با سخنرانی آیت الله کعبی؛

بزرگداشت آیت الله محمدباقر صدر در تهران برگزار شد

همایش بزرگداشت شهید آیت الله محمدباقر صدر و خواهر مظلومه اش بنت الهدی صدر در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ - 24April 2017

بزرگداشت آیت الله محمدباقر صدر در تهران برگزار می‌شودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش بزرگداشت شهید آیت الله «محمدباقر صدر» و خواهر مظلومه‌اش «بنت‌الهدی صدر» که عصر دیروز (یک‌شنبه) در سالن یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد، ضمن تبیین نظریات آیت الله صدر درباره مردم‌سالاری اسلامی بر پایه خلافت، با بیان اینکه شهید صدر به ولایت فقیه اعتقاد داشت، اظهار داشت: وی به ولایت فقیه برگرفته از شریعت ناشی از حاکمیت الهی و حاکمیت الهی بر مدار خلافت انسان و نقش انسان در اداره امور اعتقاد داشت. یعنی ولایت فقیه از دیدگاه شهید صدر عرصه را بر مدیریت علمی و حضور اجتماعی مردم تنگ نمی‌کند‌.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: شهید صدر بخاطر اعتقاد به ولایت فقیه دست از مرجعیت خود برداشت و به عنوان سرباز برای مرجعیت و امام راحل عمل کرد و در جایی که مرجعیت با ولایت امام پیروز شد ایشان فرمود که دیگر جایی برای ما نیست و ما باید به عنوان سرباز امام(ره) عمل کنیم.

وی افزود: بر اساس دیدگاه شهید صدر از لحاظ ساختار حکومتی، نظام مردم سالاری اسلامی نزدیک به نظام ریاستی است و در راس نظام ریاستی ولی‌فقیه قرار دارد.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: شهید آیت الله صدر نسبت به قوه قضائیه به مسئله انتصاب معتقد است و نسبت به قوه مقننه نیز معتقدند که قانون‌گذاران، قانون‌گذاری می‌کنند ولی نباید خارج از چارچوب اسلام باشد.

آیت الله کعبی در تبیین نظرات شهید صدر درباره نهادهای نظارتی گفت: شهید صدر در ساختار سیاسی برپایه مردم سالاری اسلامی یک مرجع حسابگر که جلوی تخلفات مدیران عالی نظام را بگیرد و زیر نظر ولی فقیه باشد را پیش‌بینی می‌کند، به نام دادگاه کیفری حسابرسی که چیزی شبیه سازمان بازرسی کل کشور است و نیز یک دیوانی را به نام دیوان مظالم پیش‌بینی می‌کند که چیزی شبیه دیوان عدالت اداری است.

انتهای پیام/ 131
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار