به بهانه حذف «ماه گرفتگی» از لیست اکران؛

آیا مدیریت اکران استراتژیک عمل می‌کند؟/ سود و زیان‌های اکران «ماه گرفتگی»

عدم اکران فیلم «ماه گرفتگی» با وجود اقدامات صورت گرفته برای اکران این اثر سینمایی در ایام انتخابات، بدون شک به مثابه نادیده گرفتن سینمای متعهد و در ادامه روند بایکوت این‌گونه آثار از سینمای کشور خواهد بود.
کد خبر: ۲۳۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ - 22April 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کمتر از 30 روز تا آغاز دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور باقی مانده است و این روزها کمتر محفلی وجود دارد که عاری از بحث و گفت‌وگو در این باره باشد.

تمرکز برنامه‌های رادیو و تلویزیون این روزها نیز بر محور همین مسئله و موضوع متمرکز است تا منویات رهبر معظم انقلاب درباره «انتخابات سالم، با امنیّت و گسترده» تحقق یابد. نقش رسانه‌های جمعی از جمله رادیو و تلویزیون، روزنامه‎‌ها و نشریات و رسانه‌های نوین گروهی در این میان تعیین کننده خواهد بود. بی‌گمان مهمترین رویکرد این روزهای رسانه‌ها باید حول محور «اتحاد و بصیرت» دهی باشد.

استفاده از تجربیات انتخابات‌ گذشته و درس گرفتن از مقاطع حساس می‌تواند در این رویکردها تاثیرگذار باشد. دوری از ایجاد فضای تشنج‌زا و تاکید بر همبستگی ملی، این روزها با توجه به هجمه‌های رسانه‌های معاند ضروری است. ظرفیت سینما در این میان حلقه مفقوده سال‌های گذشته به شمار می‌آید که امسال با وجود اثری همچون فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» پوشش داده شده است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 آیا مدیریت اکران استراتژیک عمل می‌کند؟/ سود و زیان‌های اکران «ماه گرفتگی»

«ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی به رویدادها و حوادث سال ۱۳۸۸ می‌پردازد. وقایع سال ۸۸ به رغم اهمیتش در تاریخ کشورمان و حساسیت‌اش در عرصه سیاست و اجتماع، در سینما کم فروغ ترین موضوع بوده است. واقعیتی که نشان از محافظه کاری مفرط سینمای ایران دارد که اگر فیلم «قلاده های طلا» نبود، دست سینما در این زمینه خالی بود.

این اثر سینمایی اگرچه درباره رویدادهای انتخابات سال ۱۳۸۸ است اما نمایش آن در این ایام می‌تواند برای تذکر و تصمیم‌گیری صحیح مردم و غلبه داشتن بر احساسات آنها، نقش مهمی داشته باشد. تلاش سازندگان این اثر ارزشمند برای اکران قبل از روزهای انتخابات یک تصمیم درست بود که می‌بایست مدیریت پخش به آن جامه عمل پوشاند.

روز گذشته خبری مبنی بر عدم اکران این فیلم در لیست دوم اکران‌های امسال در حالی منتشر شد که خبرها حاکی از آن بود که «ماه گرفتگی» در ایام انتخابات ریاست جمهوری امسال نمایش داده خواهد شد. تصمیم دباره عدم‌اکران این فیلم ارزشمند این سوال را مطرح می‌کند که آیا مدیریت پخش سینمای ایران استراتژیک عمل می‌کند یا درگیر بازی‌های سیاسی است؟ آیا این عزیزان اساساً معتقد به کارکرد سینما در کارزاری همچون انتخابات هستند و نهایتاً اینکه آیا مدیریت فرهنگی کشور قصد ندارد از انتخابات سال ۸۸ عبرت بگیرد؟

با فرض اینکه مدیریت پخش سینما به دنبال ایجاد فضایی همراه با آرامش برای انتخابات امسال است می‌بایست به الزامات آن نیز پایبند باشد. یکی از این الزامات، توجه به «انتخابات سالم، با امنیّت و گسترده» و تذکر دادن به آحاد جامعه نسبت به اتفاقات سال ۸۸ است.

آیا مدیریت اکران استراتژیک عمل می‌کند؟/ سود و زیان‌های اکران «ماه گرفتگی» 

مردم به خوبی می‌دانند امنیت و آرامش 2 نعمت بزرگ در جمهوری اسلامی ایران است که خون‌بهای گرانقدری برای آن پرداخت شده است و نباید آن را به راحتی از دست داد. از این رو سینمای ایران باید نسبت به نمایش آثاری که بی‌طرفانه در جهت تذکر دادن عواقب بی‌ ثباتی است، اقدام جدی انجام دهد.

عدم اکران فیلم «ماه گرفتگی» در این ایام بدون شک به مثابه نادیده گرفتن سینمای متعهد در ادامه روند بایکوت این گونه از سینمای کشور خواهد بود. محاسن و سود پخش و اکران این فیلم بدون شک بسیار بیشتر و ارزشمندتر از معایب ساختگی خواهد بود که احیاناً از سوی رسانه‌های معاند ساخته و پرداخته خواهد شد.

این فیلم می‌تواند برای جوانانی که برای نخستین بار به سن رای دادن رسیده‌اند و قصد دارند در سرنوشت کشورشان سهیم باشند و در یک انتخابات کاملاً آزاد درست‌ترین انتخاب را داشته باشند، کمک کند. به آن‎‌ها در مواجه با رای آوردن و یا رای نیاوردن کاندید مطلوبشان کمک کند تا در هیچ شرایطی مورد طمع رسانه‌ها و تبلیغات سودجوایان قرار نگیرند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار