بشار اسد:

هیچ حمله شیمیایی در ادلب صورت نگرفته است

رئیس جمهوری سوریه معتقد است، اصلا حمله شیمیایی در «خان شیخون» رخ نداده و این حادثه تنها اقدامی تحریک آمیز برای حمله آمریکا به سوریه بوده که از سوی گروه القاعده برنامه ریزی شده بود.
کد خبر: ۲۳۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸ - 21April 2017
هیچ حمله شیمیایی در ادلب صورت نگرفته است

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» روسیه، دیدگاه خود در رابطه با حادثه رخ داده در استان ادلب را شرح داد.

به گفته وی، هیچ حمله شیمیایی در آنجا صورت نگرفت، بلکه این حادثه یک اقدام تحریک آمیز بود که برای انجام حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات لازم بود. بشار اسد یادآور شد، هرچند ارتش سوریه به تاسیسات تروریستها در نزدیکی خان شیخون حمله کرد، ولی هیچ سلاح شیمیایی نه در آن زمان و نه زمانی که در غرب ادعا کرده اند، مورد استفاده قرار نگرفته است.

امدادگران بدون پوشش محافظ، ادعای حمله شیمیایی را نقض می‌کند

رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه یادآور شد که تصاویر فیمبرداری شده توسط نیروهای «کلاه سفید» از حادثه خان شیخون، کاملا مغایر با نظریه استفاده از گاز سارین در این شهر است. به گفته وی، در تصاویر منتشر شده دیده می شود افرادی که به مصدومان ظاهرا حمله شیمیایی در محل کمک می کنند، هیچ پوشش محفاظتی در برابر مواد شیمیایی ندارند.

بشار اسد گفت: «حتی اگر بخواهیم به تصاویر ویدئویی منتشر شده در مورد این حادثه رجوع کنیم، دیده می شود که نیروهای امدادی که در حال کمک به مردم آسیب دیده بودند، هیچ ماسک، دستکش و یا لباس محافظی پوشیده ندارند و با آرامش در حال تردد هستند. چطور چنین چیزی ممکن است؟ این واقعیت دقیقا مغایر با نظریه استفاده از گاز سارین در این حمله است که خود امدادگران «کلاه سفید» مدعی آن شده اند. اگر چنین بود که آنها هم به همراه مردم شهر کشته می شدند. بنابراین نمی توان برای محکومیت این حادثه به فیلمهای ویدئویی، بخصوص آنچه از سوی گروه تروریستی القاعده گرفته شده، استناد کرد.

لازم به یادآوری است که گروههای مسلح مخالف سوری در تاریخ 4 آوریل از کشته شدن 80 شهروند غیرنظامی در حمله شیمیایی در شهر خان شیخون در استان ادلب خبر دادند که بیش از 200 نفر نیز مصدوم برجای گذاشت. آنها نیروهای دولتی سوریه را مسئول این حمله معرفی کردند. مقامات دمشق بشدت این ادعا را تکذیب و تاکید کردند که ارتش سوریه هرگز از سلاح شیمیایی علیه مردم این کشور و حتی در حمله به تروریستها استفاده نکرده است.  

اگر حمله شیمیایی صحت دارد، چرا شهر تخلیه نشد؟

بشار اسد در این مصاحبه تاکید کرد که اصلا حمله شیمیایی در استان ادلب سوریه صورت نگرفته است و این حادثه اقدامی تحریک آمیز بوده که برای انجام حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، مورد نیاز آنها بوده است.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به عجیب بودن این مسئله که اگر حمله شیمیایی صورت گرفته بود، چرا شهروندان این شهر از آنجا تخلیه نشدند، گفت: «ما بر این عقیده هستیم که این حادثه تنها اقدامی تحریک آمیز بود و دلیل آن هم بسیار ساده است، اگر در این شهر گاز شیمیایی پخش شده و یا مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود که در آنجا تنها 60 نفر کشته نمی شدند. ضمن اینکه در این شهر پس از این حادثه، مردم همچنان زندگی می کنند. چرا آنها از شهر تخلیه نشدند؟ حتی یک نفر هم از شهر خارج نشده و زندگی معمول مردم همچنان ادامه دارد، در حالیکه ادعا شده که در این شهر از تسلیحات کشتار جمعی استفاده شده است!»

بشار اسد ضمن یادآوری اینکه بعد از این حادثه، به پایگاه هوایی الشعیرات حمله شد که آمریکا ادعا می کند حمله شیمیایی ادلب از آنجا صورت گرفته، افزود: «آنها به همه انبارها و تاسیسات این پایگاه حمله کردند، ولی جالب است که هیچ گازی در منطقه پایگاه منتشر نشده است. هیچیک از افسران و کادر نظامی ما در این پایگاه دچار مصدومیت نشانی از استنشاق هیچ گازی نشده اند. به همین دلیل ما معتقدیم که هیچ گازی اصلا در کار نبوده است. این حادثه تنها اقدامی تحریک آمیز بود تا بهانه ای برای حمله موشکی آمریکا شود و دقیقا هم این حادثه رخ داد.»

اختلاف زمانی بین حمله ارتش سوریه و زمان ادعایی حمله شیمیایی

وی با اشاره به اینکه، دولت سوریه هیچ اطلاعاتی در دست ندارد که ثابت کند در تاسیسات متعلق به تروریستها در مجاورت شهر خان شیخون که مورد حمله هواپیماهای سوریه قرار گرفتند، مواد شیمیایی و سمی نگهداری می شده است، افزود: «این منطقه تحت کنترل "جبهه النصره" قرار دارد که در واقع به گروه القاعده وابسته است. تنها اطلاعاتی که جهان در مورد این حادثه بدست آورده، اخبار منتشره آنها در شبکه های اجتماعی و سایتهای اینترنتی است که غرب هم برای ادعای خود به آنها استناد کرده است. ولی ما ارزیابیهای صورت گرفته بر اساس این اطلاعات را کاملا بی پایه و اساس می دانیم. ما نمی دانیم که آیا این حمله در ساعت 11.30 صبح روزی انجام شده که به تاسیسات تروریستها حمله شده است. در حالیکه آنها مدعی شده اند حمله در ساعت 6 الی 6.30 صبح انجام شده که ما در آن زمان اصلا حمله ای نداشتیم. بنابراین ادعای صورت گرفته کاملا تحریک آمیز بوده و اصلا هیچ حمله شیمایی در کار نبوده است.»

رهبر سوریه تاکید کرد: «همه آنچه شما در تصاویر و فیلمها می بینید، همان چیزهایی است که طی یکی دو سال اخیر در مستندات تهیه شده توسط «کلاه سفیدها» دیده می شود. این سازمان بارها عکسها و فیلمهایی را از محل درگیریهای نظامی در سوریه منتشر کرده اند که بعدها معلوم شده اصلا واقعی نیستند. مثلا پسربچه ای را خوابانده و روی او خاک و خون می ریزند تا نشان دهند که او قربانی حمله هوایی ارتش سوریه به مناطق مسکونی است. ما اطمینان داریم که این حادثه نیز بخشی از فعالیت آنها و صحنه سازی از قبل برنامه ریزی شده برای نشان دادن حمله شیمیایی است و به همین دلیل هم آنها مایل نیستند که تحقیقاتی در رابطه با این حادثه انجام شود.»

بشار اسد این اظهارات را زمانی عنوان کرد که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی با اکثریت آراء، طرح پیشنهادی روسیه و ایران در مورد انجام تحقیقات کارشناسی در مورد حمله شیمیایی در شهر خان شیخون و پایگاه هوایی الشعیرات، مورد مخالفت قرار گرفت.

غرب مایل نیست کارشناسی به سوریه اعزام شود

رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه همچنین تاکید کرد که کشورش نامه ای را برای سازمان ملل متحد ارسال نموده که در آن خواستار تحقیقات در مورد ادعای حمله شیمیایی به خان شیخون شده، ولی تاکنون پاسخی از سوی این سازمان دریافت نکرده است.

اسد گفت: «ما بطور رسمی نامه ای به سازمان ملل فرستاده و خواستار اعزام گروه کارشناسی به خان شیخون شده ایم. جای تعجب ندارد که تا این لحظه چنین اقدامی را انجام نداده اند، برای اینکه آمریکا و کشورهای غربی مایل نیستند که هیچ گروه حقیقت یابی به سوریه اعزام شود.»

او با یادآوری اینکه بعد از نخستین حمله شیمیایی چند سال قبل تروریستها به ارتش سوریه در استان حلب نیز دمشق از سازمان ملل خواست  تا تحقیقات لازم انجام گیرد تا ثابت شود که تروریستها از گاز سمی استفاده کردند، افزود: «بعد از آن نیز موارد مشابهی رخ داد، ولی سازمان ملل هیچ هیئتی را برای تحقیق به سوریه نفرستاد. اکنون نیز شاهد هستیم که آنها همین کار را انجام می دهند.

رئیس جمهوری سوریه گفت: «علت آن است که اگر کارشناسان بیایند، مشخص خواهد شد که همه قصه پردازیهای آنها در مورد آنچه در خان شیخون رخ داده، دروغ بوده است. به همین دلیل هم آنها هیچ گروهی را به این شهر اعزام نخواهند کرد. تا آنجا که من می دانم روسیه و ایران خواستار تحقیقات کارشناسی در باره این حادثه شده اند، ولی تاکنون هیچ خبر مثبتی در این رابطه به ما نرسیده است.»

دقیقا همزمان با سخنان بشار اسد، خبرگزاریها خبر خودداری شورای اجرایی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای انجام تحقیقات در مورد حمله شیمیایی در شهر خان شیخون را منتشر کردند.

در مسکو بر این عقیده هستند که نتیجه رای گیری در این شورا که با طرح پیشنهادی روسیه و ایران در این زمینه مخالفت شد، نشان دهنده تلاش کشورهای غربی برای پنهان کردن حقایق پیرامون این حادثه است.

اکنون مسئله سوریه در سطح شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی قرار می گیرد. امروز، جمعه قرار است کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در سوریه، گزارش خود را به شورای امنیت ارائه دهد.

 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها