یادداشت/ سردار تقی مهری

همه چیز را همگان دانند

باور داشته باشیم که همه چیز را همگان دانند و اگر با موضوعی خارج از حیطه تخصص خود مواجه شدیم پیش از زبان گشودن، از کارشناسان متخصص مورد وثوق اطلاعات لازم را کسب کرده تا سخن نسنجیده ما موجب خسران دیگران نشود.
کد خبر: ۲۳۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ - 19April 2017
همه چیز را همگان دانندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سردار تقی مهری رئیس‌ پلیس راهور ناجا در یادداشتی نوشت:
 
همه ما در تعاملات و محاورات روزمره خود با کسانی روبه‌رو بوده‌ایم که با چرخش سخن به هر وادی، آنها را صاحب‌نظر و متخصص در آن حوزه یافته ایم؛ خواه سخن از فنون آشپزی باشد یا از روش‌های حفاظت محیط‌زیست یا... آنان همواره حرفی برای گفتن داشته و خواهند داشت. در بعد اجتماعی این دسته از صاحب نظران کسانی هستند که از اظهارنظرهای خود در رسانه‌ها به دنبال اهداف خاص شغلی، اقتصادی و غیره هستند.

در ایام نوروز و سایر طرح‌های ترافیکی به‌منظور مدیریت سفرها و به حداقل رساندن خسارات و کشته‌های ناشی از تصادفات به‌طور گسترده از رسانه ملی و سایر رسانه‌های فعال در ایام تعطیل استفاده شده و به‌صورت منظم و روزانه آمار سفرها و خسارات ارائه می‌شد. عموم مردم که جامعه هدف برنامه‌های رسانه‌ای پلیس راهور محسوب می‌شوند هر یک به تناسب برنامه سفر خود از آن بهره بردند. در مقاطعی که با اوج سفرها مواجه هستیم، آمار جان‌باختگان با رویکرد انذاری و اخطار به کسانی که در سفر به سر می‌برند منتشر می‌شود.

آماری که توسط پلیس از جان باختگان سر صحنه تصادف انتشار می‌یابد در هر روز از اجرای طرح به روز رسانی شده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان افزایش یا کاهش آن به درصد اعلام می‌شود، به نحوی که تا روز 12 فروردین آمارها از کاهش 8 درصدی، تا روز 13 فروردین کاهش 12 درصدی و تا روز 14 فروردین از کاهش 10 درصدی جان‌باختگان در طول طرح نوروزی 96 حکایت داشت که این تغییرات آماری مبتنی بر رویدادها و تصادفات از نگاه برخی صاحب‌نظران به تناقض آماری تعبیر شد.

هر چند پلیس در طول اجرای طرح به انتشار آمار سر صحنه تصادف اقدام می‌کند لیکن آمار مورد استناد به منظور برنامه‌ریزی‌های کلان، آمار سازمان پزشک قانونی خواهد بود که پس از تعیین وضعیت مصدومان در بیمارستان‌ها از سوی آن سازمان به صورت ماهانه و منظم منتشر می‌شود.

اظهارنظر دیگری که برای تضعیف روحیه خدمتی پلیس راه ارائه شد، اعلام تصادف زنجیره‌ای توسط یک مسئول پیش از تکمیل تحقیقات در تصادفات محور باغچه خراسان رضوی بود! اقدامی که باعث رسوب خستگی در تن و جان نوروزبانان بی‌نوروزی شد که تنها انگیزه‌شان پس از رضایت خداوند آسایش و لبخند هموطنانشان بود. مطلبی که انتشار بی‌موقع آن و علی‌الخصوص ادبیات نادرست آن آزردگی خاطر خدمتگزارانی را سبب شد که با همت خود در طول سال 95 توانسته بودند پرچمدار بیشترین کاهش جان‌باختگان در سطح استان‌های کشور باشند.

باور داشته باشیم که همه چیز را همگان دانند و اگر با موضوعی خارج از حیطه تخصص خود مواجه شدیم پیش از زبان گشودن، حداقل از کارشناسان متخصص مورد وثوق اطلاعات لازم را کسب کرده تا سخن نسنجیده ما موجب خسران دیگران نشود و چه زیبا فرموده است مولایمان حضرت علی(ع) که «فضیلت انسان زیر زبانش نهفته است.»

منبع: جام جم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار