آمریکا به عربستان بمب‌های هوشمند می ‌فروشد

در سایه تداوم تجاوزگری عربستان به یمن، دولت آمریکا درحال بررسی فروش بمب های هدایت شونده دقیق به این کشور است.
کد خبر: ۲۳۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ - 21April 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از العالم، ائتلاف تحت فرماندهی عربستان از سه سال پیش حمله همه جانبه را به یمن آغاز کرد که به کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی و آوارگی میلیونی مردم این کشور منجر شده است.

سازمان های بین المللی نیز درخصوص بروز قحطی و کمبود دارو در نتیجه انهدام ساختار زیربنایی یمن و محاصره همه جانبه آن هشدار داده اند.

با این حال، آمریکا درحال بررسی از سرگیری فروش مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان است که واشنگتن را شریک جرم عربستان در کشتار غیرنظامیان کرده است.

اما از سوی دیگر، آمریکا برای کاستن از انتقادهای بین المللی به خاطر حمایت خود از عربستان در تجاوزگری علیه یمن، به زعم خود تلاش می کند که تعهداتی از عربستان درخصوص غیرنظامیان در یمن بگیرد.

یک مسئول آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: "ما از سعودی ها می خواهیم که تعهد خود در استفاده مناسب از این ابزارها را نشان دهند".

وی ادعا کرد که از جمله این ابزارها، سامانه های هدایت شونده به ارزش 390 میلیون دلار است که باعث می شود که گلوله های غیرهدایت شونده را به مهمات هدایت شونده تبدیل کند که انتظار می رود دقت بیشتری در حمله به اهداف داشته باشد.

ماه گذشته انتظار می رفت که قرارداد فروش سلاح به عربستان اعلام شود، اما با اعتراض سازمان های حقوق بشری و قانونگذاران آمریکایی روبرو شد که اکثر آنها دموکرات بودند و همین امر نیز اوضاع را پیچیده کرد.

کمسیاریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که از ماه مارس 2015 میلادی تاکنون 4800 نفر در حمله ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا کشته شده اند.

برخی منابع دیگر شمار قربانیان را تا بیش از 10هزار نفر عنوان کرده اند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها