جمهوری اسلامی برای نهال نو پای انقلاب از تمام دارایی های خود چشم فرو بست تا امروز تبدیل به درختی تنومند شود که همگان در زیر سایه اش در کمال افتخار و اقتدار زندگی کنند. باید قدردان جانفشانی ها و از خودگذشتگی های مردم این آب و خاک بود.

پیامبر اعظم اسلام- صلّی اللّه علیه و آله - فرمودند: «هر که ایمان به خدا و روز جزا دارد باید چون وعده نماید، به آن وعده وفا کند.» (اصول کافی، ج2، ص270، حدیث 2)

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها