محقق:

انجمن ادبی، بنگاه اقتصادی نیست

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی گفت: انجمن ادبی، بنگاه اقتصادی، تور گردشگری، کتابفروشی، موسسه انتشاراتی و حزب نیست و نباید فعالیت اصلی خود را فراموش کند.
کد خبر: ۲۳۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ - 21April 2017
محقق: انجمن ادبی، بنگاه اقتصادی نیست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «جواد محقق» معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در کارگاه آموزشی انجمن‌های ادبی، به بیان تجربه خود در ایجاد انجمن ادبی «میلاد» در شهر همدان در سال‌های نخستین پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

وی که سخنان خود را با عنوان «انجمن ادبی چه چیزی نیست؟» ارائه می‌داد، گفت: انجمن‌های ادبی از قدیمی‌ترین انجمن‌ها در کشور ما و کشورهای پیرامونی ماست؛ اما با وجود این قدمت و تأثیرگذاری، هیچگاه از نظم و نسب (به جز با اتکا به نام گردانندگانش) برخوردار نبوده است.

محقق ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، تعدادی از انجمن‌های ادبی به دلایل گوناگون تعطیل شدند و من به واسطه تجربه حضور در برخی از انجمن‌های ادبی همدان در سال‌های قبل، انجمن ادبی «میلاد» را تأسیس کردم. فعالیت‌های این انجمن با بروز مشکلاتی برای من که تازه تشکیل خانواده داده بودم، همراه بود؛ اما هیچگاه آن را رها نکردم تا اینکه فعال‌ترین انجمن ادبی کشور شد. بعد از چند سال به منظور تدریس در مدرسه ایرانیان در خارج از کشور، برای مدتی از ایران رفتم و بعدها در تهران ساکن شدم. با این حال، این انجمن به عنوان نخستین انجمن استانی در سطح کشور، همچنان به فعالیت خود در همدان ادامه می‌دهد.

وی افزود: تا سال 65 که انجمن ادبی «میلاد» را مدیریت می‌کردم، بیش از 65 شب شعر و جُنگ ادبی برگزار کردیم که با حضور شاعران بزرگ و در شهرهای مختلف استان همدان برگزار می‌شد. در آن زمان به میهمانان خود مبلغی پرداخت نمی‌کردیم و شاعران، با اشتیاق و بدون درخواست هزینه‌ای در شب‌های شعر شرکت می‌کردند؛ موضوعی که متأسفانه این روزها شاهدش نیستیم.

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: با استفاده از کم‌ترین امکانات و با بهره‌گیری از استعدادهای موجود در آموزش و پرورش و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، برنامه‌های خود را اجرا می‌کردیم و رمز آن، همدلی، هماهنگی، بی‌توقعی، کارآیی و پرداختن به رشد بود؛ موضوعی که انجمن‌های ادبی در این روزگار هم باید به آن بسیار توجه کنند.

محقق تأکید کرد: درباره آنچه در انجمن ادبی نباید به آنها پرداخت، می‌توان به ریاست‌طلبی و جلوگیری از انشعاب‌های متعدد اشاره کرد. این ریاست‌طلبی و انشعاب به ایجاد رقابت ناسالم و کاستن از کمیت و کیفیت فعالیت‌های انجمن منجر خواهد شد. بنابراین باید تا آنجا که امکان دارد از فردیت و تنش‌های بی‌حاصل و ایجاد درگیری، دوری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اعطای نظم به جلسات و تن دادن به نقدهای ارایه شده در جلسات شعرخوانی، در فعالیت انجمن‌های ادبی بسیار مهم است. همچنین از دلایل ماندگاری انجمن‌های ادبی این است که از محدوده شعرخوانی فراتر بروند و به پژوهش و فعالیت‌های مطالعاتی هم بپردازند و حتی آثار خود را منتشر کنند.

این شاعر پیشکسوت در تأکیدی دوباره گفت: انجمن‌های ادبی باید از رقابت با سایر انجمن‌های ادبی بپرهیزند؛ زیرا رقابت بین انجمن‌های ادبی به افول آنها منجر خواهد شد.

محقق همچنین گفت: باید بدانیم که انجمن‌های ادبی بنگاه اقتصادی، تور گردشگری، کتابفروشی، موسسه انتشاراتی و حزب نیستند. هرچند می‌توانند در هر یک از این حوزه‌ها حضور داشته باشند؛ اما نباید فعالیت اصلی خود را ـ که پرداختن به شعر و ادبیات است ـ فراموش کنند.

معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی در پایان سخنانش با گفتن اینکه از وظایف انجمن‌های ادبی، پایش کردن خود است، اظهار کرد: گسترش انجمن‌های ادبی بستگی به این دارد که فعالیت‌های بیشتر و بهتری داشته باشند. بر این اساس نیازمند آن هستیم که انجمن خود را به عنوان انجمن صنفی پایدار نگه داریم و احترام پیشکسوتان را حفظ کنیم و بدانیم که زدن اتهام گوشه‌گیری و انزوا به دیگران، ما را تضعیف خواهد کرد.

آیین اختتامیه و معرفی 27 طرح برگزیده و تقدیری از میان 52 طرح راه‌یافته به بخش پایانی جشنواره، بعدازظهر امروز جمعه اول اردیبهشت، با حضور سیدرضا صالحی‌ امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در مجتمع آدینه تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها