دفاع پرس گزارش می‌دهد/ 1

فعالیت رسانه‌های معاند در سایه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری

همزمان با آغاز فعالیت‌های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی نیز به تکاپو افتاده‌اند، تا با استفاده از فضای رسانه‌ای موجود در کشور، افکار عمومی جهان و مردم ایران را نسبت به انتخابات پیش رو، تحت تأثیر قرار دهند.
کد خبر: ۲۳۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ - 23April 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، همواره انتخابات ریاست جمهوری در ایران به عنوان مسئله‌ای قابل توجه در میان رسانه‌های خارجی، به ویژه رسانه‌های دارای دیدگاه مخالف با نظام جمهوری اسلامی، مطرح بوده است.

مهم‌ترین مسئله پیرامون رسانه‌های خارجی معاند انقلاب اسلامی، ترویج موضوع فشار در انتخابات است. رسانه‌های خارجی، به ویژه رسانه‌های وابسته به غرب، به شدت مدعی هستند که نهادهای انقلابی به ویژه نهادهای تحت نظارت رهبر معظم انقلاب در انتخابات دست به اعمال نفوذ و تغییر نتایج می‌زنند. اوج این اتهام‌زنی را می‌توان در انتخابات سال‌های 1384 و 1388 مشاهده کرد.

رسانه‌های غربی در راستای ایجاد فرافکنی در کشور، که تحت نظر دستگاه‌های اطلاعاتی کشور خود عمل می‌کنند، همواره موضوع «تقلب» را مطرح می‌کنند. با این حال این ایده در سال 1384، علی‌رغم فشار شدید از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و رسانه‌های دولت‌های غربی نظیر «بی‌بی‌سی» و «سی‌ان‌ان»، به دلیل آمادگی مردم و نیروهای انقلابی، در حد حرف باقی ماند و به اقدامات عملیاتی در سطح شهرهای کشور به ویژه تهران نرسید.

تجربه ناموفق سال 1384 باعث شد رسانه‌های غربی، این بار با پیشقراولی شبکه‌های فارسی‌زبان مخالف نظام اسلامی، که عموما در پایتخت‌های غربی به ویژه واشنگتن و لندن مستقر بودند، موج گسترده‌ای از فعالیت‌های رسانه‌ای را علیه نامزدهای نزدیکتر به جریان انقلاب و استکباستیزی در سال 1388 آغاز کنند. طرح این رسانه‌ها کاملا منطبق با طرح دولت آمریکا بود که چند مؤلفه مهم داشت:

1- آمریکا پس از دیدن پایبندی ایران نسبت به حفظ و تداوم برنامه هسته‌ای، تصمیم داشت با استفاده از ایجاد اغتشاش، اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و همزمان اعمال فشار از طریق تیم‌های مذاکره، ایران را وادار به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای خود کند.

2- وادار کردن نظام به انجام تغییرات سیاسی در سطح بالا از طریق ایجاد آشوب در سطح کشور مبتنی بر طرح موسوم به «فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا».

3- مطرح کردن اغتشاشات در ایران در دیدار با مقامات دیگر کشورها، به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت گسترش فاز تحریم‌ها از دولت آمریکا به دیگر مجامع بین‌المللی.

ایالات متحده با این استراتژی، طرح فتنه سال 1388 را کلید زد. عوامل آمریکا اگرچه در ایجاد چند اغتشاش خیابانی و ترور مردم بی‌گناه علاوه بر پروژه شهیدسازی، که به‌طور دائم از رسانه‌های غربی و تلویزیون‌های فارسی زبان آن‌ها خصوصا بی‌بی‌سی فارسی مورد پشتیبانی و پخش قرار می‌گرفت، موفق عمل کنند؛ اما حماقت عناصر فتنه‌گر مورد حمایت دولت‌ها و رسانه‌های غربی خصوصا در روز عاشورای سال 1388، که منجر به قیام عظیم مردمی 9 دی‌ماه در همان سال شد، تمام نقشه دشمن را با شکست مواجه کرد.

هم‌اکنون نیز همان رسانه‌ها به دنبال بر‌هم‌زدن افکار عمومی جهت تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ایران هستند. چیزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی روزهای اخیر بارها بر مقابله با آن تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها