نوروزی مطرح کرد؛

عدم پذیرش مسئولیت در فاجعه «منا» با طرح مسأله پرداخت «هبه» به جای «دیه»

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است عربستان سعودی برای اینکه زیربار مسئولیت فاجعه «منا» نرود، قصد دارد به جای پرداخت «دیه»، «هبه» بدهد.
کد خبر: ۲۳۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶ - 26April 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت و‌گویی درخصوص نحوه پرداخت دیه جانباختگان منا ازسوی عربستان سعودی گفت: طرح پرداخت «هبه» به جای «دیه» به این دلیل است که سعودی از زیر‌بار محکومیت بین‌المللی شانه خالی کند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اگر عربستان بپذیرد دیه بدهد، یعنی در زمینه علل حوادث فاجعه منا کوتاهی کرده و مقصر بوده است.

وی افزود: آنها معتقدند درخصوص فاجعه منا مقصر نیستند و قتیل الزحام رخ داده است از این رو علیرغم اینکه طبق قانون این کشور باید اقدام به پرداخت دیه جانباختگان منا کنند، نمی‌خواهند به لحاظ بین‌المللی زیر‌بار قصور آن بروند از این رو مورد پرداخت «هبه» را مطرح کرده‌اند.

نوروزی در ادامه تأکید کرد: لازم است حتی اگر پرداخت «هبه» از سوی عربستان صورت می‌گیرد، میزان آن معادل دیه یک انسان باشد که این موضوع طبق  شرع و قانون تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طبق پذیرش مسئولان سازمان حج، اعزام حجاج ایرانی از اول مرداد امسال صورت می‌گیرد با این‌حال لازم است در خصوص پرداخت دیه جانباختگان منا، پیگیری‌های لازم به عمل آید.

منبع: خانه ملت

نظر شما
پربیننده ها