گلعلی بابایی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ادبیات «انقلاب و دفاع مقدس» یک سَر و گردن از ادبیات کشور بالاتر است/ تنفر «شهید آوینی» از جریان روشنفکری وابسته

نویسنده کتاب «پیغام‎ ماهی‌ها» با اشاره به جایگاه ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات انقلاب و دفاع مقدس بر اساس مستندات، تعداد تیراژ و استقبال مخاطبین یک سَر و گردن از ادبیات کشور بالاتر است.
کد خبر: ۲۳۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ - 20April 2017
ادبیات «انقلاب و دفاع مقدس» یک سَر و گردن از ادبیات کشور بالاتر است/ تنفر «شهید آوینی» از جریان روشنفکری وابسته«گلعلی بابایی» پژوهشگر و نویسنده ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلاب، اظهار داشت: تعریف درست هنر انقلاب آن چیزی است که در بیانات حضرت امام خمینی(ره) در منشور هنر سال 1367 در پیام هفته دفاع مقدس به آن اشاره شد؛ این بیانات به عنوان مهم‌ترین منشور هنر انقلاب اسلامی معرفی شده است.

وی گفت: هنر انقلاب، هنری است که بازگو کننده معضلات اجتماعی و مشکلات مردم است. هنرمند کسی است که رنج مردم از ظلم و ستم دوران در غالب هنر به جامعه معرفی می‌کند.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به جایگاه هنر انقلاب عنوان کرد: هنر انقلاب در مدتی که انقلاب به ثمر رسیده است و با بروز و ظهور هنرمندان مختلف فعالیت‌های مختلفی را به ثمر نشانده است. یکی از مهم‌ترین هنرمندان تراز انقلاب شهید آوینی است که هفته هنر انقلاب به دلیل شهادت ایشان نامگذاری شده است.

بابایی ادامه داد: شهید آوینی فعالیت‌های گسترده‌ای که در بُعد مکتوبات و کارهای مستند (روایت فتح) انجام داد و نقدهای سینمایی که در مجلسه سوره به چاپ رساند که بسیاری از معضلات را بیان کردند، ولایت پذیری خودشان را نسبت ولایت فقیه نشان داد و تنفرش را نیز نسبت به جریان روشنفکری وابسته و کسانی که خودشان را هنرمند می‌دانند ولی دردی از جامعه را احساس نمی‌کنند، را ابراز داشت.

وی خاطر نشان کرد: در کنار شهید آوینی در طول سال‌های پس از انقلاب، هنرمندان برجسته‌ دیگری در عرصه‌های سینما، ادبیات و هنر کارهایی در شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران تولید کردند.

نویسنده کتاب «پیغام ماهی‌ها» درباره قله‌های پیشروی هنر انقلاب، گفت: هنر مسئله‌ای است که همیشه راه پیشرفت دارد و راه پایانی در آن نیست. بسیاری از معضلات جامعه را می‌توان با هنر به مردم معرفی کرد تا از آن جلوگیری شود.

بابایی افزود: خیلی از حماسه‌هایی که در طول سال‌های دفاع مقدس آفریده شده است در جبهه خط مقدم نبرد و در خانواده‌های شهدا مسائلی است که هنوز جای کار دارد و هنرمندان هنوز می‌توانند سوژه‌های تازه‌ای را در این عرصه بپرورانند.

وی ادامه داد: ادبیات یکی از بخش‌هایی از هنر است که بیشترین پیشرفت را داشته است. ما می‌توانیم ادعا داشته باشیم که ادبیات انقلاب و ادبیات دفاع مقدس ما یک سَر و گردن از ادبیات کشور بالاتر است. این مسئله را با توجه به آمار و ارقام و مخاطبین عرض می‌کنیم. تیراژ کتاب‌های دفاع مقدس نوشته می‌شود مبین این حرف است.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها