ظهره‌وند:

ترامپ در حال زمینه‌سازی برای توجیه نقض برجام است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امروز برجام هدف آمریکایی‌ها مبنی بر امحای بخشی از ظرفیت هسته‌ای ایران را محقق کرده است. اکنون ترامپ در حال بسترسازی برای انجام بخش‌های دیگری از سیاست‌های فشار بر ایران است.
کد خبر: ۲۳۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴ - 22April 2017
ترامپ در حال زمینه‌سازی برای توجیه نقض برجام استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اظهارات اخیر ترامپ در رابطه با توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه این توافق یکی از بدترین توافق‌ها و کاملاً یک‌سویه علیه ایالات‌متحده و علیه بخش اعظم خاورمیانه است، با اشاره به اینکه ترامپ در حال زمینه‌سازی برای توجیه نقض برجام است، بیان داشت: این مسئله تفاوت رویکردی ترامپ و اوباما را نسبت به نوع برخورد با ایران و مهار ظرفیت‌های ایران نشان می‌دهد که حال از آن تحت عنوان تهدید علیه امنیت ملی یاد می‌کنند.

وی با توجه به تعریف دولت پیشین آمریکا از برجام یادآوری کرد: این مسئله را نباید فراموش کرد که اوباما پروژه هسته‌ای را که حال تحت عنوان توافق برجام به نتیجه رسیده است، در یک بازه‌ زمانی 10 تا 15 ساله تعریف کرده بود.

ظهره وند با بیان هدف دموکرات­ها از توافق هسته­‌ای گفت: قطعاً برجام پازلی بود که تنها یک قسمت آن مربوط به مسئله هسته‌ای می‌شد و سه پازل دیگر نیز در طی این 10 سال کنار یکدیگر قرار می‌گرفت تا هدف نهایی دموکرات‌ها را که مسئله‌ تسلیم سازی ایران بر پایه مذاکره و استفاده از قدرت نرم بود محقق کند. این در حالی‌ است که ترامپ چنین ظرفیتی برای استفاده از قدرت نرم و شکیبایی لازم برای طراحی جدید ندارد که هم توافق بین‌المللی برجام را رعایت کند و هم ادعاهای واشنگتن مبنی بر تهدیدات ایران را به شکل مورد نظر خود مهار کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نتیجه‌بخش بودن برجام برای آمریکایی­‌ها تأکید داشت: در واقع امروز برجام هدف آمریکایی‌ها مبنی بر امحای بخشی از ظرفیت هسته‌ای ایران را محقق کرده است. اکنون ترامپ در حال بسترسازی برای انجام بخش‌های دیگری از سیاست‌های فشار بر ایران است. در واقع وی در حال زمینه‌سازی برای توجیه نقض برجام است که افکار عمومی با او همکاری کنند. ترامپ تلاش می‌کند با ظرفیت‌های ایران به شکلی که انتظار دارد رفتار شود.

وی با بیان اینکه برجام صرفاً یک توافق نیست، افزود: برجام یک پروژه است که در بازه‌ زمانی 15-10 ساله نتیجه می‌دهد. این در حالی است که ترامپ معلوم نیست تا آخر دوره خود نیز باقی باشد؛ لذا تلاش می‌کند هرچه زودتر به یک دستاورد برسد تا بر پایه آن بتواند روابط خود را با کشورهای مرتجع منطقه هماهنگ و رژیم اشغالگر را راضی کند. آمریکایی‌ها در این مقطع یک مطالبه حداکثری را مطرح می‌کنند.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها