اصرار مسکو به اعزام کارشناسان شیمیایی به پایگاه هوایی «شعیرات» سوریه

وزیر خارجه روسیه گفت که کشورش اصرار دارد که کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به پایگاه هوایی «شعیرات» سوریه اعزام شوند.
کد خبر: ۲۳۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲ - 24April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی مبنی بر عدم تشکیل هیئتی برای تحقیق در خصوص حادثه «خان شیخون» سوریه، ابراز تعجب کرد.

وی افزود: من بسیار تعجب می‌کنم، زیرا در پیش‌نویس قطعنامه چیزی به جز ضرورت انجام تحقیق مستتل و بی‌طرفانه و شفاف و اعزام کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به محل وقوع حادثه «خان شیخون» نیامده است.

لاوروف گفت: ما امیدواریم که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، سرانجام کارشناسانی را به «خان شیخون» و فرودگاه «الشعیرات» اعزام کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا بعد از وقوع حادثه «خان شیخون» از مسکو خواست که در امر اعزام کارشناسان به پایگاه الشعیرات سوریه برای تحقیق در خصوص احتمال وجود بمب‌هایی که حاوی مواد شیمیایی است، کمک کند. اما زمانی که مسکو در لاهه طرح خود برای اعزام کارشناسان به سوریه را اعلام کرد، دبیرخانه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و کشورهای غربی با آن موافقت نکردند.

لاوروف افزود: به ما گفته شد که سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی فقط مناطقی را مورد تفتیش قرار می‌دهد که در آنجا مواد سمی به کار رفته شده است.

وی اظهار داشت: مسکو امیدوار است که واشنگتن به ایده اولیه خود در خصوص ضرورت بازرسی از پایگاه هوایی سوریه بازگردد.

سناریوی حمله شیمیایی را گروه‌های تروریستی روز (سه‌شنبه) چهارم آوریل 2017 (15 فروردین 95) در «خان شیخون» اجرا کردند تا بهانه و توجیه آمریکا برای تجاوز موشکی به خاک سوریه در روز جمعه هفتم آوریل (18 فروردین) فراهم شود.

این در‌حالی است که دولت سوریه تأکید کرد که هرگز به‌دنبال استفاده از سلاح شیمیایی نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها