آیا آمریکا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد؟

برخی از رسانه‌های خارجی نامه «تیلرسون» به کنگره را به عنوان تمدید تعلیق تحریم‌ها معرفی کرده‌اند، اما این نامه صرفا گزارش‌دهی دولت آمریکا به کنگره بوده است.
کد خبر: ۲۳۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶ - 19April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز (سه‌شنبه) در نامه‌ای به کنگره این کشور، پایبندی ایران به برجام را تائید کرد و در عین حال گفت شورای امنیت ملی آمریکا در حال بازبینی برجام است.

انتشار این نامه موجب شد تا برخی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارش‌های خود عنوان کنند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرده است.

هرچند نامه تیلرسون اولین تائیدیه رسمی دولت ترامپ در مورد پایبندی کامل ایران به برجام بود، اما به معنی تمدید تعلیق تحریم‌های ایران نیست.

دو سال پیش کنگره آمریکا با تصویب قانون موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای»، دولت این کشور را ملزم کرد که هر 90 روز یک بار وضعیت پایبندی ایران به برجام را گزارش کند.

نامه دیروز تیلرسون در واقع اجرای الزام دولت در این قانون بود و ارتباطی به تمدید تعلیق تحریم‌ها نداشت.

دولت آمریکا در عین حال در برجام متعهد شده است که اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند. بر اساس اختیارات اجرایی رئیس‌جمهور، این توقف اجرای این تحریم‌ها، باید هر 120 روز تمدید شود.

آخرین بار 19 ژانویه، یعنی آخرین روز کاری دولت «باراک اوباما» بود که تعلیق این تحریم‌ها تمدید شد. از این رو، دولت جدید آمریکا تا 19 ماه می (29 اردیبهشت) برای تمدید تعلیق تحریم‌ها فرصت دارد.

تیلرسون در نامه دیروز نوشته است که روند بازبینی برجام ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که روند بازبینی این توافق و اعلام رسمی موضع دولت ترامپ، تا چه زمان طول بکشد، اما فعلا تاریخ مهم بعدی در مسیر برجام، پایان اردیبهشت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار