مسعود اطیابی:

فیلم «ماه گرفتگی» رویکرد جناحی ندارد

کارگردان فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» گفت: من در این فیلم بی‌طرف هستم و جناحی برخورد نکردم؛ اما کسانی که کشور را برای جناح خود می‌خواهند، این فیلم آنها را عصبانی خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ - 23April 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اولین برنامه سینما روایت با نمایش فیلم «ماه گرفتکی» با حضور «مسعود اطیابی»، کارگردان، «هادی آذر پندار»، تهیه کننده و «محمدتقی فهیم»، منتقد سینما برگزار شد.

«اطیابی» کارگردان ماه گرفتگی در ابتدای این فیلم اظهار داشت: درباره این فیلم نقدهای تندی صورت گرفته است. من حرف‌های زیادی درباره «ماه گرفتگی» دارم‌. من در این فیلم بی‌طرف هستم و جناحی برخورد نکردم. اما کسانی که کشور را برای جناح خود می‌خواهند این فیلم آنها را عصبانی خواهد کرد. اما نباید عقب‌نشینی کرد من در ادامه همینطور رفتار خواهم کرد.

وی درباره نوع کارش گفت: من در این فیلم کاملا به فیلمنامه وفادار بودم و تنها چند دیالوگ به آن اضافه کردم؛ در‌حالی که در مورد فیلم‌های دیگر چنین نبود. من سعی کردم که این فیلم را طوری بسازم که به آب زدن تصور نشود. من اعتقاد دارم تا بهانه به کسی ندهیم او اظهار نظر نمی‌کند رسانه‌های بیگانه اول شروع نکرده است آنها از شرایط موجود سو‌استفاده کرده‌اند و چند جا در فیلم به آن اشاره شده است.

وی درباره اکران فیلم گفت: «نا» پروانه نمایش دریافت کرد. نمایش فیلم قرار بود در ایام عید برگزار شود. بعدها قرار شد که اکران دوم نمایش فیلم باشد. متاسفانه این امکان پیش نیامد. اکران این فیلم مشکلی ایجاد نمی‌کرد و در واقع یک یادآوری بود تا الان هم جوابی دریافت کرده‌ایم.

محمد تقی فهیم منتقد فیلم ماه گرفتگی گفت: صحبت کردن درباره فیلم سخت‌تر از ساخت آن است. این فیلم را باید از دو جهت مضمون و فرم بررسی کرد. مساله منتقدانی که این فیلم را کوبیده‌‌اند فرم است. اما نمی‌شود در مقابل مضمون بی‌‌تفاوت بود. اگر منتقدی این فیلم را درک نمی‌کند به خاطر این است که فرم برای او اولویت دارد. اما من به دیدگاه «رابین وود» معتقدم که نباید اثر را با فرم سنجید و زیبایی شناسی فیلم را با توجه شرایط سیاسی بررسی کرد.

وی درباره سینمای کنونی ایران گفت: ما در سینمایی حرف می‌زنیم که خیلی خنثی است و دارد به سمت سینمای آمریکا می‌رود و همه چیز آن به سمت فروش می‌رود. مساله دیگر این است که وقتی بودجه فیلم را دولت می‌دهد لذا خنثایی آن را می‌بینیم. از جشنواره فیلم فجر چه چیزی به یاد می‌آوریم که درد جامعه را بازنمایی کند. فیلمساز باید مسائل مهم کشور خود را با نگاه درست سیاسی بگوید‌. اما «مسعود اطیابی» باید جسورانه‌تر وارد می‌شد‌. این فیلم بعد از «قلاده‌های طلا» اثر مهمی است و اگر ساخته نمی‌شد سینمای ایران چیزی کم داشت.

این منتقد سینما با اشاره به ضعف فیلم گفت: دلیل این نکته در این است که چهره شخصیت فیلم را نمی‌بینیم. برای همین با آن همذات پنداری نمی‌کنیم و کنش بازیگران روی ما تاثیر نمی‌گذارد. این قضیه به فیلمنامه برمی‌گردد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار