دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

افزایش قدرت پدافند ساحلی سپاه در خلیج فارس با کروزهای دریایی «نصیر»

موشک نصیر که اخیرا در رزمایش ولایت 95 نیروی دریایی ارتش مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت قابليت شليک از ساحل و دريا عليه اهداف دريايی از جمله كشتی‌های جنگی و اسكله‌ها را دارد.
کد خبر: ۲۳۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ - 22April 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، صبح امروز همزمان با سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی مراسمی که با حضور سردار «حسين دهقان» وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح و سردار «علی فدوی» فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع برگزار شد، انبوه موشک‌های جديد كروز ضد كشتی «نصير» به نيروی دريايي سپاه پاسداران تحويل داده شد.
 
کروزهای دریایی ایران که چندین سال است جایگاه خود را در دفاع از سواحل شمالی و جنوبی کشور پیدا کرده‌اند به واسطه پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی صورت گرفته طی دو سال اخیر بر تنوع، بُرد، دقت و قدرت تخریب‌شان افزوده شده است.
 
به گفته یک مقام ارشد نظامی کشور؛ جمهوری اسلامی با توجه به برنامه دفاعی خود مبنی بر بازدارندگی و دور کردن تهدید از مرزهای آبی در نظر دارد تا بُرد کروزهای خود را تا حد مورد نیاز افزایش دهد.
 
به غیر از کروز «یاعلی» دیگر موشک‌های کروزی که هم اکنون در دسترس نیروهای مسلح ایران اسلامی قرار دارند از 35 تا حدود 300 کیلومتر بُرد دارند.
 
افزایش قدرت پدافند ساحلی سپاه در خلیج فارس با کروزهای دریایی نصیر 
 
«نصر بصیر» آخرین گونه موشک‌های کروز نصر است که به رادار غیر فعال مجهز است و در دوم شهریور ماه 93 رونمایی شد. اولین مجموعه تولیدی موشک کروز ضد کشتی نصر هواپایه که توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده است، به نیروی هوایی ارتش تحویل شد.
 
افزایش قدرت پدافند ساحلی سپاه در خلیج فارس با کروزهای دریایی نصیر 
 
براساس آنچه که برخی منابع غیر رسمی عنوان کرده‌اند برخی از کروزهای ایرانی به تنهایی قابلیت انهدام شناورهای 3 هزار تنی را دارند.
 
همچنین بسیاری از این موشک‌ها قابلیت نصب بر روی انواع بالگردها و جنگنده‌ها همچون بالگرد 206، بالگرد میل 17 سپاه پاسداران و جنگنده‌های اف 14 و اف 4 نهاجا را دارند که این می‌تواند بر افزایش برد و اثربخشی موشک‌ها تاثیرگذار باشد.

موشک نصیر که اخیرا در رزمایش دریایی ولایت 95 نیروی دریایی ارتش مورد تست عملیاتی قرار گرفت قابليت شليک از ساحل و دريا عليه اهداف دريايی از جمله كشتی‌های جنگی و اسكله‌ها را دارد.
 
وزير دفاع آماده‌سازی و واكنش سريع، ارتفاع پروازی پايين، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخريب زياد، قابليت ضد جمينگ بالا به واسطه رادار پيشرفته و شليک از روی شناورهای تندرو را از ويژگی‌های موشک جديد نصير برشمرد.
 
افزایش قدرت پدافند ساحلی سپاه در خلیج فارس با کروزهای دریایی نصیر 
 
همچنین بخش جلویی این موشک و بال‌های اصلی آن مشابه موشک نصر بوده اما در بخش انتهایی بدنه تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. مهمترین تفاوت نصیر با خانواده نصر، استفاده از یک موتور جت به جای پیشران سوخت جامد قبلی است. در نتیجه برای حرکت اولیه موشک یک بوستر سوخت جامد به انتهای آن اضافه شده که بالک‌های پایدارساز مختص خود را نیز دارد.
 
ورودی هوای موتور موشک نصیر در زیر بدنه و بین بال‌های اصلی قرار دارد. قسمت انتهایی بدنه نیز دارای زاویه همگرایی یا اصطلاحاً دم-قایقی شده که به دلیل قطر کمتر نازل خروجی موتور جت و کاستن از پسای پشت بدنه بوده است. به علاوه در موشک نصیر، بالک‌های کنترلی انتهای بدنه نیز باز طراحی شده و بر روی یک پایه روی بدنه نصب شده‌اند.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار