هادی مقدم‌دوست در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هنوز سینمای بومی، ملی و دینی شکل نگرفته است/ ازدحام گیشه معیاری غلط برای ارزیابی موفقیت فیلم

«محسن مقدم‌دوست» کارگردان فیلم سینمایی «سر به مُهر» گفت: سینمای بومی، ملی و دینی هنوز در کشور ما شکل نگرفته و به یک جریان تبدیل نشده است.
کد خبر: ۲۳۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ - 26April 2017
هنوز سینمای بومی، ملی و دینی شکل نگرفته است/ ازدحام گیشه ملاک درست موفقیت نیست

«هادی مقدم‌دوست» کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس با بیان اینکه سینمای ایران هنوز در ابتدای راه خود ایستاده است، اظهار داشت: درست است که سالیان زیادی ما در عرصه سینما فعالیت کرده‌ایم اما سینمایی که بُنیه مطالعاتی داشته و بومی، ملی و دینی باشد هنوز در کشور ما شکل نگرفته و به یک جریان تبدیل نشده است.

این کارگردان سینمای ایران گفت: هر ساله فیلم‌های خوبی در سینمای ایران ساخته می‌شود اما این آثار تک فیلم‌هایی هستند که با کوشش‌‎های شخصی هنرمندان تولید می‌شوند در حالی که دستگاه‌های فرهنگی کشور موظفند تشکیلات و ساختارهای پژوهشی، آموزشی و سرمایه‌گذاری کننده‌ای را بنا و احداث کرده تا بتوانند این آثار را به یک حرکت جریان‌ساز تبدیل کنند. در ادامه این روند برگزاری جشنواره‌ها بخشی از چرخه فیلم‌سازی است.

وی درباره موضوع آثار سینمای دینی، عنوان کرد: موضوعات سینمای دینی می‌تواند به تمام ابعاد زندگی مرتبط باشد؛ منظور از فیلم دینی تنها آثاری که به آداب دینی می‌پردازند، نیست بلکه آثاری که به مفاهیم اخلاقی با نگاه الهی می‌پردازد نیز فیلم دینی است.

مقدم‌دوست اذعان کرد: دین به دلیل حضور در تمام ابعاد زندگی و تاثیرگذاری، جهت‌دهی و شکل‌دهی می‌تواند هر موضوعی را در برداشته باشد لذا اگر تصورمان از دین، تنها آداب و مناسک باشد، ممکن است به نظر برسد فیلمی که درباره دوستی است، دینی نباشد؛ اما اگر تصورمان از دین وسیع بوده و بدانیم دین درباره مفاهیم اجتماعی همچون دوستی نیز حرف دارد و می‌تواند به دوستی‌ها جهت بدهد، آنگاه فیلمی که با این پس‌زمینه باشد نیز، می‌تواند یک فیلم دینی محسوب شود.

کارگردان فیلم «سر به مُهر» ادامه داد: بنابراین فیلم‌ها با موضوعات گوناگون می‌توانند فیلم‌ دینی به حساب آیند چراکه فیلم دینی یک ژانر سینمایی نیست، بلکه یک نگاه باعث می‎‌شود هر سوژه و موضوعی بتواند دینی برگزار شده و دینی شکل گیرد.

دبیر جشنواره فیلم رویش درباره موضوع عرضه و نمایش سینمای دینی، اظهار داشت: آثار سینمایی چنانچه از جذابیت‌های لازم برخوردار باشند راه خودشان را پیدا می‌کنند البته این حرف به این معنی نیست که فیلم‌هایی که در گیشه به فروش بالایی دست پیدا نکرده‌‎اند جذاب نبوده‌اند.

وی توضیح داد: فیلم‎ خوب و جذاب اگر در گیشه نیز به فروش قابل‌قبول نرسید، اگر با تدابیر اقتصادی درست تولید شده باشد، قطعاً جزو فیلم‌هایی نخواهد بود که با شکست اقتصادی روبرو شود؛ حتی در بخش تماشا نیز فیلم‌هایی که جذاب باشند، اگر مورد استقبال قرار نگیرند به مرور زمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مقدم‌دوست تصریح کرد: تنها محل عرضه فیلم و نحوه بهره‌وری از آن، سالن‌های سینما نیستند؛ یا ملاک ارزیابی و تشخیص موفقیت فیلم‌ها شلوغی دم دَر سالن‌های سینما نیست بلکه میزان بهره‌مندی مخاطب از فیلم در مُرور زمان، ملاک درست ارزشیابی آثار است.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: می‌توان فیلم‌هایی را نام بُرد که در مقطع نمایش، توفیق و استقبال خوبی از آن‌ها صورت نگرفته است اما بعد از مدتی همین آثار از ماندگارترین و محبوب‌ترین فیلم‌های تماشاچیان شده است.

دبیر جشنواره فیلم رویش خاطر نشان کرد: فیلم «نیاز» و «بچه‌های آسمان» از جمله آثاری بوده‌اند که در سالن‌های سینما موفقیت چندانی نداشته‌اند اما همین 2 فیلم بعد از مدت‌ها در زمره محبوب‌ترین فیلم‌های مخاطبین قرار گرفته اند و قدر آن‌ها دانسته شده است؛ از همین رو  فیلمی که خوب باشد اگر هم مورد اقبال قرار نگرفت چون فیلم خوبی است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: ملاک قرار دادن شلوغی جلوی سینما برای موفقیت فیلم‌ها را می‌توان «لذت اذحام» نام گذاشت که به نظر من اصلاً ملاک درستی نیست.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار