عابدینی:

نظریه‌پردازان آمریکایی سیاست تجاوزگرانه‌ آمریکا را تئوریزه می‌کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه نظریه‌پردازان آمریکایی سیاست تجاوزگرانه‌ آمریکا را تئوریزه می‌کنند گفت: مراجعه به کارنامه سیاست خارجی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که این کشور بعد از جنگ جهانی دوم نه‌تنها تأثیر سازنده‌ای در دنیا نداشته، بلکه نقش مخرب نیز ایفا کرده است.
کد خبر: ۲۳۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸ - 22April 2017
نظریه‌پردازان آمریکایی سیاست تجاوزگرانه‌ آمریکا را تئوریزه می‌کنندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل و قائم‌مقام خبرگزاری صداوسیما در خصوص اظهارات چامسکی مبنی بر اینکه آمریکا بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح جهانی است، با اشاره به اینکه قوه قهریه واشنگتن به دنبال سوء استفاده از قوه عاقله تضعیف شده است، بیان داشت: ایالات‌متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم کارنامه‌ بسیار سیاهی در تجاوز و خون‌ریزی در کشورهای دنیا دارد.

وی با توجه به اینکه آمریکا بیش از 60 عملیات نظامی و اشغالگری در خارج از مرزهای ملی خود داشته است، خاطرنشان کرد: برخی از این عملیات منجر به سرنگونی دولت‌ها شده است. دخالت و نقش مخرب واشنگتن در کودتاها از جمله کودتای 1320 در ایران که منجر به سرنگونی دولت ملی ایران شد، یکی از این موارد است. این دخالت­ها در بسیاری از کشورهای دیگر نیز انجام شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر کارنامه سیاه آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم یادآوری کرد: مراجعه به کارنامه سیاست خارجی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که این کشور بعد از جنگ جهانی دوم نه‌ تنها تأثیر سازنده‌ای در دنیا نداشته، بلکه نقش مخرب نیز ایفا کرده است. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی بر ضد کشورهای دیگر استفاده کرد. این موضوع یکی از موارد نادری است که از سوی ایالات‌متحده اتفاق افتاد و هیچ کشور دیگری در دنیا از این سلاح بر ضد کشورهای دیگر استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه اندیشمندان و نظریه‌پردازان آمریکایی سیاست تجاوزگرانه‌ آمریکا را تئوریزه کرده‌اند، گفت: به‌ عنوان نمونه ساموئل هانتینگتون با نظریه‌ جنگ تمدن‌ها عملاً تجاوزکاری و مشروعیت بخشی نظری به این خشونت‌ها را تئوریزه کرده است. نظریه‌ پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما یکی دیگر از نظریه‌هایی است که در ایالات‌متحده تولید شده و توضیح دهنده این نکته است که اندیشه لیبرال دموکراسی برترین اندیشه در دنیا است؛ بنابراین مشاهده می‌شود نظریه‌پردازان و سیاستمداران آمریکا در این مسیر حرکت می­‌کنند.

عابدینی با تأکید بر حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی مطرح کرد: رژیم صهیونیستی یکی از خشن‌ترین و اشغالگرترین رژیم‌های دنیا است که کشور فلسطین را اشغال کرده و به‌ صورت مستمر اقدام به کشتار، ترور، خون‌ریزی و محاصره اقتصادی مردم فلسطین و غزه می­‌کند. متأسفانه در این زمینه نیز مشاهده می‌شود که آمریکایی‌ها از این رژیم طی هفتاد سال گذشته حمایت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بحثی که چامسکی یا سایر نظریه‌پردازان نسبتاً مستقل و واقع‌نگر آمریکایی بیان می‌کنند، مبتنی بر واقعیت موجود در عرصه‌ نظام بین‌الملل است، افزود: این موضوع از نگاه سایر اندیشمندان و نظریه‌پردازان و حتی مردم دنیا پنهان نیست؛ بنابراین هر فردی که آشنایی اندکی با کارنامه‌ سیاه ایالات‌متحده در کشورهای دنیا داشته باشد، به‌ راحتی می‌داند که این کشور جنایتکارترین و خشن‌ترین رژیم دنیا را دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به تکیه آمریکا بر قدرت نظامی خود بیان داشت: واشنگتن طی 70 سال گذشته بعد از جنگ جهانی دوم به‌اندازه‌ای از قدرت نظامی و قوه‌ قهریه استفاده کرده که قوه عاقله این دولت به‌شدت تضعیف شده است.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها