شماره هفتم فصلنامه «قرآن و حدیث» منتشر شد

شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» با انتشار مقالات و مطالب علمی و پژوهشی از جمله، نقد آثار تألیفی و آثار ترجمه‌ای منتشر شد.
کد خبر: ۲۳۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ - 23April 2017
شماره هفتم فصلنامه قرآن و حدیث  منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» با انتشار مقالاتی از استادان قرآن و حدیث و معرفی و نقد آثار این حوزه با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

در بخشی از «سخن سردبیر» شماره هفتم این فصلنامه به قلم مهدوی‌راد می‌خوانیم: «کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار شد و در مقدمه گزارش بسیار خوب و خواندنی آن که همکاران ارجمندم رقم زده بودند، از جمله نوشتم: نتیجه آماری و بررسی کمی نگاشته‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم به لحاظ کمیت چندان مشکلی نداریم، اما به لحاظ برخورداری آثار نشر یافته از ضروری‌های پژوهش، ژرفایی و دامنه تتبع و تحقیق، زاویه دید نو، ابتکار در روش، غنای دانش و نگرش و نگارش و... تامل برانگیز است. این را در سال گذشته نیز یادآوری کردم. فاضل ارجمندی که «کتاب سال حوزه» را برگزار می‌کرد، در سال 94 تحلیلی بسیار دقیق و بر پایه آمار ارائه داده بود که نتیجه‌اش از جمله این بود که: «امتیازها در قسمت تحلیل، ژرف‌نگری، ابتکار و نوآوری ... رضایت‌بخش نبود»، به پندارم باید بانیان و مسئولان دانش و پژوهش کشور چاره‌اندیشی کنند و آسیب‌شناسی که چرا؟«.

در بخش «نقد آثار تالیفی» 7 نقد از سوی پژوهشگران قرآن و حدیث به چاپ رسیده است که از میان آنها می‌توان به «بررسی تثلیث در قرآن و عهدین» به قلم آمنه ساعدی، «تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی» به قلم محمد باغبانی، «تفسیر موضوعی قرآن کریم (چیستی و الزامات)» به قلم الهام ستاری، « قرآن شناسی امامیه در پژوهش‌های غربی» به قلم ایمان موسی‌زاده و «پژوهشی در قصه موسی و خضر علیهما السلام از قرآن و عرفان » به قلم مینو آذر پور و... اشاره کرد.

»نقد آثار ترجمه‌ای» دیگر بخش فصلنامه «قرآن و حدیث» است که در آن مقاله «تکمله‌ای بر مقاله (نقدی بر ترجمه کتاب علوم الحدیث و مصطلحه)» به قلم عاطفه محمد‌زاده منتشر شده است. مقاله‌های «اعتبار در تفسیر»، «بررسی نظریه آقابزرگ تهرانی پیرامون تفسیر علی‌ بن ابراهیم قمی» و «نظریه قرآن ازلی و تاثیر آن بر علوم قرآنی» به ترتیب در بخش‌های «شایسته ترجمه»، «نقدشناسی» و معرفی رساله پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

شماره جدید فصلنامه «نقد کتاب قرآن و حدیث» به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب و سردبیری محمدعلی مهدوی‌راد، در ۲۳۱ صفحه روی دکه رفته است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار