نخستین نشست مشترک ایران و 5+1 با موضوع همکاری‌های هسته‌ای برگزار شد

نشست هیات کارشناسی ایران با کشورهای 5+1 و نمایندگان اتحادیه اروپایی با موضوع همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز منطبق با پیوست سوم برجام روز (چهارشنبه) در وین برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴ - 26April 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، برخی مدیران سازمان انرژی اتمی و کارشناسانی از وزارت امور خارجه در این نشست در ترکیب هیات ایرانی قرار داشتند؛ این نخستین نشست مشترک همه اعضای «برجام» در ارتباط با موضوع همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود که با هدف ارزیابی سطح کنونی این همکاری‌ها و نحوه افزایش و بهبود آنها برگزار شد.

در این نشست، آخرین وضعیت همکاری‌های صورت گرفته، قراردادهای منعقد شده و پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در این زمینه از زمان اجرایی شدن «برجام» میان ایران و طرف‌های مقابل صورت گرفت.

این پروژه‌ها و همکاری‌ها در حوزه‌هایی از قبیل ایمنی هسته‌ای، مشارکت بیشتر با ایران در عرصه بین‌المللی در موضوعات مربوط به انرژی هسته‌ای، همکاری‌های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای، مقوله تولید سوخت، مباحث مربوط به پزشکی هسته‌ای و غیره بوده است.

تمامی هیاتهای حاضر در جلسه، با اشاره به اینکه در کنار بخشهای دیگر «برجام» که به بحث تعهدات هسته‌ای ایران و تعهدات طرف مقابل در حوزه رفع تحریمها می‌پردازند، پیوست سوم «برجام» نیز به عنوان یک رکن مهم، اساسی و رو به آینده از اهمیت فراوانی برخوردار است، با رویکردی مثبت و سازنده بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در این زمینه تاکید کردند.

هیاتهای ایران و سایر کشورها در این نشست زمینه‌های افزایش همکاری‌ها و پروژه‌های خاص مورد علاقه خود را مطرح و راهکارهای مشارکت بیشتر در این زمینه‌ها را بررسی کردند.

مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه نوشت: در این نشست ضمن توافق بر سر یکسری راهکارهای ملموس برای پیشبرد بهتر و موثر‌تر برخی پروژه‌های جاری، مقرر گردید در آینده نزدیک با تماس بیشتر همه طرفها، زمینه‌های لازم برای مطالعات اولیه و هماهنگی‌های بیشتر در زمینه سایر پروژه‌ها نیر صورت پذیرد. در همین راستا، برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جلسات تخصصی‌تر در آینده نزدیک در خصوص این پروژه‌ها در دست انجام است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها