رئیس قوه قضاییه:

«جنایت علیه کودکان بی‌گناه» در بمباران غزه «جنایت علیه بشریت»است

رئیس قوه قضاییه گفت: انتقاد صحیح، سازنده، معنادار و منطبق با موازین قانونی به نفع دستگاه قضایی است و چنین انتقادی مورد استقبال مسئولان عالی این دستگاه که همواره در فکر بهبود عملکرد آن هستند، قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹ - 16July 2014

«جنایت علیه کودکان بی‌گناه» در بمباران غزه  «جنایت علیه بشریت»است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه گاهی میان انتقاد و افترا و تهمت خلط میشود افزود: برخی انتقادها از روی جهل و ناآشنایی با امور حقوقی و قضایی مطرح میشود.

رئیس دستگاه قضا هجمههایی که علیه قوه قضاییه صورت میگیرد را به دو دسته هجمه های ضدانقلاب و دلسوزان ناآگاه تقسیم کرد و درباره گروه نخست تصریح کرد: هجمه های ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور قابل اعتنا نیست چون آنان با اصل نظام مخالفند و از آنجا که قوه قضاییه در پیشانی نظام قرار دارد و در صیانت از آن به وظایف خود در برابر فتنهگران عمل میکند، مورد حمله این عده واقع میشود.
 
آیت الله آملی لاریجانی در این باره با یادآوری عملکرد قوه قضاییه در برخورد با عوامل فتنه در ماجرای 18 تیر 78 و انتخابات ریاست جمهوری 88 افزود: طبیعی است کشورهایی که در آن حوادث و عوامل وابسته به آن طمع به براندازی نظام داشتند، عوامل کشتار کودکان در غزه را نبینند اما به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که میگوید در برابر قتل، باید حق قصاص وجود داشته باشد، هجمه حقوق بشری می کنند.
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان برخی مصادیق به پاره ای از این انتقادات پرداخت که «گاهی البته از سوی دلسوزان اما از روی جهالت» مطرح میشود و در این باره گفت: فهم اقدامات قضایی به اطلاع از موازین قانونی و دانش فقهی و حقوقی و ملاحظه محتویات پرونده نیاز دارد اما گاهی دیده میشود که تفاوت مختومه شدن یک پرونده بر اساس ایرادی شکلی مانند مشمول مرور زمان شدن و مختومه شدن بر اساس صدور حکم تبرئه را تشخیص نمیدهند و همین ناآگاهی سبب جوسازی علیه قوه قضاییه میشود.
 
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید مجدد بر اینکه میان نقد و تهمت و افترا تفاوت وجود دارد، ادعای برخی از افرادی که گفته اند قوه قضاییه برای منتقدان خود پرونده درست میکند را از مصادیق افترا به دستگاه قضایی دانست.
 
رئیس دستگاه قضا همچنین به برخی از اظهارنظرها درباره رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه دستگاه قضایی با شجاعت و صلابت به این پرونده رسیدگی کرد، برخی از کسانی که نه از تمکن فقهی، حقوقی و قضایی برخوردارند و نه دسترسی به پرونده دارند، رسیدگی های قضایی را زیر سوال بردهاند.
 
آیت الله آملی لاریجانی چنین اظهارنظرهایی را که با برخی « عناوین مجرمانه » از جمله افترا و تهمت همراه است از مصادیق نقد سالم ندانست و افزود: این چه نوع قضاوت و نقدی است که حقوق دست اندرکاران یک قوه را تضییع میکند؟ این در حالی است که تضییع عامدانه حقوق دیگران خود جرم به شمار میرود.
 
رئیس قوه قضاییه خطاب به دلسوزان نظام و انقلاب که گاه به دلیل بی اطلاعی نسبت خلاف به قوه قضاییه میدهند گفت: توهین و تخریب دستگاه قضایی به نفع هیچ کس نیست و در هیچ جای دنیا نیز پذیرفته نمیشود، قوه قضاییه باید مقتدر باشد تا بتواند از حقوق مظلومان دفاع کند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه « امنیت کشور مرهون تلاش قضات شریف و دست اندرکاران دستگاه قضایی کشور است»، از دلسوزان کشور و نظام خواست که با تشویق عملکرد قانونی مراجع قضایی، قضات را به ادامه فعالیت خود دلگرم کنند.
 
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با «نسبت های ناروا» رویکرد و مسیر «درست» خود را کنار نمیگذارد،گفت: برخی از دلسوزان نیز درباره تعدادی از پرونده ها توصیههایی را مطرح میکنند اما باید دانست که قوه قضاییه موظف است فراجناحی، با متانت و بر اساس قانون عمل کند و در عین اذعان به پارهای نقایص و کاستیها در قوه قضاییه، باید اذعان هم کرد که روند کلی امور قابل قبول و متکی بر رعایت قانون است.
 
آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: انتقاد سازنده نسبت به قوه قضاییه از موارد فوق خارج است و بهترین وسیله برای اصلاح و تکامل دستگاه قضایی است و همه ما موظفیم هم به انتقادات سازنده گوش فرا دهیم و هم از منتقدین تشکر کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به جنایت های رژیم صهیونیستی در بمباران غزه اشاره کرد و با بیان اینکه جهان اسلام این روزها «ماتم زده» است، گفت: جنایتی که به دست صهیونیست ها در غزه رقم میخورد، ابراز آن چیزی است که این رژیم از ابتدا در باطن خود داشت. اهداف کشورهای حامی صهیونیستها در منطقه نیز که این غده سرطانی را ایجاد و حمایت کردند، با این اتفاقات آشکارتر میشود.
 
رئیس قوه قضاییه «جنایت علیه کودکان بیگناه» در بمباران غزه و «هجوم وحشیانه و شبانه» به مردان و زنان را محکوم کرد و آن را مصداق کامل «جنایت علیه بشریت» خواند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با توجه به « ثروت عظیم و امکانات فراوان جهان اسلام» افزود: اگر کشورهای جهان اسلام با یکدیگر همسو میشدند، در مسیر امر الهی قرار میگرفتند و شماری از آنان با تجاوزگران همکاری نمیکردند، وضع امروز منطقه به این شکل نبود اما چه کنیم که برخی از کشورهای اسلامی در قضیه فلسطین با دشمنان اسلام همسو میشوند و یا در عراق، گروه های تکفیری و سلفی را حمایت و تحریک میکنند که به جان مسلمانان بیافتند.
 
رئیس دستگاه قضا با ابراز تأسف از اینکه جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان مورد تعدی قرار میگیرد اظهار کرد: حوادث فلسطین آشکار میکند که کشورهای استعماری از ایجاد این غده سرطانی و حمایت از آن چه اهدافی را دنبال میکنند. به قضایای عراق نیز باید از همین منظر نگاه کرد زیرا داعش گروهی نیست که نحوه به وجود آمدنش ارزش عملیاتی چندانی داشته باشد بلکه پشت پرده آنان توطئه تفرقه اندازی استعمار بااهمیتتر است.
 
آیت الله آملی لاریجانی راهکار حل این معضل ها را وحدت جهانی کشورهای اسلامی برشمرد و تأکید کرد: سازمانها و نهادهای اسلامی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی که با هدف ایجاد وحدت و همسویی میان کشورهای اسلامی به وجود آمده اند باید وارد عمل شوند و اجازه ندهند جهان اسلام شاهد مصیبتهای بیشتری باشد.
 
رئیس قوه قضاییه حوادث منطقه را « امتحان الهی » توصیف کرد و گفت: چه بسا ما از چیزی کراهت داشته باشیم اما آن اتفاق به صلاح آینده جهان اسلام باشد. اتفاقات فلسطین در زمره این حوادث قرار میگیرد زیرا موجب شده است که کشوری کوچک و ملتی بی پناه مقابل رژیمی مجهز و حامیان قدرتمندش بایستد. امیدواریم در عراق نیز چنین مقاومتی شکل بگیرد؛ البته پیشرفت های عملیاتی ارتش عراق و نیروهای مردمی در برابر داعش این نوید را میدهد.
 
آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن شب های قدر و دهه پایان ماه مبارک رمضان گفت: مدت کمی از ماه مبارک رمضان باقی مانده و امیدواریم در ایام باقی مانده برای تسلیم به امر حق تعالی و اطاعت از او بیشتر تلاش کنیم. روزه داری در ایام تابستان با روزهای طولانی صبر میخواهد. اما در مقابل مزایایی که حق تعالی به صائمین در قبال این صبر وعده داده است، این تشنگی و گرسنگیها چیزی نیست. امیدواریم که خداوند به همه ما چشم بصیرت و قلب نورانی عطا کند که معنای صبر در راه حق تعالی، تسلیم و اطاعت امر او را بفهمیم.
 
رئیس دستگاه قضا ضمن تشریح فضائل و برکات ماه مبارک رمضان در ادامه با قرائت بخشی از دعای شب آخر ماه مبارک رمضان که در آن آمده است اَللّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ،اَلَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَاَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ یا رَبِّ اَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتى هذِهِ، اَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ، وَلَکَ قِبَلى تَبِعَةٌ اَوْ ذَنْبٌ تُریدُ اَنْ تُعَذِّبَنى بِهِ یَوْمَ اَلْقاکَ تاکید کرد: از حق تعالی بخواهیم وقتی از ماه مبارک رمضان خارج میشویم طوری باشیم از گناهان پاک و مطهر شده باشیم زیرا این بهترین تقاضایی است که میتوانیم از محضر حق تعالی داشته باشیم .
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه حیف است که تمام عوالم وجود در تسبیح، سجود و صلات حق باشند و ما غفلت کنیم یادآور شد: این نص آیات قرآنی است که همه موجودات عالم در تسبیح، صلات و سجود حق هستند،«... تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِیهِنَّ» : تمام آسمانهای هفت گانه و ارض و هر آنچه در آنها هست تسبیح حق میکنند وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ: هیچ چیزی در عالم به جز اینکه تسبیح و حمد خداوند میکند. اما شما تسبیحشان را نمیفهمید.
 
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه برخی از بزرگان میفرمایند که در اسناد تسبیح به همه موجودات معنای مجازی در کار نیست گفت: تسبیح عبارت است از تنزیه قولی و کلامی حق تعالی و موجودات حقیقتاً تنزیه کلامی و قولی او می کنند زیرا معنای حقیقی کلام و قول آن چیزی است که اظهار ما فی الضمیر میکند و از این رو به برخی خلقتهای خداوند کلمه اطلاق شده است. همه موجودات در این عالم با فقر، نقص و ربطشان به حق تعالی وجود کامل و وحدت او را اظهار میکنند.
 
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه ماه رمضان، ماه توجه، توبه و انابه است گفت: به نص قرآن لیله القدر از هزار ماه بهتر است و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم. هزار ماه یعنی عمری بیش از هشتاد و چند سال و این تعبیر عجیبی است که یک شب از یک عمر بالاتر است.
 
آیت الله آملی لاریجانی با یادآوری اینکه در برخی تفاسیر، امام زمان (عج) حقیقت لیله القدر دانسته شده و مورد و محل تنزل امر در آیه «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» آن حضرت است ، گفت: از این تعابیر میتوان چنین برداشت کرد که ما باید برای ارتقا به مقام عالی توحید و مراحل عالی وصول به جناب حق به امام زمان (عج) توسل کنیم . حق تعالی همان طور که وعده داده است چنین دعاهایی را مستجاب میکند.
 
 آیت الله آملی لاریجانی اظهار امیدواری کرد که همگان از برکات شب های قدر و روزهای باقیمانده از ماه رمضان بهره بگیرند و دوستان و مومنین را هم در دعاهایشان شریک کنند.
 
در ادامه جلسه مسئولان عالی قضایی، آیین نامه تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقا گروه و تغییر مقام قضات و نحوه احتساب سنوات آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موادی از آن اصلاح شد.
نظر شما
پربیننده ها