شیخ نعیم قاسم:

مقاومت آماده مقابله با حماقت احتمالی رژیم صهیونیستی است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مقاومت در اوج آمادگی به سر می‌برد و اگر رژیم صهیونیستی مرتکب حماقتی شود، حزب‌الله آماده رویارویی است. سوریه هرگز مقاومت را مشغول نکرده است.
کد خبر: ۲۳۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴ - 20April 2017
مقاومت آماده مقابله با حماقت احتمالی رژیم صهیونیستی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به موضع این حزب درباره قانون انتخابات گفت: من آنچه حزب الله بارها اعلام کرده را مورد تاکید قرار می دهم که قانون رضایت همه طرفها را جلب می کند. هر قانون ملی به نفع مسلمانان و مسیحان لبنان است.

وی درباره بحث و جدل های حزب الله با جریان ملی آزاد درباره قانون انتخابات نیز افزود: طبیعی است که با برخی امور موافق و با برخی دیگر مخالف باشیم این تاثیری بر ائتلاف و هم‌پیمانی ندارد و به زیان آن نیست. برخی تحلیل های رسانه ای در این باره درست نیست. کسانی که به دنبال صید از طریق گل آلود کردن هستند چیزی به دست نخواهند آورد. ساز و کارها در زمینه قانون انتخابات وجود دارد.

نعیم قاسم در ادامه درباره سوریه، موضع آمریکایی ها و حمله اخیر به الشعیرات گفت: آمریکا در زمینه سوریه گزینه های تفصیلی خود را مشخص نکرده است آنها نیاز به دستاوردهای مستقیم در میدان را ضروری می بینند. ترجمان آن تفکر آزادسازی رقه از داعش است. اما درباره حمله به الشعیرات نیز باید آن را حادثه محدود و تمام شده بدانیم. واشنگتن قصد داشت که بگوید در عرصه هست. بازتاب سیاسی حمله به الشعیرات برای آمریکا مهم بود تا تحول میدانی. این با اطلاع دادن حمله به روسها و سرخوردگی اسرائیلی ها پس از شادی نخست نمایان شد. آمریکا گزینه های دقیقی ندارد و طی ماههای آینده باید منتظر تحولاتی باشیم. زمانی که آزادسازی رقه که همزمان با پایان عملیات آزادسازی موصل خواهد بود، انجام شود می توان از امکان حضور طرفهای مختلف از جمله آمریکا برای بررسی حقوق سیاسی سخن گفت.

وی افزود: راهکار سیاسی در سوریه اگر طرف های اصلی مانند آمریکا، روسیه، عربستان، ایران، ترکیه، سوریه و معارضان مشارکت نکنند، در کار نخواهد بود. عدم مشارکت آمریکا و تعطیل کردن همه گامها از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس به مفهوم این است که در برابر ما گزینه های سیاسی روشنی نیست.

وی درباره درخواست های جدیدی که به ویژه از سوی اردن و ترکیه درباره رفتن بشار اسد مطرح می شود نیز گفت: بشار اسد اساس راه حل است و وی از هر راه حلی حمایت خواهد کرد؛ موضوع ماندن اسد در قدرت تمام شده و قطعی است و قابل بحث نیست و در هر گامی که ترسیم شود بشار اسد یکی محورهای اساسی است.

نعیم قاسم درباره تحرکات گروههای مسلح در مرز اردن با سوریه و آماده شدن برای تشدید تحرکات در درعا نیز بیان کرد: درباره اردن باید آگاه باشیم که تکفیری ها در این کشور در حال رشد هستند و این نگرانی وجود دارد که بحران سوریه به خاک این کشور منتقل شود. همه اقدامات مرتبط با اردن دفاعی و پیشگیرانه است اما آنچه در درعا می گذرد نبرد بهبود شروط است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان درباره کفریا و فوعه و اتهاماتی که به حزب الله درباره تغییرات جمعیت شناسی زده می شود نیز گفت: بیشتر از دو سال است که فوعه و کفریا که ۱۶ هزار شهروند دارند و بیشتر آنها زنان و کودکان و سالمندان هستند تحت محاصره شدید هستند و با تجاوزهای گروه‌های تروریستی در اطراف آن مواجهند؛ در این برهه زمانی دیگر راه‌حلی منطقی جز تخلیه بر اساس توافقی که حاصل شد، نبود. میان آرامش شهروندان باقی مانده در فوعه و کفریا و ادامه محاصره آنها، راه‌حل اول بهتر بود. این منصفانه نیست که این موضوع تعبیر به «تغییرات دموگرافی» شود زیرا مربوط به افرادی می‌شود که در برابر مرگ تدریجی هستند اما حل تغییرات جمعیت شناختی بخشی اساسی از راه‌حل سیاسی سوریه و بازگرداندن مردم به شهرهایشان است.

نعیم قاسم درباره احتمال جنگ با رژیم صهیونیستی در تابستان نیز اعلام کرد: همه شواهد نشان می دهد که اسرائیل به دنبال جنگ جدید ضد لبنان نیست؛ نه اینکه مرام اخلاقی داشته باشد بلکه می داند که هر جنگی ضد لبنان به زیان آن است و شواهد مثبت میدانی یا سیاسی برای آن نیست. علاوه با آن آشفتگی اسرائیل درباره ضعف جبهه داخلی در برابر هر جنگی و نیز منتظر سرنوشت امور سوریه ماندن را نیز باید اضافه کرد. اما درباره خودمان باید بگوییم که مقاومت در اوج آمادگی به سر می برد و اگر اسرائیلی ها مرتکب حماقتی شوند، حزب الله آماده رویارویی است. سوریه هرگز مقاومت را مشغول نکرده است.

درباره تحریم های آمریکا ضد حزب الله نیز گفت: دولت لبنان مسئول پیگیری تحریم های آمریکا به شکل فعال و مسئولانه است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها