گزارش دفاع پرس؛

«حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم

توپ تک‌تیرانداز «حیدر» آخرین دستاورد نیمه اتوماتیک ارتش با کالیبر 50 میلیمتری است که قابلیت شکار انواع پهپادها و بالگردهای متخاصم و خودروهای تاکتیکی را تا شعاع 3 کیلومتری دارد.
کد خبر: ۲۳۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ - 26April 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، با پیدایش منازعات منطقه‌ای و درگیری‌های شهری متاثر از آن که نمونه‌های آن را امروز در عراق و سوریه مشاهده می‌کنیم، مسئله استفاده از سلاح‌های تک تیرانداز به استراتژی ثابت ارتش‌های کشورهای منطقه تبدیل شده و همانطوری که ملموس است ارتش و سایر نیروهای مسلح کشورمان نیز به نسبت این تحولات قابلیت‌های تدافعی و تهاجمی خود را ارتقاء داده اند.
 
بیش از یک دهه از عمر طراحی و ساخت انواع تک تیراندازها در ارتش و وزارت دفاع ایران می‌گذرد که نمونه‌های اولیه آن در کالیبرهای 7.62 و 14.5 ساخته شده و نمونه‌های بعدی در کالیبرهای توپ تک تیرانداز 20 و 23 میلیمتری ساخته و پرداخته شده است.
 
سلاح‌های طاهر، شاهر، تک تاب و باهر به ترتیب از جمله تک تیراندازهایی ساخته شده است که هر کدام متناسب با قدرت و بیشینه سرعت در عرصه نبرد کارآیی لازم را دارند.
 
«حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم
 تک‌تیرانداز شاهر

توپ‌های 14.5، 20 و  23 میلیمتری بیشترین کارآیی را در حوزه پدافندی دارند و برای مقابله با انواع جنگنده بامبرها و بالگردها و پهپادهای شناسایی و غیره طراحی و ساخته شده‌اند. این سلاح‌ها پیش از اینکه به عنوان تک تیرانداز مورد استفاده نیروهای مسلح قرار گیرند از آن‌ها در حوزه پدافند زمین پایه استفاده شده و حتی نمونه‌هایی از کالیبر 20 میلیمتری آن که قابلیت نفوذ در انواع خودورهای زرهی را نیز دارد بر روی بالگردهای هوانیروز از جمله بالگردهای 214 و 209 نصب شده است که بر قابلیت‌های تهاجمی این سامانه‌ها نیز می‌افزاید.
 
نمونه 23 میلیمتری توپ‌های پدافندی نیز ضمن دارا بودن سیستم زمین پایه برای مقابله با انواع هواگردهای متخاصم مورد استفاده قرار می‌گیرد، این سلاح به دلیل کاربرد موثر بر روی نفربرهای زرهی بی تی آر، انواع جیپ و خودروهای صحرایی نیز نصب می‌شود.
 
همچنین با توجه به سطح پروازی موشک‌های کروز تیربارهای 23 میلیمتری قابلیت انهدام سرجنگی و سرنگون کردن این نوع موشک‌ها را نیز دارند، از این رو اهمیت و کارآیی رزمی این توپ‌ها سبب شد تا نیروی زمینی ارتش جهت افزایش دقت و کاربرد عملیاتی‌تر طراحی و سامانه‌های تک تیراندازی آن را در دستور کار قرار دهد که توپ تک تیرانداز باهر نمونه‌ای از این سلاح است که در سال 94 ساخته شده و در رزمایش محرم مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت. توپ تک تیرانداز باهر 62 کیلوگرم وزن داشته و قابلیت انهدام اهداف تا شعاع 4 کیلومتری را دارد.
 
«حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم
تک‌تیرانداز دراگانوف
 
همچنین سال گذشته در جریان هفته نیروی زمینی ارتش اسلحه‌های انفرادی دراگانوف نزاجا دوباره لباس رزم پوشیده و توسط فرمانده وقت این نیرو امیر پوردستان به تکاوران یگان واکنش سریع نزاجا اعطا شد.

 اسلحه دراگانوف که کالیبر ۷.۶۲ دارد، ساخت کشور روسیه است که نزاجا آن‌ها را به دوربین‌های دید در شب حرارتی نیز مجهز کرده است.

«حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم 
سلاح بهینه‌سازی شده دراگانوف در دست تکاوران نزاجا

 «حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم
تک‌تیرانداز طاهر مجهز به دوربین حرارتی
 

به گفته فرمانده نیروی زمینی ارتش تک تیراندازهای کالیبر 14.5 و 23 میلیمتری ساخت سازمان جهاد خودکفایی نزاجا در حال حاضر پس از گذراندن مراحل آزمایشی مختلف در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند.
 
سلاح شاهر وزنی حدود 22 کیلوگرم و طولی برابر با 185 سانتیمتر دارد، برد نهایی این تک‌تیرانداز 3 کیلومتر عنوان شده است که عمدتا مورد استفاده نیروهای عملیات ویژه یگان‌های واکنش سریع قرار می‌گیرد.

این اسلحه با کالیبر 14.5 میلیمتر و با بیشینه سرعت شلیک گلوله هزار متر بر ثانیه، در مقایسه با سلاح آمریکایی M107 که توسط نیروهای فرامنطقه‌ای در غرب آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت اجرای عملیات تا شعاع دو کیلومتری را دارد و از برد، بیشینه سرعت و دقت عمل بیشتری برخوردار است. امیر حیدری جانشین وقت نیروی زمینی ارتش در سال 93 از نصب این سلاح بر روی بالگردهای هوانیروز خبر داد.

همچنین سازمان جهادخودکفایی نزاجا همزمان با 29 فرورین روز ارتش از سلاح جدید خود در حوزه تک تیراندازی با نام «حیدر» رونمایی کرد که نقطه تمایز آن با دیگر سلاح‌های کالیبر بالا در نیمه اتوماتیک بودن آن است که با توجه به خشاب 4 گلوله‌ای که دارد بعد از هر شلیک، به طور خودکار مسلح می‌شود.
 
«حیدر» سلاحی برای شکار پهپادهای متخاصم 
تک‌تیرانداز حیدر

وزن این سلاح بدون خشاب و متعلقات 11.057 کیلوگرم است و وزن سلاح با کلیه متعلقات 17.5 کیلوگرم می‌باشد. طول لوله 81.28 سانتی متر، طول بدنه 33.6 سانتی متر و طول نهایی سلاح با متعلقات 134.86 سانتی متر است.
 
این سلاح که از مهمات مخصوص رسام و دودانگیز 12.7 میلیمتری استفاده می‌کند با حداکثر برد 3 کیلومتری برای انواع پهپادها، بالگردها، سنگرهای بتنی، خودروهای تاکتیکی و تانک‌ها تهدیدی موثر محسوب می‌شود.
 
سرعت ابتدایی شلیک گلوله در این اسلحه 1734 متر بر ثانیه، عمر لوله 5 هزار گلوله، برد مفید این سلاح 1600 متر، برد موثر 2000 متر و حداکثر برد 3000 متر است.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها