تمام ظرفیت ناجا در خدمت انتخابات باصلابت

حضور پررنگ نیروی انتظامی در عرصه تأمین امنیت انتخابات، امنیت روانی مردم جامعه را تأمین می‌کند.
کد خبر: ۲۳۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ - 26April 2017
تمام ظرفیت ناجا در خدمت انتخابات باصلابتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، انتخابات در حقیقت تبلور خواست ملت هاست، در دوره ای بسیاری از کشورهای جهان توسط پادشاهان اداره می شدند، در این نوع حکومت شاه به عنوان نفر اول مملکت، نظر نهایی را می داد و بقیه جامعه و مسئولین به آن گوش می دادند.
 
در این نوع حکومت، مردم هیچ نقش خاصی ندارند، حتی وزیر و وکیل نیز نقش خاصی را ایفا نمی کردند، زیرا تمام امور وسط نظر شخص شاه یا ملک انجام می شد. امروز در سال 2017 هنوز برخی کشورها اینگونه اداره می شوند. در عربستان سعودی، وزرا و مسئولین مملکتی همه از خاندان سعودی هستند، در این جامعه مردم نقش خاصی ایفا نمی کنند، حتی تصمیمات برای استفاده از در آمد توسط شاه صورت می گیرد. گاهی او تصمیم می گیرد برای مصارف شخصی و خانوادگی خرج کند.

از نوع حکومت و عدم حضور مردم در مسائل اینگونه کشورها که بگذریم، مردم در اینگونه کشورها از امنیت روانی برخوردار نیستند. در توجه به دموکراسی و نوع حکومت های مردم سالار، توجه به یک امر اهمیت دارد. باتوجه به آنچه در کتاب و سنت به عنوان منابع دریافت معارف اسلامی بدست می آید، حکومت از آن خداست، خدا حکومت را به پیامبران خود تفویض می نماید، تا آن ها باتوجه آموزه های الهی جامعه را اداره نمایند و بعد از آن ها و در صورت نبود پیامبران، این کار به عهده اوصیای آن هاست.
 
پیامبر اسلام وصی خود را حضرت علی(ع) قرار داد و همین طور دوازده امام بعد از ایشان، به عنوان وصی و کسانی که حکومت به آن ها تفویض شده است. اما در زمانی اتفاق می افتد که نه پیامبری و نه امامی ظاهر است و آخرین امام معصوم در غیبت به سر می برد، در این صورت طبق همان منابع اسلامی و عقل به این نتیجه می رسیم که وظیفه اجرای امور حکومت به عهده فقیه جامع الشرایط می باشد.
 
اما در این حالت برای شرکت مردم در مسائل مهم حکومتی از مدل جمهوری اسلامی استفاده می شود. این همان مدلی است که امام خمینی بر آن اصرار و حتی در نامگذاری آن با دقت و اصرار فراوان کرد («جمهوری اسلامی» نامگذاری گردد نه یک کلمه کم ونه یک کلمه زیاد).

حال در این مدل حکومتی، نیاز به اجرای صحیح و ایمن انتخابات است، در صورت اجرای صحیح انتخابات امنیت روانی و امنیت حقیقی افراد جامعه تأمین می شود. باتوجه به پیچیدگی هایی که در تأمین امنیت نظام اسلامی موجود است، نیروی انتظامی نقش عمده ای در این زمینه ایفا می کند. اگر نیروی انتظامی در اجرای امنیت کوتاهی کند، هر لحظه، هر حزب و گروهی می تواند موجبات نارضایتی مردم را فراهم کند و نامزد مغلوب با یک گردهمایی کوچک سبب اغتشاش در جامعه شود.

حال اگر فرض شود تمام انتخابات های ایران اینگونه اداره شوند، نظام اسلامی در اولین روزهای شروع به کارش نابود می شد. اما حضور پررنگ نیروی انتظامی در عرصه تأمین امنیت مخصوصا امنیت انتخاباتی، امنیت روانی مردم جامعه را تأمین می کند. این تأمین امنیت تا جایی است که حتی به ذهن هیچ کس خطور نمی کند که می تواند از شرایط انتخابات برای موج سواری های سیاسی استفاده نماید و در نتیجه مقاصد حزبی و فردی خود را به کرسی بنشاند.
 
اجرای امنیت در نظام مقدس اسلامی درحقیقت خدمت به اسلام و در نهایت خدمت به مسلمین است که این خود به تنهایی و بدون در نظر گرفتن نیت الهی دست اندرکاران، موجبات جلب حسنه را فراهم می آورد و امنیت انتخابات نیز فراهم می شود.
 
منبع: سادس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار